|

آتاری ۵۰ ساله شد؛

آتاری؛ از ویدئوگیم تا هتل و رمزارز دیجیتال!

پنجاه سال پیش در آمریکا بازیی‌ ویدئویی طراحی، ساخته و راهی بازار شد که آتاری نام گرفت و آوازه‌اش به سراسر جهان رسید. کارشناسان عرصه بازی‌‌های ویدئویی می‌گویند آتاری مادر همه ویدئوگیم‌هاست.

آتاری؛ از ویدئوگیم تا هتل و رمزارز دیجیتال!

سحر طلوعی- پنجاه سال پیش در آمریکا بازیی‌ ویدئویی طراحی، ساخته و راهی بازار شد که آتاری نام گرفت و آوازه‌اش به سراسر جهان رسید. کارشناسان عرصه بازی‌‌های ویدئویی می‌گویند آتاری مادر همه ویدئوگیم‌هاست. آتاری در این پنجاه سال، تغییرات زیادی کرده و با انواع اقسام بازی‌های مشابه رقابت کرده و البته که زمین خورده است، اما میدان را ترک نکرده است. آتاری نقشه‌هایی در سر دارد. 

 

آتاری چیست؟

با سخت‌کوشی و خلاقیت دو برنامه‌نویس به‌نام‌های نولان بوشنل و تد دبنی در سیلیکون‌ولی ایالت کالیفرنیای آمریکا، در ۲۷ ژوئن سال ۱۹۷۲ نخستین کنسول بازی ویدئویی به نام آتاری طراحی، ساخته و روانه بازار شد. 

تیم دو نفره بوشنل و دبنی بازی ژاپنی Go را ارتقا دادند و به آتاری رسیدند. آتاری یعنی «سنگ‌هایت در معرض خطر ربایش به دست حریف است»!

 

آتاری از کجا شروع کرد و به کجا رسید؟

دستگاه بازی پونگ نخستین نسخه‌ای است که آتاری بیرون داد؛ کنسولی بسیار بزرگ شبیه دستگاه‌های عابربانک! دو بازیکن می‌توانستند با کنسول پونگ، پینگ پونگ بازی کنند. پونگ خانگی نبود. 

تیم دو نفره بوشنل و دبنی پس از پونگ در دهه ۸۰ نسخه ارتقا یافته و جمع و جور آتاری ۲۶۰۰ را بیرون دادند که می‌شود گفت نخستین کنسول بازی خانگی به شمار می‌آمد؛ مادر همه کنسول‌ها!

بازی‌ها چندان کیفیت نداشتند، اما پاسخی به نیاز به بازی ویدئویی بودند. 

 

نسل دوم آتارى

آتاری در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ نسل‌های دوم و سوم قوی‌تری روانه بازار کرد؛ آتاری ۵۲۰۰ و ۷۸۰۰. ما آنها را با اسم دسته گوشت‌کوبی‌، خلبانی و قایقی به یاد می‌آوریم. 

تقریبا همین سالها بود کومودورها، کامپیوترهای خانگی و میکروها و دیگر بازی‌های ویدئویی راهی بازار شدند و رقابت را شروع کردند. 

کنسول‌های آتاری حتی به نسل پنجم هم ارتقا یافتند، اما توفیقی به ‌دست نیاوردند. آتاری‌های مدل سیاه‌گوش و جگوار و البته آتاری ST ( شبیه‌ترین آتاری به کامپیوتر)‌ از این دست بودند.

 

آتاری امروز چه جایگاهی دارد؟

آتاری در سال ۲۰۰۱ از نو نماد خود را عرضه کرد و در سال ۲۰۰۹ نشان خود را به آتاری SA تغییر داد، اما سرانجام در سال ۲۰۱۳ ورشکست شد. 

صاحبان این مجموعه «آتاری هتل»‌ها را در لاس‌وگاس، فونیکس و ... ساختند و اعلام کردند کنسول بازی جدیدی را هم در سال ۲۰۲۱ روانه بازار می‌کنند که البته شکست خوردند.

آتاری در حال حاضر و در پنجاهمین سالگرد حضور خود، وارد دنیای رمز ارزها شده و رمز ارز ترکیبی به نام GFT را وارد بازار کرده است. آنها همچنین در سال ۲۰۲۱ وب سایت ویدئوگیم‌های محبوب به نام «موبی گیمز» را به ارزش ۱/۵ میلیون دلار خریده اند. 

 

همکاری آتاری با لِگو 

در ماه آگوست امسال قرار است نسخه‌ای از آتاری با همکاری لگو وارد بازار شود که بازی پیت فال ( پرش از مرداب )  را پس از سالها دوباره رونمایی می‌کند. کنسول و جوی‌استیک به قیمت تک فروشی کمتر از ۲۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است.

 

مشهورترین بازی‌های آتاری کدامند؟ 

آتاری‌بازها با شنیدن نام آتاری یاد بازی هواپیما، زیردریایی، دزد و پلیس، فرماندهی موشک، بوکس،‌ تنیس و پرش از مرداب، موتورسواری و اتومبیلرانی و… می‌افتند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها