|

واکنش روسیه به ادعای اردوغان و علی‌اف

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: معتقدیم که اقدام صحیح، پایبندی به اعلامیه‌ها و گام‌هایی است که توافقات سه‌جانبه درخصوص بازگشایی تمامی مسیرهای حمل‌ونقل و اقتصادی در قفقاز جنوبی اجرا شوند.

واکنش روسیه به ادعای اردوغان و علی‌اف

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در واکنش به ادعاهای باکو و آنکارا درباره ایجاد گذرگاه در زنگه‌زور گفت، اقدام صحیح، پایبندی به مفادی است که در توافق آتش‌بس درج شده باشد.

زاخاروا در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعاهای اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در دیدار با «الهام علی‌اف» همتای خود در جمهوری آذربایجان گفت:‌ «بهترین چارچوب برای رسیدگی به این اختلافات، نشست‌های معاونین وزرای امور خارجه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان است که تاکنون هشت نشست را برگزار کرده‌اند».

او در ادامه گفت: «معتقدیم که اقدام صحیح، پایبندی به اعلامیه‌ها و گام‌هایی است که توافقات سه‌جانبه درخصوص بازگشایی تمامی مسیرهای حمل‌ونقل و اقتصادی در قفقاز جنوبی اجرا شوند».

اردوغان در جریان سفر روز سه شنبه به جمهوری آذربایجان و بازدید از منطقه قره‌باغ کوهستانی ادعا کرد که روز فراخواهد رسید که سفر از «کریدور زنگه‌زور» به استانبول انجام شود.

مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ که به درگیری‌های مرگبار ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور زنگه‌زور روی آوردند.

مقام‌های باکو مدعی هستند که در جریان توافق آتش‌بس و طبق مفاد آن، بر سر یک مسیر زمینی برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان به جمهوری آذربایجان توافق شده است؛ این ادعای نادرست درحالی مطرح می‌شود که هیچ یک از بندهای این توافق ۹ بندی چنین الزامی را مشخص نمی‌کند.

در بند ۹ توافق مزبور که به آن استناد می‌شود، ارمنستان پذیرفته که مسیرهای بسته حمل و نقل بین بخش غربی جمهوری آذربایجان با جمهوری خودمختار نخجوان را باز کرده و امنیت حمل و نقل در مسیرهای مذکور را تضمین کند اما در هیچ کجای آن از ایجاد یک کریدور در امتداد مرز ارمنستان با ایران که باعث حذف این مرز و محروم‌شدن ایران از دسترسی به مسیر ترانزیتی جمهوری ارمنستان می‌شود، حرفی زده نشده است.

در ادامه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره به‌رسمیت شناختن دولت طالبان توسط مسکو گفت‌: «زود است که بخواهیم درباره چنین روابطی با طالبان صحبت کنیم. معتقدیم که گام‌های محکم کابل به‌ویژه در زمینه تشکیل دولتی متعادل از لحاظ قومیتی، تداوم مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و محقق کردم حقوق و آزادی شهروندان، می‌تواند روند برقراری چنین روابطی را تسهیل کند».

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه اخیراً در گردهمایی باشگاه «والادای» تصریح کرد که مسکو در حال حرکت به سمت به رسمیت شناختن گروه طالبان است.

پوتین درباره احتمال به رسمیت شناختن گروه طالبان که در حال حاضر در روسیه در فهرست گروه‌های تروریستی است گفت: «به نظرم می‌رسد به این مرحله (به رسمیت شناختن طالبان) نزدیک می‌شویم».

پیش‌تر نیز نماینده روسیه در امور افغانستان ضمن رد هرگونه تعیین ضرب‌الاج از سوی مسکو برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرده بود طالبان باید انتظارات جهانی درباره حقوق بشر و فراگیر بودن دولت را برآورده کند.

گروه طالبان ۲۴ مردادماه بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها