|

مأموریت آمریکا در اوکراین، مدیریت سقوط این کشور است یا جلوگیری از سقوط؟

سخنگوی پنتاگون خیلی واضح می‌گوید که تمرکز پنتاگون و وزارت دفاع بر روی چیست.

مأموریت آمریکا در اوکراین، مدیریت سقوط این کشور است یا جلوگیری از سقوط؟

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز شنبه در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» توضیحاتی درباره مأموریت و نقش آمریکا در اوکراین ارائه کرد.

به گزارش فارس، مجری فاکس نیوز در مصاحبه با کربی سوال یکی از مقامات ارشد سابق ناتو را پخش کرد که می‌پرسید: «مأموریت آمریکا در اوکراین، مدیریت سقوط این کشور است یا جلوگیری از این اتفاق؟»

سخنگوی پنتاگون در پاسخ گفت: «خیلی واضح به شما می‌گویم که تمرکز پنتاگون و وزارت دفاع بر روی چیست و در واقع تمرکز بر روی دو چیز است. اول اینکه مطمئن شویم اوکراین می‌تواند از خود دفاع کند و آن‌ها در حال دفاع از خود هستند. دقایقی پیش در این‌باره [با مقامات اوکراین] صحبت کردیم، ما به آن‌ها در این کار کمک می‌کنیم و در تلاش هستیم این کار را به سریع‌ترین شکل ممکن انجام دهیم».

جان کربی در ادامه گفت: «[مأموریت] شماره دو این است که مطمئن شویم ناتو می‌تواند از خود دفاع کند و به همین دلیل است که رئیس جمهور [آمریکا] دستور داد نیروهای بیشتری به اروپا اعزام شوند. به همین دلیل است که نیروها در اروپا و مناطق دیگر جناح شرقی ناتو در حال بازآرایی هستند».

این مقام پنتاگون افزود: «قصد ما این است که مطمئن شویم ناتو می‌تواند از قلمرو خود دفاع کند و چیزی که برای آقای [ولادیمیر] پوتین و متحدان خود روشن می‌کنیم این است که تا چه اندازه بند پنجم پیمان ناتو را جدی می‌گیریم».

کربی تأکید کرد: «مأموریت ما این است که مطمئن شویم اوکراین همچنان بتواند از خود دفاع کند و ببینید، آقای پوتین گزینه‌های زیادی دارد».

او بدون اشاره به رد پیشنهادات دیپلماتیک روسیه در قبال تضمین امنیت شرق اروپا از سوی آمریکا و ناتو گفت: «همه ما گزینه نظامی را دیده‌ایم که چطور آقای پوتین با بی‌ملاحظگی مایل به استفاده از آن علیه مردم اوکراین است. مردمی که تهدیدی برای او یا مردم روسیه نیستند. گزینه بعدی که برای او فراهم است دیپلماسی است. او می‌تواند همین حالا تنش‌زدایی کند».

پس از چند ماه تأکید روسیه بر لزوم حل دیپلماتیک اختلافات با غرب و ارسال نامه‌های متعدد به آن‌ها درخصوص عدم گسترش ناتو به شرق و بازگشت نیروهای ناتو به مناطق ذکر شده در توافقات قبلی دو طرف، در نهایت پوتین در پیامی به غربی‌ها، جلسه‌ای را با وزیر امور خارجه و وزیر دفاع خود برگزار کرد و بار دیگر بر تداوم میل مسکو به دیپلماسی تأکید کرد.

در نهایت، در پی بی‌توجهی غربی‌ها به پیشنهادات مسکو درباره ضمانت امنیتی در شرق اروپا و تداوم حملات توپخانه‌ای کی‌یف علیه مناطق خودمختار شرق اوکراین، پوتین استقلال دو جمهوری خودخوانده «لوهانسک» و «دونتسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته و در حمایت از آن‌ها «عملیات ویژه‌» در اوکراین را از هفته گذشته آغاز کرد.

جان کربی در مصاحبه خود با فاکس نیوز در پاسخ به سوالی درباره اینکه پیروزی آمریکا در زمین اوکراین به چه صورت خواهد بود گفت: «موفقیت به معنای توقف حمله و عقب‌گرد و تنش‌زدایی است. پیروزی در اینجا به این شکل است. موفقیت به معنای داشتن اوکراینی آزاد با حاکمیت مستقل است که اکنون و پیش از حمله وجود داشته است».

دولت آمریکا و دیگر کشورهای غربی طی سال‌های گذشته میلیون‌ها دلار کمک مالی و نظامی برای اوکراین ارسال کرده و این کشور سال‌ها به حیاط خلوت فعالیت‌های غیرقانونی اقتصادی آن‌ها تبدیل شده بود.

کار تا جایی پیش رفت که حدود سه سال پیش سفیر آمریکا در اوکراین در پی شکایت از شدت فساد موجود در این کشور و افشاگری علیه فعالیت‌های «رودی جولیانی» و دیگر نزدیکان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت آمریکا، مجبور به استعفا شد.

اندکی بعد ترامپ با استفاده از این فرصت، ضمن تعلیق کمک‌ها به اوکراین خواستار رسیدگی به تخلفات پسر «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی آمریکا به‌عنوان عضو هیأت مدیره شرکت گازی اوکراینی «بوریسما» شد.

تعلیق کمک‌های آمریکا به اوکراین توسط ترامپ، موجب شد مجلس نمایندگان آمریکا اولین استیضاح او را رقم بزند اما در نهایت مجلس سنای این کشور که تحت کنترل جمهوری‌خواهان بود با این اقدام مخالفت کرده و به آن رأی منفی داد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها