|

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم:

حذف انتشار مقالات علمی به صلاح نیست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتشار مقاله و انجام طرح پژوهشی برای حل مشکلات، هر دو نیاز کشور هستند و هیچ کدام قابل حذف نیستند.

حذف انتشار مقالات علمی به صلاح نیست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتشار مقاله و انجام طرح پژوهشی برای حل مشکلات، هر دو نیاز کشور هستند و هیچ کدام قابل حذف نیستند.

به گزارش وازرت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در ششمین نشست سراسری مسئولان و جانشینان بسیج اساتید کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: حضور ایران در جایگاه بالای نمایه‌های جهانی آی اس آی و اسکوپوس که استخر دانش جهانی هستند، یک افتخار است و باید این جایگاه ارتقا یابد.

دکتر زلفی‌گل گفت: کسب جایگاه پانزده جهانی و انتشار ۷۶ هزار مقاله علمی در طول یک‌سال افتخاری است که در نظام جمهوری اسلامی رخ داده است و مایه مباهات است.

وزیر علوم تاکید کرد: اصلا به صلاح کشور نیست که به بهانه انجام تحقیقات کاربردی و ارتباط با صنعت، انتشار مقاله‌های علمی را حذف کنیم؛ چرا که اعضای هیئت علمی و محققان باید با آزادی و انتخاب خود به دنبال سوالات علمی خود بروند و رشد دانش با پژوهش مستمر میسر شده است.

زلفی‌گل تاکید کرد: در دانشگاه اساتید به نسبت علاقه‌ها، امکانات و ضرورت‌های دیگر به سوی انجام انواع پژوهش بنیادی، کاربردی، توسعه‌ای یا فناورانه سوق داده می‌شدند و نمی‌شود همه اساتید را به انجام یک نوع تحقیقات مجبور کرد.

تشویق انجام پژوهش کاربردی

وزیر علوم گفت: برای ایجاد توازن میان پژوهش‌های بنیادی و کاربردی سامانه "نان" ایجاد شد و نیازهای پژوهشی بخش دولتی و خصوصی در آن در دسترس قرار گرفت تا اساتید با انتخاب این موضوعات مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: پایه‌های تشویقی اساتید دانشگاه را تا شصت پایه اضافه کرده‌ایم و بیشترین امتیاز هم به پژوهش‌های کاربردی، ارتباط با صنعت و تاسیس شرکت دانش‌بنیان اختصاص دارد.

وزیر علوم گفت: اصلاح آیین نامه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی ادامه دارد تا به نیازهای کشور پاسخ شایسته دهیم، ولی برخی موارد مانند ارتباط با صنعت نیاز به یک همکاری فرادستگاهی دارد.

زلفی گل در خصوص ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها گفت: تعریف و توزیع پروژه‌های کلان ملی به ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کمک می‌کند.

وزیر علوم در این نشست به سوالات اساتید بسیجی حاضر در این نشست پاسخ داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها