|

شهر خشتی زیر ضرب سیل

یزد تنها سرمایه‌اش در یونسکو را یعنی 5/187 هکتار از شهرِ خشتی‌اش که چند سالی است،‌عنوان دومین شهر جهانی را یدک می‌کشد، در طول یک روز و نیم گذشته در معرض تخریب دید.

شهر خشتی زیر ضرب سیل

یزد تنها سرمایه‌اش در یونسکو را یعنی 5/187 هکتار از شهرِ خشتی‌اش که چند سالی است،‌عنوان دومین شهر جهانی را یدک می‌کشد، در طول یک روز و نیم گذشته در معرض تخریب دید. 

 

دشمن خشت، بافت تاریخی یزد را تهدید می‌کند

*یزد تنها سرمایه‌اش در یونسکو را یعنی 5/187 هکتار از شهرِ خشتی‌اش که چند سالی است،‌عنوان دومین شهر جهانی را یدک می‌کشد، در طول یک روز و نیم گذشته در معرض تخریب دید. باران‌های سیل‌آسا در این مدت، بخشی از بافت تاریخی و جهانی را دچار آسیب کرد و آن‌جا بود که مسئولان شهری از مردم خواستند، خانه‌های خود را در بافت تاریخی تخلیه کنند.

 

نماینده ویژه ضرغامی در راه یزد

در چند ساعت اولیه و بعد از انتشار تصاویری از تخریب خانه تاریخی «رزاقیان» در تفت، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، در تماس تلفنی با مدیرکل میراث فرهنگی یزد جویای وضعیت بافت تاریخی یزد و سایر شهرستان‌های استان شد. او سپس در توئیتر خود نوشت :«متاسفانه سیل اخیر خسارت‌هایی را به بار آورده است. نماینده ویژه‌ام را برای بررسی بیشتر به یزد فرستادم.»

 

200 خانه مسکونی و صنفی در یزد آسیب دیدند

اکنون بعد از گذشت چند ساعت از سیل روز هفتم مرداد، علی نقوی، شهردار بافت تاریخی یزد اعلام کرده «بیش از 200 خانه واحد مسکونی و صنفی که اکثرا سازه‌های خشتی و مصالح سنتی داشتند، در اثر شدت بارش تخریب یا با آسیب مواجه شده‌اند و سه نفر جان خود را از دست دادند.»

 

بافت مسکونیِ تاریخی بیشترین آسیب را دیده

او گفته «میانگین بارش‌های هفتم و هشتم مرداد 85 میلی‌متر بود ، همچنین بیشترین بخشِ آسیب دیده در بافت تاریخی بافتی، نیز بافت مسکونی بوده و خوشبختانه بناهای تاریخی و ارزشمند شهر  آسیب جدی ندیده‌اند و مردم ساکن در بافت از منطقه خارج شده و در مکان‌‌های مطمئن اسکان داده شدند.»

 

اقدامات حفاظتی اولیه برای نجات یزدِ جهانی

نقوی از مهمترین اقدامات حفاظتی از بافت تاریخی در بارش‌های احتمالی بعدی را «ایجاد مسیرهای جایگزین و باز کردن راه‌های جدید برای عبور آب» اعلام کرده و گفته «سامانه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی توسط پمپ تقویت شده و نقاطی که احتمال ریزش داشتند، استحکام‌بخشی شده‌اند.»

 

آسیب 15 درصدی شهر جهانی و بافت تاریخی یزد

ترقی‌نژاد یک فعال میراثی نیز به شرق گفته یک آب‌انبار تاریخی در محله «سردوراه» تخریب شده و آب انبار منطقه شاه ابوالقاسم به واسطۀ سرازیر شدن سیل درون آن در معرض تخریب بود که توسط فعالان میراثی به سرعت تخلیه شد، همچنین یک فعال دیگر که در بافت حضور داشته از آسیب 10 تا 15 درصدی به بافت تاریخی  و شهر جهانی یزد خبر داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها