|

سفره‌ای که کوچک‌تر شد

بازار ایران در سالی که گذشت چگونه بود؟

در سالی که گذشت قیمت همه کالاها و اقلام مورد نیاز مردم افزایش عجیب و غریبی داشت در حالی که مسئولان دولت سیزدهم وعده‌ ریشه‌کن کردن فقر و کنترل تورم داده بودند.

بازار ایران در سالی که گذشت چگونه بود؟

 در سالی که گذشت قیمت همه کالاها و اقلام مورد نیاز مردم افزایش عجیب و غریبی داشت در حالی که مسئولان دولت سیزدهم وعده‌ ریشه‌کن کردن فقر و کنترل تورم داده بودند.

قیمت‌هایی عجیب اما واقعی!

 

 در سالی که گذشت قیمت همه کالاها و اقلام مورد نیاز مردم افزایش عجیب و غریبی داشت در حالی که مسئولان دولت سیزدهم وعده‌ ریشه‌کن کردن فقر و کنترل تورم داده بودند. مردم در این بازار اعداد و ارقامی را می‌دیدند که هر روز سفره آن‌ها را خالی‌تر می‌کرد. این اعداد و ارقام همان قیمت‌ انواع کالا و اقلام مورد نیاز مردم است که هر بیشتر شد و سبد مردم را کوچک‌تر از قبل کرد.

 

دستورهای بی‌فایده برای کنترل گرانی!

امسال قیمت انواع اقلام خوراکی، خودرو، مسکن، اجاره بها و دیگر نیازمندی‌های مردم از فرودین ماه سال 1400 تا پایان فروردین امسال با افزایش 20 تا بیش از 100 درصدی مواجه شده و دولتمردان در این مدت تنها با دستورهای یک شبه، تلاش نافرجامی در کنترل این بازار داشته‌اند.

 

برنج ایرانی صدرنشین گرانی در اقلام خوراکی

این بررسی آماری در بسیاری موارد برگرفته از آمارهای رسمی است که شاید از نگاه مردم دور از واقعیت باشد چرا که این اعداد و ارقام میانگین کشوری آن هم در بازارهای رسمی و به ثبت رسیده است و شاید بسیاری رشدهای بیشتری را به چشم دیده باشند. به عنوان مثال در جدیدترین گزارش مرکز ملی آمار از قیمت اقلام خوراکی در فروردین امسال، قیمت برنج ایرانی درجه یک با افزایش 115 درصدی و قیمت رب گوجه فرنگی با رشد 101 درصدی نسبت به فروردین سال 1400 صدرنشین تورم بود.

 

قیمت میوه و تره‌بار رکوددار بازار سال گذشته

میزان افزایش قیمت در بازار میوه و تره‌بار بیشتر از کالاها و اقلام دیگر بود و سبدهای مردم هم خالی‌تر از همیشه. سیب زمینی، گوجه فرنگی و سیب هم در سبد میوه و تره بار مردم به ترتیب با افزایش 187 درصدی، 155 درصدی و 115 درصدی قیمت، بیشترین رشد را تجربه کردند. 

 

بازار خودرو در سالی که گذشت!

در بازار آزاد خودرو نیز همین وضعیت برقرار بود و در میان 15 خودرو پر فروش ام وی ام 315 هاچ‌بک افزایش قیمت 73 درصدی را نسبت به فروردین ماه سال گذشته تجربه کرد و رکورددار گرانی بود و پس از آن کوییک دنده‌ای و سایپا 131 به ترتیب با 66 و 61 درصد رشد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. البته در این بازار به دلیل نبود آمارهای دقیق و رسمی، قیمت‌ انواع خودرو که روزانه منتشر شد، مورد استفاده قرار گرفت.

 

افزایش قیمت و اجاره مسکن در سال کم رونق!

در بازار مسکن با توجه به اینکه آمار رسمی از قیمت و اجاره بها در کشور از سوی مرکز ملی آمار و بانک مرکزی منتشر نشد، تهران به عنوان ملاک و معیار سنجش مورد بررسی قرار گرفت. و قیمت مسکن در پایتخت با افزایش قیمت 33 درصدی در همین بازه زمانی مواجه شد و اجاره بها نیز حدود 30 درصد رشد را در فصل زمستان سال گذشته نسبت به همین فصل در سال 1399 تجربه کرد. این رشد قیمت‌ها در بازار مسکن در حالی رخ داد که سال گذشته رونق چندانی نداشت.

 

 در بازارهای دیگر چه خبر بود؟

در گزارشی دیگر از مرکز آمار مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده در فروردین ماه امسال نسبت به اولین ماه از سال گذشته هم گویای تورم و افزایش قیمت‌ است. به عنوان مثال شاخص قیمت مصرف کننده در گروه پوشاک و کفش 50.4 درصد، در گروه لوازم خانگی و مبلمان 43.2 درصد، در گروه بهداشت و درمان 37.5 درصد و در گروه حمل و نقل 36.2 درصد نسبت به فروردین ماه سال 1400 افزایش یافته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها