|

سفر بلینکن به اقیانوسیه با هدف تاکید دوباره تمرکز آمریکا به آسیا

وزیر امور خارجه آمریکا با سفر آتی خود به منطقه اقیانوسیه قصد دارد به جهان یادآوری کند که تمرکز بلندمدت استراتژیک واشنگتن همچنان روی ناحیه آسیا – پاسیفیک است، آن هم با وجود بحران با روسیه بر سر اوکراین.

سفر بلینکن به اقیانوسیه با هدف تاکید دوباره تمرکز آمریکا به آسیا

وزیر امور خارجه آمریکا با سفر آتی خود به منطقه اقیانوسیه قصد دارد به جهان یادآوری کند که تمرکز بلندمدت استراتژیک واشنگتن همچنان روی ناحیه آسیا - پاسیفیک است، آن هم با وجود بحران با روسیه بر سر اوکراین.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) برای سفر به استرالیا، فیجی و هاوایی برای شرکت در نشست‌هایی با متحدان و تاکید دوباره بر تعهد برای عقب راندن آنچه ایالات متحده رشد "هراس‌افکنی" اقتصادی و نظامی می‌خواند، راهی می‌شود.

مهمترین نشست، دیداری با اعضای گروه «کوآد» شامل استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده برای پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک در خصوص کره‌شمالی و رایزنی‌ها درباره نگرانی جزایر واقع در پاسیفیک است، جایی که به باور مقام‌های آمریکایی چین برای استقرار پایگاه‌هایی تلاش دارد.

سفر بلینکن چند روز پس از آن انجام می‌شود که مقام‌های روسیه و چین در افتتاحیه بازی‌های المپیک پکن اعلام کردند هیچ محدودیتی در شراکت استراتژیک ندارند. ایالات متحده در اعتراض به برخی مسائل حقوق بشری، این مسابقات را بایکوت دیپلماتیک کرد.

همچنین در بیانیه چین و روسیه، اقدامات آمریکا برای مقابله با چین از طریق پیمان امنیتی آکوس که تحت آن ایالات متحده و انگلیس به استرالیا زیردریایی با توان هسته‌ای ارائه می‌دهند، محکوم شد.

ایالات متحده گفته است که پیمان آکوس و توسعه همکاری کوآد نشان‌دهنده تعهد آن به هند - اقیانوسیه است. اما تحلیلگران معتقدند که تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا برای خروج از یک چارچوب تجاری که اکنون به نام "توافقنامه جامع و پیشرو برای مشارکت ترانس پاسیفیک" شناخته می‌شود، همچنان لطمه‌ای به تعامل آمریکا با این منطقه است؛ جایی که بسیاری از کشورها روی چین به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری حساب می‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها