|

فرانسه: پوتین نشانه‌ای از آماده‌شدن برای حمله به اوکراین بروز نداد

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه گفت: «ما هیچ نشانه‌ای در صحبت‌های رئیس‌جمهور پوتین نمی‌بینیم که بخواهد حمله کند».

فرانسه: پوتین نشانه‌ای از آماده‌شدن برای حمله به اوکراین بروز نداد

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شامگاه شنبه در تماس تلفنی با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن برای حمله به اوکراین بروز نداد.

پس از اینکه ماکرون و پوتین نزدیک به ۹۰ دقیقه تلفنی صحبت کردند، این مقام کاخ الیزه به خبرنگاران گفت: «ما هیچ نشانه‌ای در صحبت‌های رئیس‌جمهور پوتین نمی‌بینیم که بخواهد حمله کند».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این مقام فرانسوی که نام یا سمتش فاش نشد، توضیح داد: «با این حال، ما به شدت مراقب مواضع [نظامی] روسیه هستیم تا از بدترین‌ها جلوگیری کنیم».

وی در ادامه اظهار داشت که پاریس توصیه می‌کند اتباع فرانسوی از سفر به اوکراین خودداری کنند و در صورت تمایل کارکنان سفارت و خانواده هایشان این کشور را ترک کنند.

بر اساس این گزارش، این مقام فرانسوی گفت سفیر پاریس در کی‌یف وضعیت حدود یک هزار شهروند فرانسوی در اوکراین را که بسیاری از آنها تابعیت دوگانه دارند، بررسی خواهد کرد.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز شامگاه شنبه با بیان اینکه اوکراین مملو از سلاح‌های ناتو شده است، گفت داستان‌سرایی‌ها درباره حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، در واشنگتن هماهنگ می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها