|

فروریزش هاى ناگهانی

روز چهارشنبه 14 اردیبهشت حدود ساعت ۱۹ عصر، در بزرگراه شهید باکری، مسیر جنوب به شمال حد فاصل ورودی به بزرگراه شهید آبشناسان شرق، حفره‌ای به حجم چهار در چهار متر مربع و عمق ۴.۵ متر، ایجاد شد

فروریزش هاى ناگهانی

نورا حسینی- روز چهارشنبه 14 اردیبهشت حدود ساعت ۱۹ عصر، در بزرگراه شهید باکری، مسیر جنوب به شمال حد فاصل ورودی به بزرگراه شهید آبشناسان شرق، حفره‌ای به حجم چهار در چهار متر مربع و عمق ۴.۵ متر، ایجاد شد. کارشناسان دلیل این فروریزش‌های ناگهانی را وجود قنات‌ها و حفره‌های رها شده زیر پای تهرانی‌ها عنوان کردند.

 

علت فرو ریزش ها 

فرو ریزش زمین یکی از مخاطرات ژئومورفیک است که می تواند موجب خسارت های سنگین مالی و حتی جانی شود. فرو ریزش با ایجاد فروچاله‌ ها و گودال‌ های ناگهانی در سطح زمین اثرات خود را نشان می‌ دهد. علت بوجود آمدن این پدیده، فرسایش توسط جریان‌ های آبهای زیرزمینی، قنات های قدیمی غیرفعال و مدیریت نشده، ارتعاشات ترافیکی و … است. 

 

تجربه تهرانی ها3

پیش از فروریزش آبشناسان ،تهرانی ها فروریزش میدان شهران که با آتش سوزی لوله گاز همراه بود، فروریزش خیابان پیامبر، میدان قیام ،کیانشهر ،چند فرو ریزش در خیابان مولوی و..  را تجربه کرده بودند و در پی این حوادث هشت نفر کشته، 11 نفر مجروح و یک نفر نیز دچار نقص عضو شده بودند.

 

شناسایی حفره های زیر زمینى شهر

این میزان ریزش در سال های اخیر نسبت به دو دهه اخیر بی سابقه بوده است .اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است که باید اطلاعات زیر سطحی شهر تهران در رصدخانه شهرداری تجمیع و دائما پایش و به روز رسانی شود.باید حفره‌های زیرزمینی شهر تهران شناسایی شود تا با رصد دائمی آنها از وقوع چنین حوادثی به ویژه در مسیرهای پر رفت‌وآمد پیشگیری کنیم.

 

تکرار یک اتفاق

علی بیت‌اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  می گوید :‌در شهر تهران به ویژه در مناطق پر شیب و شمالی گاهی پدیده فروریزش رخ می‌دهد و در برخی نقاط دیگر مانند خیابان مولوی در سال 95 و 96 چند مورد اتفاق افتاد در محدوده شهران تهران، سه راه خیام و مناطق مختلف که عمدتا به دلیل وجود قنات‌های قدیمی، حفره‌ها و مغارهای طبیعی در زیر سطح زمین رخ می‌دهند که اگر این حفره‌ها و قنات‌ها در مسیر تلاقی با بزرگراه‌ها باشند و زیرسازی این مسیرها هم خوب نباشد بر اثر ارتعاشات محیطی فروریزش‌های محدود و در وسعت خیلی کم اتفاق می‌افتد.

 

قنات هاى قدیمى

این فروچاله‌ها در محیط‌های شهری که قنات‌های قدیمی وجود داشته باشند هر از چندی خود را ظاهر می‌کنند و این فروریزش‌ها احتمال این که دوباره رخ دهند با توجه به این که مسیر تلاقی به ویژه اتوبان‌های شرقی غربی عمود بر مسیر قنوات می‌شود، وجود دارد که ابعادشان بسیار کوچک است.

 

شناسایی قنات هاى قدیمی

یکی از مهم ترین چالش ها رها شدن قنات هایی است که زمانی صاحب داشته اما حال بدون صاحب رها شده و بسیاری از آنها نیز شناسایی نشده و به نقشه در نیامده اند . بارها هشدار داده شده پس از بارندگی‌ها که آب به این حفره‌های زیرسطحی نفوذ و شستگی‌های زیرسطحی پیدا می‌کند فروریزش‌ها بیشتر می‌شودوبه نظر می اید همچنان باید منتظرخالی شدن ناگهانی زیرپای تهرانی ها باشیم .

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها