|

مخالفان بلاروس برنده جایزه ساخاروف اتحادیه اروپا شدند

جایزه امسال ساخاروف، جایزه آزادی اندیشه و بیان پارلمان اروپا به اپوزیسیون دموکراتیک بلاروس تعلق گرفت.

مخالفان بلاروس برنده جایزه ساخاروف اتحادیه اروپا شدند

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، مخالفان بلاروس که توسط شورای هماهنگی و به رهبری کاندیدای اصلی مخالفان الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ماه اوت، سوتلانا تیخانوفسکایا هدایت می‌شوند، از نگاه پارلمان اروپا مهم‌ترین نقش را در پیشبرد مبارزات مسالمت آمیز و دموکراسی ایفا کرده‌اند.

سوتلانا تیخانوفسکایا یک معلم، فعال حقوق بشر و سیاستمداری است که پس از دستگیری همسرش، به عنوان کاندیدای اصلی مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در ماه اوت سال ۲۰۲۰ شرکت کرد.

انتخاباتی که رئیس جمهوری وقت الکساندر لوکاشنکو ادعای پیروزی کرد. مخالفان اما او را متهم به تقلب در انتخابات کرده و خواستار بازشماری آرا شدند. دولت نپذیرفت و اعتراضات گسترده از دو ماه پیش در این کشور آغاز شد. اعتراضاتی که همچنان ادامه دارند و توسط دولت لوکاشنکو با خشونت بی‌سابقه‌ای سرکوب می‌شوند. در این فاصله سوتلانا تیخانوفسکایا که بدلیل تهدید جانی به پایتخت ویلنیوس در لیتوانی رفته، از آنجا سعی دارد اعتراضات را رهبری کند. وی در این مدت با بسیاری از رهبران اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرده و خواستار پایان دادن به سرکوب مخالفان و استعفای الکساندر لوکاشنکو شده است.

جایزه ساخاروف از سال ۱۹۸۸ از سوی پارلمان اروپا به شخصیت‌ها و سازمان‌هایی اهدا می‌شود که برای دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان تلاش می‌کنند. این جایزه بنام آندره ساخاروف، نامگذاری شده است. اندره ساخاروف، محقق و دانشمند شیمی و فعال حقوق بشر شوروی که با دو دهه کار وتحقیقات مخفیانه توانست وقایع و فجایع اردوگاه‌های کار اجباری گولاک در دوران دیکتاتوری استالین را به رشته تحریردرآورد.

امسال نامزدهای اصلی جایزه ساخاروف، معترضان در بلاروس، فعالان حقوق بشر در هندوراس، فعالان حقوق همجنس گرایان در لهستان و کاردینال کلیسای کاتولیک در شهر موصل عراق بودند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها