|

بیانیه ضدایرانی ریاض و منامه علیه ایران

عربستان سعودی و بحرین، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که در بخشی از آن به مساله هسته‌ای و موشکی ایران و جنبش حز‌ب‌الله لبنان پرداخته شده است.

بیانیه ضدایرانی ریاض و منامه علیه ایران

پس از پایان سفر ولی‌عهد سعودی به بحرین، ریاض و منامه در بیانیه‌ای مشترک خواستار رسیدگی به مساله هسته‌ای و موشکی ایران شدند.

عربستان سعودی و بحرین، بعدازظهر امروز (جمعه)، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که در بخشی از آن به مساله هسته‌ای و موشکی ایران و جنبش حز‌ب‌الله لبنان پرداخته شده است.

این بیانیه پس از پایان سفر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به بحرین و دیدار او با مقامات ارشد این کشور صادر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، در بخشی از بیانیه مذکور آمده است که دو طرف بر اهمیت رسیدگی جدی و مؤثر به پرونده هسته‌ای و موشکی ایران با تمام عناصر و پیامدهای آن تأکید کرده‌اند.

ریاض و منامه اضافه کردند که این گام باید در راستای «برقراری امنیت، ثبات منطقه‌ای و جهانی، تأکید بر حسن همجواری و احترام به قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی و سازمان ملل متحد باشد».

در ادامه همچنین بر دور نگاه داشتن منطقه از تمام فعالیت‌ها و آنچه مداخله‌های بی‌ثبات‌کننده خوانده شده، تأکید شده است و در عین حال، از طرف‌های ذیربط خواسته‌ شده که منافع کشورهای منطقه، امنیت و ثبات آن‌ها را در نظر بگیرند.

مطابق با این بیانیه، عربستان سعودی و بحرین اعلام کردند که «راهکار سیاسی تنها راه‌حل بحران سوریه است».

دو طرف همچنین در بخش دیگری از بیانیه‌ در اظهاراتی مداخله‌جویانه «بر لزوم انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی فراگیر برای لبنان» و انحصار سلاح در دستان دولت قانونی این کشور تأکید کردند.

عربستان سعودی و بحرین در ادامه به اتهام‌زنی به جنبش حزب‌الله لبنان پرداختند و با «تروریستی» خواندن این جنبش، آن را از جمله عوامل ناامنی و بی‌ثباتی منطقه قلمداد کردند.

این اتهامات در حالی علیه حزب‌الله لبنان مطرح شده است که عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی عربی از سال ۲۰۱۵ همچنان در امور یمن مداخله می‌کند و باعث بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور شده است.

در همین ارتباط، «عبدالعزیز جباری» معاون رئیس پارلمان دولت مستعفی یمن اخیرا در گفت‌و‌گو با شبکه یمنی «بلقیس» به افشاگری درباره اقدامات عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یمن پرداخت و فاش کرد که ریاض و ابوظبی به دولت مستعفی یمن اجازه صادرات گاز و نفت و مسلح سازی ارتش را نمی‌دهند آن هم در شرایطی که اقتصاد این کشور در حال فروپاشی است.

ولی‌عهد سعودی پیش از ورود به بحرین به امارات عربی متحده و قطر سفر کرده بود. پس از پایان سفر ولی‌عهد سعودی در دوحه و ابوظبی نیز طی روزهای گذشته بیانیه‌‌های مشابهی صادر شده بود.


 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها