|

حامیان مالی لبنان: صبرمان رو به اتمام است!

طرف‌های غربی که برای کمک به لبنان شرط و شروطی را مطرح کرده‌اند، هشدار دادند که اگر دولتی در این کشور تشکیل نشود که اعتبار کافی را برای اصلاح اوضاع به صورت هرچه سریع‌تر داشته باشد، گامی برای نجات این کشور از مشکلاتش وجود ندارد.

حامیان مالی لبنان: صبرمان رو به اتمام است!

به گزارش ایسنا، رویترز گزارش داد، صبر فرانسه، آمریکا و دیگر کشورهای حامی مالی که در گذشته از زمان جنگ داخلی ۱۹۷۵ چندین مرتبه به لبنان کمک کرده‌اند، در حال تمام شدن است.

دو منبع که در مذاکرات بیروت در هفته گذشته مشارکت داشتند،‌ عنوان داشتند که پاتریک داریل، مشاور امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در جریان مذاکرات تصریح کرد، با وجود اینکه پاریس به تعهدات خود پایبند است، اما "تا زمانی که اصلاحاتی وجود نداشته باشد، ما آنها را نجات نخواهیم داد".

یک دیپلمات غربی تصریح کرد که فرانسه همچنان تلاش می‌کند تا میزبان کنفرانسی برای بازسازی بیروت در اواخر نوامبر باشد اما تردیدها همچنان پابرجا است.

این دیپلمات عنوان داشت: هیچ تغییری وجود ندارد. سیاست مداران لبنانی به روش سابق بازگشته‌اند و مساله نگران کننده این است که آنها کاملاً مردم را نادیده می‌گیرند.

از سوی دیگر، یک منبع سیاسی عالی رتبه آگاه از روند مذاکرات تصریح کرد: پیامی که در حال حاضر از جانب فرانسوی‌ها مطرح شده است، شفاف است: «دولت و اصلاحاتی وجود ندارد، خدانگهدار!».

وی افزود: اگر فرانسوی‌ها از این امر دست بکشند، چه کسی به ما کمک خواهد کرد؟ کشورهای عربی حوزه خلیج فارس؟ آمریکا؟ نه هیچ کس.

پیشتر نیز دوروتی شیا، سفیر آمریکا در لبنان در کنفرانس مجازی مرکز پژوهش‌های استراتژیک و بین المللی در واشنگن در روز جمعه گفت: آمریکا می‌داند که لبنان اهمیت دارد و جلوگیری از شکست دولت، باید اولویت بالایی داشته باشد اما ما نمی‌توانیم بیشتر از آنچه که خود لبنانی‌ها به این امر تمایل دارند، تمایل نشان دهیم. طرح‌هایی برای نجات بدون اصلاحات در لبنان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه "ما تجربه کسب کرده‌ایم"، عنوان داشت که روش تدریجی گام به گامی وجود خواهد داشت و هیچ چیز به صورت رایگان ارائه نخواهد شد.

شیا عنوان داشت: کشورهای حامی مالی باید به موضع خود پایبند باشند، در غیر این صورت نخبگان سیاسی آنها را جدی نخواهند گرفت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها