|

تهران به انتقادات فرانسه، آلمان و آمریکا پاسخ داد

ایران اعلام کرد که دست از تلاش برای دستیابی به پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های گوناکون از جمله فضا بر نمی‌دارد.

تهران به انتقادات فرانسه، آلمان و آمریکا پاسخ داد

به گزارش یونیوز، ایران ساعاتی پس از انتقاد برخی کشورهای غربی به عملیات پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ به فضا اعلام کرد که دست از تلاش برای دستیابی به پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های گوناکون از جمله فضا بر نمی‌دارد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه در واکنش به آنچه وی «اظهارات مداخله جویانه برخی کشورها برای ایجاد خلل در عزم ملت ایران» در راه دستیابی به علوم و فناوری‌های فضایی خواند، تاکید کرد: «پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوا - فضا حق مسلم ملت ایران است.»

وی در این خصوص تصریح کرد: «هیچ قطعنامه ای جمهوری اسلامی ایران را از برنامه ‌تحقیقات فضایی و آزمایش‌های مرتبط از جمله در حوزه ماهواره برها منع نمی‌کند، لذا استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ مغالطه ای بی مورد و از اساس خلاف واقع است.»

گفتنی است که وزارت امور خارجه فرانسه یک روز پس از پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ که ایران مدعی است با هدف قرار دادن چند محموله در مدار زمین به فضا پرتاب شده، این اقدام را محکوم کرد و آنرا مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند.

فرانسه با این توجیه عملیات پرتاب ماهواره‌بر ایران را محکوم کرده که معتقد است بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ «ایران حق توسعه و آزمایش موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را ندارد.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه جایگاه برجسته وزارت دفاع در برنامه فضایی ایران را نشانه نزدیکی این فناوری با صنعت توسعه موشک‌های بالستیک دانسته و گفته است که «پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ در تداوم روند غیرقانونی شلیک موشک‌های بالیستیک ایران در رزمایش ۲۴ انجام شده است.»

پیش از فرانسه، کشورهای آلمان و ایالات متحده آمریکا نیز نسبت به پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ از سوی ایران واکنش نشان داده و آنرا محکوم کرده بودند.

این در حالیست که ایران پس از اعلام «پرتاب موفقیت‌آمیز» موشک یاد شده به فضا اعلام کرد که این عملیات در رسیدن به اهداف خود ناکام بوده است.

سخنگوی وزارت دفاع ایران در این خصوص تصریح کرد که ماموریت موشک ماهواره‌بر سیمرغ برای قراردادن سه محموله تحقیقاتی در مدار زمین شکست با موفقیت انجام نشده است.

وی نرسیدن موشک به سرعت مورد نظر را دلیل اصلی ناکامی این ماموریت خواند و گفت برای قرار گرفتن محموله‌ها نیاز بود که موشک ماهواره‌بر به سرعت ۷۶۰۰ متر بر ثانیه دست یابد اما سرعت ثبت شده ۷۳۵۰ متر بر ثانیه بوده است.

در حالی‌ که دور هشتم مذاکرات هسته‌ای میان ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام به تازگی در وین به پایان رسیده، ایالات متحده و اسرائیل به تازگی نسبت به ابعاد تازه برنامه موشکی تهران نیز ابراز نگرانی کرده‌‌‌‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که کشورش «طبق موازین بین‌المللی حق استفاده از فناوری‌های صلح آمیز در مسیر توسعه علمی - تحقیقاتی خود را دارد و در این مسیر منتظر نظر برخی کشورهایی که در صدد تحمیل رای خود هستند نخواهد بود.»

برخی منتقدان برنامه‌های فضایی ایران معتقدند که موشک‌های ماهواره‌بر توسعه یافته از سوی ایران از همان فناوری بهره می‌برد که از آن در ساخت موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما استفاده می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها