|

درگیری‌های قره‌باغ

پرتاب راکت به گنجه در پی گلوله باران مرکز قره‌باغ

چند ساختمان در حمله راکتی به گنجه تخریب شد.

پرتاب راکت به گنجه در پی گلوله باران مرکز قره‌باغ

به گزارش بی‌بی‌سی، هم‌زمان با تشدید درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد نیروهای ارمنستان شهر گنجه، دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان را با راکت هدف گرفته‌اند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان هم امروز یکشنبه ۴ اکتبر گفت که در این حمله یک غیرنظامی کشته و چندین نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ارمنستان انجام این حمله را رد کرده است. اقلیت ارمنی که اداره منطقه مورد مناقشه قره‌باغ را برعهده دارد گفته است که یک پایگاه هوایی را در شهر گنجه در غرب جمهوری آذربایجان هدف قرار داده است.

حمله به گنجه در پی گلوله‌باران شدید شهر استپاناکرت (خان کندی) مرکز منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان صورت گرفت. این گلوله‌باران در طول شب ادامه داشت و باعث آتش‌سوزی و تخریب ساختمان‌ها در این شهر شد.

درگیری نظامی تازه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ یک هفته پیش شروع شد و به سرعت بالا گرفت.

این درگیری که تلفات زیادی از جمله در میان غیرنظامیان به جا گذاشته، به سرعت در حال سرایت به مناطق دیگر است. هر دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز درگیری متهم می‌کنند.

ارتش جمهوری آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد که کنترل هفت روستا را پس گرفته است. در مقابل نیروهای ارمنی در قره‌باغ می‌گویند که موضع خود را در خط مقدم جنگ بهبود بخشیده‌اند.

ترکیه محکوم کرد

در پی حمله راکتی به شهر گنجه یکی از مشاوران الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، هشدار داد که کشورش اهدافی را در ارمنستان که از آن به شهرهای جمهوری آذربایجان حمله می‌شود، نابود خواهد کرد.

وزارت خارجه ترکیه هم "هدف گرفتن غیرنظامیان" در حمله به شهر گنجه را محکوم کرده است.

دولت ترکیه از همان ابتدای درگیری حمایت خود از جمهوری آذربایجان را اعلام کرده و خواهان عقب‌نشینی نیروهای ارمنی از قره‌باغ شده است.

بیشتر بخوانید: چرا ترکیه از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند؟

دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان دهه‌هاست که بر سر مالکیت منطقه کوهستانی قره‌باغ (ناگورنو قره‌باغ) اختلاف دارند.

جامعه بین‌الملل این منطقه را بخشی از جمهوری آذربایجان به شمار می‌آورد اما از بعد از جنگ دو کشور که در سال ۱۹۹۴میلادی به پایان رسید، اقلیت ارمنی منطقه، اداره آن را بر عهده دارد.

دیگری تازه شدیدترین نبرد نظامی میان دو کشور از حدود چهار سال پیش است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها