|

ترور ۳ فعال زن عراقی

برخی منابع امنیتی عراقی از کشته شدن سه فعال زن این کشور و زخمی شدن سه تن دیگر از آنها در عملیات‌های ترور در استان‌های بصره، ناصریه و بغداد خبر دادند.

ترور ۳ فعال زن عراقی

به گزارش ایسنا، این منابع به خبرگزاری رسمی آلمان گفتند: سه فعال زن تظاهرات اعتراضی عراق به ضرب گلوله گروه مسلح ناشناس در استان بصره به قتل رسیده و نفر چهارم به شدت زخمی شد، همچنین یک فعال مدعی شده در اثر انفجار منزلش در استان ناصریه زخمی شده و یک فعال زن امدادگر نیز در بغداد به ضرب گلوله افرادی مسلح زخمی شده است.

این منابع اظهار کردند: تمامی افرادی که هدف ترور قرار گرفتند، از فعالان تظاهرات‌های اعتراضی بودند که از اکتبر سال گذشته در ۹ شهر عراق به راه افتاده و تظاهرکنندگان خواستار اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی و حل مشکل بیکاری در این کشور هستند.

از جمله فعالان زنی که امروز هدف ترور قرار گرفتند، ریهام یعقوب بود که با تیراندازی گروهی ناشناس به خودروی حامل او در شهر بصره کشته شد.

برخی منابع در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار کردند، ایهام با شلیک گروهی مسلح سوار بر موتور سیکلت کشته شد.

ریهام از سال ۲۰۱۸ در اعتراضات عراق فعالیت و هدایت بسیاری از راهپیمایی‌های بانوان را بر عهده داشت.

عباس ناجی، فرمانده پلیس بصره در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تصمیم گرفته شد کمیته‌ای متشکل از افسران عالی رتبه پلیس برای تحقیق درباره ترور دکتر ریهام یعقوب تشکیل شود، تاکید کرد: باید ظرف ۷۲ ساعت این جانی‌ها شناسایی شده و به دستگاه عدالت سپرده شوند.

تازه‌ترین موج خشونت‌ها روز جمعه با ترور تحسین اسامه، فعال عراقی آغاز شد، در پی این ترور تظاهرکنندگان به خیابان‌ها بازگشته و تظاهرات برای سه روز ادامه داشت و نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگانی که به منزل استاندار سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کرده و بسیاری از مسیرها را مسدود کرده بودند، تیراندازی کردند.

به دنبال ترورهای اخیر شهر بصره، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق رشید فلیح، فرمانده پلیس بصره را به همراه تعدادی از مدیران امنیتی برکنار و تاکید کرد: هر آنچه لازم باشد، انجام خواهیم داد تا نیروهای امنیتی به وظیفه خود عمل کنند.

الکاظمی توییت کرد: همدستی با قاتلان و یا تسلیم شدن در برابر تهدیدات آنها قابل قبول نیست و هر کاری لازم باشد تا دستگاه‌های وزارت کشور و امنیت به مسؤولیت خود در حفاظت از امنیت جامعه در برابر تهدیدهای فراقانونی عمل کنند، انجام خواهیم داد.

همچنین واشنگتن در این باره موضع گرفت و گفت، ترور فعالان عراقی را محکوم می‌کند و آن را نقض علنی می‌داند.

سفارت آمریکا در بغداد گفت: پایبندی دولت عراق به مجازات مسؤولان ترور فعالان سیاسی را تایید می‌کنیم.

انتهای پیام

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها