|

امارات و بحرین در کاخ سفید با اسرائیل توافق صلح امضا می‌کنند

فلسطینی‌ها در غزه در مخالفت با توافق صلح بحرین و امارات با اسرائیل تجمعی برپا کرده‌اند.

امارات و بحرین در کاخ سفید با اسرائیل توافق صلح امضا می‌کنند

به گزارش بی‌بی‌سی، امروز سه‌شنبه در مراسمی در کاخ سفید، نمایندگان کشورهای امارات متحده عربی و بحرین به شکل رسمی با کشور اسرائیل توافق صلح امضا می‌کنند.

در این مراسم که در ساعت ۱۲ ظهر به وقت واشنگتن (هشت و ۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) برگزار می‌شود، حدود ۷۰۰ مهمان، از جمله تونی بلر نخست‌وزیر اسبق بریتانیا حضور خواهند داشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که برای امضای این توافق صلح به واشنگتن سفر کرده، قبل از مراسم به شکل جداگانه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ملاقات خواهد کرد.

عبدالله بن‌ زاید، وزیر خارجه امارات و عبداللطیف بن راشد، وزیر خارجه بحرین به نمایندگی از کشورهای خود در این مراسم، اسناد صلح را امضا خواهند کرد.

اگر چه هنوز متن توافق‌های صلح منتشر نشده اما گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی حاکی است که این دو توافق شبیه به هم نخواهند بود.

ر اساس این گزارش‌ها، توافق امارات و اسرائیل یک 'پیمان صلح' است که بعد از امضا توسط بنیامین نتانیاهو باید در پارلمان اسرائیل به تصویب برسد و ارزش حقوقی آن نیز هم‌وزن پیمان‌های بین‌المللی خواهد بود.

اما آنچه میان اسرائیل و بحرین امضا می‌شود، سندی در حد یک بیانیه مشترک و تعهد دو کشور به صلح است.

متن هر دو سندی که به امضا می‌رسد از موضوعاتی حساسی است که بسیاری از ناظران خاورمیانه منتظر جزییات آن هستند.

اشاره به سرنوشت فلسطینی‌ها یا موضع‌گیری درباره استقلال و تاسیس فلسطین از جمله موضوعاتی است که ممکن است در متن توافق به آن اشاره شده باشد، یا اینکه به کلی از این توافق‌ها حذف شده باشد. گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع موجب شده تا جزییات محتوای آنچه در روز سه‌شنبه امضا خواهد شد، کماکان از چشم رسانه‌ها دور بماند.

همچنین این پرسش وجود دارد که آیا به مساله پایان رسمی جنگ با اسرائیل در این توافق‌ها اشاره شده است یا نه.

بعد از مراسم روز سه‌شنبه، امارات به سومین کشور عربی تبدیل خواهد شد که از زمان تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ با این کشور توافق رسمی صلح امضا می‌کند. مصر در سال ۱۹۷۹ و اردن در سال ۱۹۹۴، دیگر کشورهای عربی هستند که پیشتر با اسرائیل صلح کرده‌اند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی در کنار سازمان‌ها و احزاب فلسطینی به توافق امارات و بحرین با اسرائیل واکنش منفی نشان داده‌اند.

بر اساس طرح صلح پیشنهادی عربستان که در سال ۲۰۰۲ میلادی در اتحادیه عرب به تصویب رسید، کشورهای عربی، عادی سازی روابط با اسرائیل را به خواسته‌هایی مشروط کردند که هیچ کدام از آنها تا امروز محقق نشده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها