|

بازداشت 2 کلاهبردار اینترنتی در پوشش پشتیبان «شاد»

رئیس پلیس فتای پایتخت بازداشت دو کلاهبردار اینترنتی که با عنوان اپراتور پشتیبان در شبکه آموزشی شاد اقدام به کلاهبرداری از کاربران کرده بودند، خبر داد.

بازداشت 2 کلاهبردار اینترنتی در پوشش پشتیبان «شاد»

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای پایتخت بازداشت دو کلاهبردار اینترنتی که با عنوان اپراتور پشتیبان در شبکه آموزشی شاد اقدام به کلاهبرداری از کاربران کرده بودند، خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ داود معظمی گودرزی دراین‌باره گفت: به دنبال مراجعه چندین نفر از شهروندان به پلیس فتای تهران بزرگ و اعلام شکایتی مبنی بر دسترسی غیرمجاز به حساب کاربریشان در شبکه اجتماعی تلگرام و کلاهبرداری از دوستان آنان، رسیدگی به موضوع به صورت ویژه در دستورکار کارآگاهان پلیس فتای تهران بزرگ قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کارآگاهان پلیس فتا اقدامات تخصصی خود در این زمینه را آغاز کردند، اظهارکرد:  در تحقیقات اولیه ماموران مشخص شد که مجرمان با ایجاد چندین اکانت در شبکه شاد با نام اپراتور پشتیبان پیامی تحت عنوان حذف حساب کاربری برای کاربران ارسال کرده و افراد را ترغیب کرده‌اند برای تایید هویت خود کد پنج رقمی که از طریق پیامک برای آنها ارسال شده را برای پشتیبان ارسال کنند. غافل از اینکه این کد، همان رمز تایید ورود به تلگرام این افراد بوده و افراد سودجو از این طریق اقدام به هک حساب تلگرام این افراد کرده بودند.

گودرزی افزود: پس از ارسال کد برای سارقان توسط کاربران شبکه آموزشی شاد که عموما قشر نوجوان بودند، این افراد شیادان با دسترسی غیرمجاز به شبکه اجتماعی تلگرام شاکیان، اقدام به سوءاستفاده از شماره تلفن و هویت آنها کرده و با ارسال پیام اقدام به کلاهبرداری از مخاطبین و دوستان این افراد کرده‌اند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر شاکی در این پرونده مورد شناسایی قرار گرفته است، گفت:‌ البته همچنان تعداد شاکیان این پرونده که عمدتا کاربران شبکه شاد هستند، در حال افزایش است.

وی درباره شناسایی و دستگیری عاملان این اقدام مجرمانه نیز گفت: ماموران پلیس فتا با بررسی همه جوانب پرونده و به‌کارگیری روش‌های فنی و علمی موفق شدند دو متهم را که دست به این کار زده بودند، در فضای مجازی مورد شناسایی قرار دهند. در ادامه مخفیگاه این افراد نیز مورد شناسایی قرار گرفت و درپی آن هماهنگی لازم با مقام قضایی انجام شده و دو متهم در عملیاتی در حاشیه شهر تهران دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شدند.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس فتای تهران بزرگ، گودرزی با اشاره به به انجام بازجویی از دو متهم دستگیر شده، گفت: این دو نفر پس از رویارویی با ادله دیجیتال به جرم خود اعتراف کردند. همچنین در جریان بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این افراد پس از هک حساب تلگرام شاکیان به دوستان آنان پیام داده و درخواست وجه نقد کرده‌اند که از این طریق بیش از ۲۰ میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بودند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ گفت:‌برای دو متهم دستگیر شده پرونده‌ای تشکیل شد و این افراد برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شدند. همچنین تحقیقات برای کشف دیگر مالباختگان و جرائم احتمالی از سوی این دو متهم در حال انجام است.

وی با اشاره به این پرونده به شهروندان هشدار داد:‌ مجرمان با سوءاستفاده از عدم آگاهی برخی از کاربران شبکه آموزشی شاد که بیشتر از طیف سنی نوجوانان بودند اقدامات مجرمانه خود را پیش برده بودند. در همین راستا لازم است فعالسازی تایید رمز دومرحله‌ای برای حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.    همچنین لازم است شهروندان در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت کنند و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری خود به دیگران خودداری کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها