|

ظهور دومین ویروس ترکیبی کرونا با قابلیت انتقال بیشتر

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد دومین سویه جهش یافته ویروس کرونا که سویه ترکیبی از دو زیر سویه امیکرون است، هشدار داد.

ظهور دومین ویروس ترکیبی کرونا با قابلیت انتقال بیشتر

 پس از سویه ترکیبی امیکرون و دلتا، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اکنون در مورد دومین سویه جهش یافته ویروس کرونا که سویه ترکیبی از دو زیر سویه امیکرون است، هشدار داد.

این سازمان اعلام کرد: نتایج مطالعات اولیه نشان می‌دهد که میزان نرخ رشد این نوترکیب جدید در مقایسه با زیرسویه BA.۲ به میزان ۱۰ درصد است. تاکنون سه ویروس ترکیبی یا نوترکیب شناسایی شده است؛ دو مورد ترکیبی از دلتا و امیکرون و سومین سویه ترکیبی از دو زیر سویه امیکرون است.

 

سویه‌های ترکیبی جدید کدامند؟

نتایج تحقیق آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) نشان داد که در حال حاضر سه سویه ترکیبی در حال گردش است. دو ترکیب مختلف دلتا و زیرسویه BA.۱  که XD و XF  هستند و سومی XE است.

سویه ترکیبی XD  نام جدید دودمان فرانسوی دلتا و زیرسویه BA.۱ که حاوی پروتئین اسپایک BA.۱ و بقیه ژنوم دلتاست.

سویه ترکیبی XF نیز از دودمان زیرسویه BA.۱  و دلتا انگلستان که حاوی اسپایک و پروتئین‌های ساختاری از BA.۱ و بخشی از ژنوم آن از دلتاست.

سویه ترکیبی XE یک دودمان بزرگ BA.۱ و BA.۲ در بریتانیا و حاوی اسپایک و پروتئین‌های ساختاری از BA.۲ دارد اما بخشی از ژنوم آن از BA.۱ است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سازمان بهداشت جهانی روز گذشته گزارشی با برخی یافته‌های اولیه درباره XE منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: سویه نوترکیب XE برای اولین بار در بریتانیا در ۱۹ ژانویه شناسایی شد و بیش از ۶۰۰ توالی گزارش و تایید شده است اما این یافته نیاز به تایید بیشتری دارد.

پیش از این، آژانس بهداشت سازمان ملل متحد هشداری در مورد ویروس نوترکیب دلتا و امیکرون صادر کرده بود.

 

از بین XD، XE و XF، کدام شدیدتر است؟

تام پیکوک، ویروس‌شناس برجسته توضیح داد که نوترکیب‌هایی که حاوی اسپایک و پروتئین‌های ساختاری یک ویروس منفرد (مانند XE یا XF) هستند، احتمالا مشابه ویروس والدین خود عمل می‌کنند.

XD شاید کمی نگران کننده‌تر باشد. در آلمان، هلند و دانمارک یافت شده و حاوی پروتئین‌های ساختاری دلتاست و اگر نوترکیبی بسیار متفاوت از والد خود عمل کند احتمالا XD خواهد بود.

وی گفت: همه این نوترکیب‌ها وزیرمجموعه‌های آنها باید به وضوح برای بررسی رشد به دقت تحت نظر قرار گیرند و تلاش‌هایی برای جداسازی و مشخص‌سازی در صورت امکان انجام شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها