|

اما و اگرهای مصوبه دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح؛

اجرای نیم‌بند قانون!

دولت سیزدهم در 15 خردادماه 1401 و پس از تاخیر چندماهه، بالاخره افزایش حقوق مستمری‌بگیران کارگری را تصویب کرد.

اجرای نیم‌بند قانون!

زهرا جعفری- دولت سیزدهم در 15 خردادماه 1401 و  پس از تاخیر چندماهه، بالاخره افزایش حقوق مستمری‌بگیران کارگری را تصویب کرد. 

 

تصویب با تآخیر

دولت سیزدهم در 15 خردادماه 1401 و  پس از تآخیر چندماهه، بالاخره افزایش حقوق مستمری‌بگیران کارگری را تصویب کرد. اگرچه تصویب آن در تعطیلات رسمی با ابهاماتی روبه‌روست اما همین مصوبه نیز به بطور کامل و براساس قانون تآمین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار به تصویب نرسیده است.

 

10 درصد به جای 38درصد

هیئت دولت افزایش 57درصدی حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان کارگری را تصویب کرد اما میزان افزایش مستمری بازنشستگان سایر سطوح درآمدی تآمین اجتماعی را به جای ۳۸درصد مصوب شورای عالی کار، ۱۰درصد افزایش داد.

 

مصوبه قانونی نیست

نصرالله دریابیگی، رئیس کانون بازنشستگان استان مازندران و عضو کانون عالى در این‌باره گفت: «اساس بخشنامه‌ای که دولت به هیئت وزیران ابلاغ کرده خلاف قانون و بیمه‌پردازی تآمین اجتماعی است». حسین اکبری، فعال صنفی بازنشسته نیز، این مصوبه را خلاف عرف و قانون دانست.

 

اعتراض بازنشستگان در چند روز پیاپی

این اقدام دولت، اعتراضات گسترده‌ای در میان بازنشستگان سایر سطوح به همراه داشت. در واکنش به این مصوبه، تجمعات اعتراضی چهار روز پیاپی و از روز دوشنبه 16 خرداد تا پنجشنبه 19 خرداد ادامه داشت. مستمری‌بگیران کارگری، افزایش ۱۰ درصدی حقوق را تحقیرآمیز خواندند و به مداخله غیرقانونی دولت در افزایش حقوق سایر سطوح مزدی و نادیده گرفتن افزایش دستمزد 1401 که مصوبه شورای عالی کار است، اعتراض کردند.

 

کدام عدالت؟

دریابیگی در واکنش به صحبت‌های اخیر عبدالملکی، وزیر کار مبنی بر اجرای عدالت در میان بازنشستگان گفت: «این عین تبعیض است نه عدالت!». او افزود: «بیش از یک میلیون بازنشسته به مدت 30 سال به صندوق تآمین اجتماعی بیمه پرداخت کردند و امروز حق‌ دارند آن را مطالبه کنند، بنابراین صحبت‌های ایشان ضد عدالت است.» در همین راستا، حسین اکبری گفت: « ظلم به تساوی، عدل و عدالت نیست! دولت اگر خواهان اجرای عدالت است، حقوق مدیران دولتی و غیردولتی که 7 برابر حداقل دستمزد دریافت می‌کنند را کاهش دهد نه اینکه مستمری بازنشستگان کارگری که 30 سال زحمت کشیده‌اند را کم کند.»

 

تشییع سفره خالی

به اعتقاد اکبری، مصوبه اخیر دولت همبستگی میان بازنشستگان و حق‌طلبی‌شان را از بین نخواهد برد و آن‌ها همچنان در دفاع از حقوق یکدیگر به خیابان می‌آیند. بازنشستگان در تجمعات اعتراضی خود و در اقدام نمادین، سفره‌های خالی را تشییع کردند و دور آن نشستند تا خواست و مطالبه به حق خود را اینگونه نشان دهند. آن‌ها خواهان اجرایی شدنِ مصوبه‌ی شورای عالی کار و افزایش ۳۸درصدیِ حقوق خود شدند.

 

اقدامات کم‌سابقه دولت در حوزه بازنشستگی

آنطور که از شواهد پیداست، دولت رئیسی کمر همت به اقدامات عجیب و بی سابقه در حوزه بازنشستگی بسته است؛ از بندهایی که به لایحه بودجه 1401 درباره افزایش سن بازنشستگی و اضافه کردن یک سال به دوسال آخر برای محاسبه مستمری بازنشستگی اضافه کرده بود، گرفته تا بازپس‌گیری طرح همسان‌سازی از مجلس و حالا هم تصویب و اجرای نیم بند قانون افزایش مستمری بازنشستگی.

 

چرا مستمری مهم است؟

موضوع دستمزد و مستمری یکی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌ها برای جامعه مزدبگیر است؛ چراکه ارتباط مستقیمی با معیشت افراد دارد. افزایش هرروزه نرخ تورم، فشار مضاعفی به گروه‌های مختلف مزدی خصوصا بازنشستگان و مستمری‌بگیران دارد. درصد قابل توجهی از گروه یاد شده تنها با مستمری بازنشستگی امرار معاش می‌کنند، بنابراین هر تغییری در حقوق، تاثیر قابل توجهی در زندگی آن‌ها خواهد داشت.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها