|

آمریکا خواستار توقف درگیری در تیگرای اتیوپی شد

وزیر خارجه آمریکا خواستار توقف درگیری‌های خونین در ایالت تیگرای اتیوپی شد.

آمریکا خواستار توقف درگیری در تیگرای اتیوپی شد

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی۲۱، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی از ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی خواست که درگیری و جنگ در ایالت اتیوپی را به طور کامل متوقف کند.

وی خواستار در پیش گرفتن گفت‌وگوی سازنده برای حل و فصل بحران تیگرای به جای جنگ و درگیری در این ایالت شد.

پامپئو در ادامه ضمن ابراز نگرانی نسبت به درگیری‌های ایالت تیگرای و پیامدهای آن، بر آمادگی آمریکا، نمایندگان اتحادیه آفریقا و شریکان بین‌المللی دیگر برای کمک به انجام گفت‌وگو و مصالحه در اتیوپی تأکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از مقامات اتیوپی خواست تا برای تضمین و اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به ایالت تیگرای اجازه ورود سازمان‌های بشر دوستانه بین‌المللی را به این ایالت بدهند.

تیگرای اقلیت قومی قدرتمندی است که چند دهه رهبری ائتلاف حاکم بر اتیوپی را در دست داشت.

دو سال پیش که آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی به قدرت رسید، ائتلافی جدید شکل گرفت که قوم تیگرای از پیوستن به آن سر باز زد.

ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی تلاش دارد تا ائتلاف حاکم را به یک حزب واحد تبدیل کند؛ امری که با مخالفت و امتناع قوم تیگرای برای مشارکت در دولت ائتلافی همراه شد.

۴ نوامبر ، درگیری مسلحانه ارتش اتیوپی و "جبهه آزادی بخش مردم تیگرای" در منطقه آغاز شد و اخیراً ارتش این کشور اعلام کرد که تسلط شهر "میکیلی"، مرکز این ایالت را به دست گرفته است. علی‌رغم تسلط ارتش اتیوپی بر تیگرای اما همچنان درگیری‌ها در این ایالت ادامه دارد.

جبهه تیگرای از به حاشیه رانده شدن شکایت دارد و ابی احمد را بابت تصمیم به تعویق انداختن انتخابات به دلیل همه گیری کرونا مقصر می‌داند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها