|

عبدالله برای گفت‌گوهای بین‌الافغانی با طالبان به دوحه می‌رود

منبعی در وزارت صلح افغانستان می‌گوید انتظار می‌رود عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه برای شرکت در افتتاحیه گفت‌وگوهای بین الافغانی صلح با طالبان عازم دوحه قطر شود.

عبدالله برای گفت‌گوهای بین‌الافغانی با طالبان به دوحه می‌رود

به گزارش بی‌بی‌سی به گفته این منبع، هیات افغانستان آماده سفر به دوحه قطر است اما بنا به دلایل "فنی و پروتکل" به تعویق افتاده و ممکن است امروز یا فردا انجام شود.

چند عضو این هیات به بی‌بی‌سی گفتند برنامه سفر آنها برای روز شنبه هماهنگ شده است. قرار بود هیات مذاکره کننده حکومت افغانستان امروز به دوحه سفر کند.

طالبان می‌گوید هنوز تاریخ دقیق برای آغاز مذاکرات تعیین نشده است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه در پاسخ به پرسش بی‌بی‌سی دلیل تاخیر آغاز مذاکرات را وجود "مشکلات فنی" عنوان کرد.

سازمان ملل: طالبان نیز زنان را عضو هیات کنند

هیات مذاکره کننده افغانستان ۲۱ عضو دارد که در ترکیب آن ۴ زن حضور دارند.

دبورا لیونز، نماینده ملل متحد برای افغانستان، در گزارشی که به شورای امنیت ملل داده بر نقش پر رنگ زنان در گفت‌وگوهای صلح تاکید کرده است. خانم لیونز (پنجشنبه ۱۳ سنبله/شهریور) گفت که نمایندگی زنان در میز مذاکرات، بهترین فرصتی است که آنها بتوانند از آینده و حضور خود مطمئن باشند.

او همچنین گفت:"ما تا حالا از حضور نمایندگان زن از سوی گروه طالبان در میز مذاکرات خبری نداریم، ولی امیدواریم که گروه طالبان زنان را در هیات مذاکره کننده خود، شامل بسازند."

آزادی زندانیان تکمیل شده

روز گذشته دولت افغانستان و گروه طالبان از تکمیل شدن روند تبادل زندانیان دو طرف خبر دادند.

چهارصد زندانی "خطرناک" طالبان به جز هفت تن از آن‌ها، آزاد شدند، مساله رهایی این زندانیان مانع عمده آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شده بود.

یک منبع در حکومت افغانستان به بی‌بی‌سی گفته که تنها هفت زندانی گروه طالبان نزد دولت باقی مانده است که قرار است در دوحه قطر تحت نظر باشند.

این هفت زندانی کسانی‌اند که متهم به قتل اتباع استرالیا و فرانسه‌اند و قرار است در قطر زیرنظر باقی بمانند. فرانسه و استرالیا رسما با رهایی آنها مخالفت کرده اند.

ذبیح الله مجاهد، از سخنگویان طالبان نیز تایید کرده که روند آزادی زندانیان دو طرف به پایان رسیده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها