|

۴ درصد از‌ آتش سوزی‌ در جنگل‌ها عمدی است

سازمان منابع طبیعی کشور اعلام کرد: ۲ درصد آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع کشور عامل طبیعی دارد و ۹۸ درصد هم عامل انسانی دارد که ۴ درصد آن عمدی و ۹۴ درصد سهوی است.

۴ درصد از‌ آتش سوزی‌ در جنگل‌ها عمدی است

موج آتش سوزی در جنگل‌ها که چند هفته قبل به خاطر گرمای زمین از اروپا آغاز شده بود، حالا در تالاب هورالعظیم شعله ور شده و دود آن شهر‌هایی از استان خوزستان را فراگرفته است.

دمای کره زمین در یک ماه اخیر، رکورد زد و به بالاترین میزان در طول عمر زمین رسید و در قاره اروپا جنگل‌های انگلیس، فرانسه، اسپانیا، یونان و پرتقال دچار آتش سوزی شد.

از دو روز پیش هم ۲۰ هزار هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم در خاک عراق دچار آتش سوزی شد.

دود این آتش در شهرستان‌های دشت آزادگان، هویزه و بخش‌هایی از اهواز و خرمشهر هم منتشر شده است.

پارسال ۳۵ هکتار از جنگل‌های استان گلستان و ۳۹ هکتار از جنگل‌های استان مازندران در آتش سوخت و دو سال پیش هم هزارو ۵۵۰ هکتار از عرصه ملی جنگل‌های زاگرس فقط در استان کهگیلویه و بویراحمد سوخت.

امسال ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری (باشت) به علت کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های پی در پی به آفت پروانه برگ خوار مبتلا شده است که همین موضوع این منطقه را بیشتر در خطر آتش سوزی قرار داده است. مراتع و علفزار‌های استان در برخی مناطق کم کم در حال خشک شدن و مستعد آتش سوزی است و هر گونه سهل انگاری و کم توجهی به این امر خسارت‌های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

 

دو درصد آتش سوزی‌ها عمدی است

سید امیرمسعود جلالی مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان منابع طبیعی کشور گفت: ۶ هکتار از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور و ۲ هکتار از جنگل‌های زاگرس مستعد آتش سوزی است.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان منابع طبیعی کشور ۲ درصد آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع کشور عامل طبیعی دارد و ۹۸ درصد هم عامل انسانی دارد که ۴ درصد آن عمدی و ۹۴ درصد سهوی است.

جلالی گفت: ۱۷ میلیون هکتار از وسعت مناطق چهارگانه طبیعی تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست و ۱۳۵ هکتار تحت پوشش سازمان منابع طبیعی است.

جلالی درختان سوزنی برگ را بیشتر از درختان پهن برگ مستعد آتش سوزی دانست و گفت: در حوزه مراتع مناطقی که پوشش علف یکساله دارند، در معرض حادثه هستند.
 


مثلث شکل گیری آتش سوزی‌های طبیعی

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان منابع طبیعی کشور در پاسخ به این سوال که آتش سوزی‌های طبیعی در چه درجه حرارتی از هوا رخ می‌دهد، گفت: این اتفاق تنها تحت تاثیر دمای هوا نیست و دو عامل کاهش رطوبت و نوع گیاه هم در شروع آتش سوزی طبیعی موثر است.

جلالی رها کردن ذغال در طبیعت بعد از استفاده یا پرتاب سیگار در مسیر جاده‌ها را از عوامل آتش سوزی به دست انسان برشمرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان منابع طبیعی کشور گفت: ما برای خرید تجهیزات انفرادی اطفای آتش سالانه به ۵۰ میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم، اما فقط ۳۰ میلیارد دریافت می‌کنیم.
 
 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها