|

افزایش ۲.۵ درجه‌ای دمای هوا در فروردین امسال

سازمان هواشناسی اعلام کرد: این موضوع باعث می‌شود که اغلب مناطقی که می‌بایست در این ماه از سال سبز می‌شدند، اکنون منشا تولید گرد غبار باشند.

افزایش ۲.۵ درجه‌ای دمای هوا در فروردین امسال

رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش ۸۸ درصدی بارش و افزایش ۲.۵ درجه‌ای دمای هوا در فروردین امسال گفت: این موضوع باعث می‌شود که اغلب مناطقی که می‌بایست در این ماه از سال سبز می‌شدند، اکنون منشا تولید گرد غبار باشند.

صادق ضیائیان در دومین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که پیش از ظهر امروز (۲۸ فروردین) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به بروز گرد و غبار طی 19 فروردین درتهران اظهار کرد: کانون اصلی شکل گیری این گرد و غبار در شمال عراق و بخشی در شمال سوریه بود. 

وی افزود: این کانون بسیار مستعد است و با کوچکترین جریانات جوی به سمت کشورما گسیل می‌شود.

رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه گفت: علاوه بر گرد و غبار گسیل شده از عراق، قدری از کانون‌های داخلی هم در بروز پدیده گرد و غبار تهران موثر بودند.

ضیاییان خاطرنشان کرد: اگر این سامانه روی دریای مدیترانه تشکیل می‌شد، رطوبت را منتقل می‌کرد اما به دلیل خشکسالی‌های امسال به جای رطوبت، گردوغبار منتقل شد.

وی تصریح کرد: با وزش بادهای شدید، گرد وغبار شکل گرفته درعراق تا استان‌های  گیلان و مازندران هم رسید.

رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کاهش دید بر اثر پدیده گرد و غبار اخیر در برخی از مناطق استان کرمانشاه را کمتر از ۳۰۰ و حتی ۲۰۰ متر عنوان کرد و گفت: ما بولتن پیش بینی سه روزه گرد و غبار را برای همه کشور به‌صورت روزانه تهیه می‌کنیم.   

ضیاییان با تاکید بر نقش خشکسالی در تشدید پدیده ریزگردها تصریح کرد: در فروردین امسال تاکنون ۸۸ درصد کمبود بارش داریم و این موضوع باعث می شود که اغلب مناطقی که می بایست در این ماه از سال سبز می شدند، اکنون منشا تولید گرد غبار باشند.

وی با بیان اینکه  ابتدای سال آبی تاکنون ۲۹ درصد کاهش بارش داریم، پیش بینی کرد: بارش‌های اردیبهشت هم زیر نرمال است و قادر به جبران این شرایط نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان گفت: از نظر دمایی نیز از ابتدای فروردین ۲.۵ درجه افزایش دما داشتیم که موجب افزایش تبخیر می‌شود. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها