|

علی‌اف: توافق قره‌باغ به نفع طرفین است

رئیس‌جمهوری آذربایجان در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین بعد از عذرخواهی درباره حادثه‌ای که برای بالگرد روسی در مرز ارمنستان و آذربایجان رخ داد، گفت توافق آتش‌بس جدید در قره‌باغ به نفع دو طرف است.

علی‌اف: توافق قره‌باغ به نفع طرفین است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت طرفین به توافقی بر سر قره‌باغ دست یافتند که در راستای منافع باکو و ایروان است.

به گفته علی‌اف، روسیه نقش ویژه‌ای در حل و فصل درگیری قره‌باغ ایفا کرده است و وظایف صلح‌بانی در قره‌باغ را به صورت مشترک با ترکیه انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت: امروز درگیری قره‌باغ به پایان راه خود رسید. نیروهای صلح‌بان روسیه متشکل از ۱۹۶۰ نیرو در امتداد خط تماس در قره‌باغ و در امتداد لاچین مستقر می‌شوند. همچنین تاکید داریم که کنترل منطقه آغدم باید تا ۲۰ نوامبر در کنترل نیروهای ما باشد.

وی افزود، علاوه بر این ارمنستان منطقه کلبجر را تا ۱۵ نوامبر و منطقه لاچین را تا اول دسامبر به آذربایجان باز می‌گرداند.

الهام علی‌اف گفت، مرکز جدید صلح‌بانی بر اجرای آتش‌بس در قره‌باغ نظارت خواهد کرد. باکو و ایروان همچنین تبادل زندانیان و اجساد کشته‌شدگان را انجام می‌دهند.

رئیس جمهوری آذربایجان هم‌چنین از ساخت یک جاده بین نخجوان و آذربایجان خبر داد.

براساس بیانیه علی‌اف، او همچنین در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بابت حادثه پیش آمده برای بالگرد روسی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان عذرخواهی کرد.

براساس اعلام وزارت دفاع روسیه یک هلیکوپتر می۲۴ روسیه بر فراز اراضی ارمنستان خارج از منطقه درگیری قره‌باغ ساقط شد. دو سرنشین آن کشته شدند و یک سرنشین دیگر به سختی مجروج شده است.

جمهوری آذربایجان اعتراف کرد که به اشتباه این بالگرد روسی را هدف قرار داده است و پس از عذرخواهی از آمادگی برای پرداخت غرامت به روسیه صحبت به میان آورد. روسیه هم گفته است که ساقط شدن این بالگرد ارتباطی به روند آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ندارد.

الهام علی‌اف با ابراز تاسف از "تراژدی" پیش آمده به ولادیمیر پوتین گفت: در تاریکی شب، این بالگرد با بالگرد نیروی هوایی ارمنستان اشتباه گرفته شد. عوامل این حادثه مجازات خواهند شد و مراحل آن به اطلاع مسکو خواهد رسید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها