|

در نشستی مطبوعاتی مطرح شد:

قاچاق گسترده کالاهای تهویه مطبوع / نبود عزمی جدی برای حل معضلات صنعت تهویه مطبوع

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‎های تهویه مطبوع با بیان اینکه گردش مالی صنعت تهویه مطبوع کشور طبق برآوردها چیزی حدود ۱۵ میلیون دلار است، گفت:‌ مهمترین چالش پیش روی فعالان این حوزه قاچاق گسترده کالا و عدم حمایت‌های جدی مسئولان از تولیدکنندگان داخلی است.

قاچاق گسترده کالاهای تهویه مطبوع / نبود عزمی جدی برای حل معضلات صنعت تهویه مطبوع

 

به گزارش کاماپرس، مهدی بستانچی در نشستی با نمایندگان رسانه‌ها، با بیان اینکه گردش مالی صنعت تهویه مطبوع کشور طبق برآوردها چیزی حدود ۱۵ میلیون دلار است، گفت: باوجود اینکه این صنعت از حدود ۷۰ سال پیش وارد کشور شده و همواره به عنوان یکی از صنایع پیشرو در سطح کشور و خاورمیانه مطرح بوده، ولی متاسفانه آنگونه که باید مورد توجه و حمایت مسئولان و تصمیم‌گیران قرار نمی‌گیرد.

 وی در رابطه با مهمترین چالش‌های پیش‌روی این صنعت به قاچاق گسترده کالا و نبود استاندارد جامع و مشخص برای تولیدات آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه قاچاق محصولات و قطعات این صنعت به صورت کاملا واضح در حال انجام است، به گونه‌ای که در همین نمایشگاه برخی غرفه‌ها علنا نسبت به عرضه و فروش کالاها و قطعات ممنوعه وارداتی در سطح گسترده اقدام کرده‌اند.

 وی با بیان اینکه متاسفانه کالاهایی قاچاق می‌شود که از دهه‌های گذشته با کیفیت مطلوب در داخل کشور در حال تولید و عرضه است، اضافه کرد: شاید اگر کالاهای های‌تک و دارای تکنولوژی برتر قاچاق می‌شد، توجیهی داشت، اما قاچاق کالای دارای چندین سال سابقه تولید در داخل کشور غیرقابل قبول است.

 بستانچی با تاکید بر تاثیرات سوء این مساله بر تولیدکنندگان صنعت تهویه مطبوع و همچنین بیکاری گسترده کارگران ایرانی، اظهار کرد: در همین رابطه متاسفانه در یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور به جای حمایت از تولید کننده داخلی از هواساز خارجی استفاده شده، محصولی که سالیان سال باکیفیت بالا و توسط چندین تولیدکننده خوشنام در حال تولید و عرضه است.

وی با انتقاد از عدم توجه جدی مسئولان دولتی نسبت به این مساله، گفت: متاسفانه جاذبه خرید از تولیدکنندگان خارجی باعث شده که معضل عدم بهره‌گیری از محصولات و تولیدات داخلی، حتی در برخی از شرکت‌های دولتی نیز مطرح باشد.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‎های تهویه مطبوع در ادامه نبود استاندارد جامع و مشخص برای تولیدات صنعت تهویه مطبوع را چالش بعدی این حوزه دانست و ادامه داد: این مساله می‌تواند به کاهش کیفیت تولید منجر ‌شود.

 

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تهویه مطبوع:

عزم جدی برای حل مشکلات صنعت تهویه مطبوع وجود ندارد

در ادامه علی آرین پور نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‎های تهویه مطبوع با انتقاد از عدم وجود عزم جدی برای حل مشکلات صنعت تهویه مطبوع، بیان کرد: مشکلات این صنعت کاملا گویاست، به گونه‌ای که تمامی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه یک درد مشترک داشته و بارها آن را مطرح کرده‌اند، ولی متاسفانه هیچ فرد یا ارگان تصمیم گیری به فکر درمان آن نیست.

وی پیگیری مشکلات اعضا و یافتن راه‌حلی برای آن را بزرگترین رسالت‌ انجمن تولیدکنندگان سیستم‎های تهویه مطبوع دانست و ادامه داد: واقعیت آن است که محصولات ما همگی بر مبنای تجربه و انتقال دانش و تکنولوژی ساخت از کشورهای صاحب تکنولوژی و در نهایت بومی سازی آن در داخل کشور تولید می‌شود. به عبارت دیگر از این طریق محصولاتی باکیفیت، با قیمت بهتر و خدمات پس از فروش مطلوب‌تر در اختیار متقاضی و مشتری قرار می‌گیرد. اما متاسفانه آنگونه که باید مورد توجه واقع نشده و حتی در پروژه‌های دولتی نیز حمایت‌های لازم از ما صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت استفاده از مشورت متخصصان و کارشناسان انجمن تهویه مطبوع از سوی سازمان‌های تصمیم‌گیر، ادامه داد: در ماده ٢ و ٣ قانون بهبود فضای کسب و کار صریحا بر این مساله یعنی بکارگیری مشورت و نظر تخصصی کارشناسان در سازمان‌های تصمیم‌گیر تاکید شده است. در این میان انجمن تهویه مطبوع می‌تواند یکی از بهترین ارگان‌های کارشناسی و تخصصی در زمینه تهویه مطبوع باشد ولی متاسفانه تا به امروز این مساله محقق نشده است.

آرین پور در ادامه تاکید کرد: اولین انتظار ما از وزارت صنعت و سایر وزارتخانه‌های مرتبط این است که انجمن را طرف مشورت‌های تخصصی خود بدانند. در این صورت ما می‌توانیم در نشست‌های تخصصی با این سازمان‌ها موضوعات و معضلات اصلی صنعت تهویه مطبوع مثل بحث قاچاق کالا و تدوین استاندارد برای تولیدات این صنعت را مطرح کنیم.

وی با اشاره به ارایه درخواستی مبنی بر حضور نماینده انجمن تهویه مطبوع در ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اضافه کرد: در این صورت می‌توانیم به صورت مفصل و تخصصی بحث توانمندی تولیدات داخلی و موضوعاتی غیرقانونی مثل اخذ مجوز و ثبت بازرگانی ورود کالای تهویه مطبوع تحت عنوان ادوات تولید و سایر معضلات این حوزه را پیگیری کنیم.

این فعال صنعت تهویه مطبوع همچنین با تاکید بر اهمیت ارایه خدمات پس از فروش در این حوزه، گفت: تا همین چند سال پیش برخی دفاتر بازرگانی در حوزه عرضه کالاهای تهویه مطبوع حضوری گسترده داشتند، اما به محض نیاز به ارایه خدمات پس از فروش ناپدید شدند. اما شرکت‌های تولید کننده محصولات این صنعت همواره و در هر شرایط اقتصادی حاضر بوده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. به عبارتی «با باد نیامده‌ایم که به راحتی بر باد برویم».

آرین پور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ارایه آموزش‌های تخصصی این حوزه،‌ خاطرنشان کرد: کلیه شرکت‌های عضو انجمن، آموزش‌های لازم در رابطه با نصب، راه‌اندازی، نگهداری و تعمیرات را به صورت رایگان در اختیار مشتریان و پیمانکاران قرار می‌دهند، ضمن اینکه فرایندهای نظارتی نیز از طرف شرکت‌های تولید کننده اجرا می‌شود.  در همین راستا برخی از شرکت‌ها و موسسات آموزشی نیز به صورت کاملا تخصصی در بخش آموزش‌های مرتبط با این صنعت فعال بوده و به خوبی مهارت‌های حدفاصل بین دانشگاه و صنعت را پوشش می‌دهند.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‎های تهویه مطبوع در پایان از رسانه‌ها خواست تا مساله قاچاق کالا را به صورت جدی پیگیری کرده و از مسوولان دلیل ورود کالاهای خارجی فاقد مزیت فنی نسبت به تولیدات داخلی و بدون خدمات پس از فروش را جویا شوند.

دبیرکل انجمن تهویه مطبوع:

 ضرورت فعال‌سازی کارگروهی ویژه برای مبارزه با قاچاق کالا در صنعت تهویه مطبوع

در ادامه این نشست خبری، شراره کامرانی دبیرکل انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع با ارایه توضیحاتی در رابطه با مساله قاچاق کالا در صنعت تهویه مطبوع، گفت: متاسفانه قاچاق کالاهای مرتبط با صنعت تهویه مطبوع در سطح وسیعی از فضاهای مجازی گرفته تا فضاهای فیزیکی مثل فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها در حال انجام است.

وی حل این معضل را نیازمند یک اقدام جامع و سیاست‌گذاری هوشمندانه و به هم پیوسته برای کنترل مبادی ورود و عرضه کالای قاچاق دانست و گفت: برای حل این معضل باید هر دو مبادی ورودی و عرضه کالا به صورت جدی کنترل شود.

کامرانی همچنین در خصوص کنترل عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی نیز، گفت: این مساله نیز راهکارهایی دارد، در ابتدا باید هویت کلیه افراد عرضه کننده کالا در این فضا احراز شود. این مساله می‌تواند ابتدایی‌ترین راهکار برای کنترل فضای مجازی باشد.

 دبیرکل انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع در پایان با تاکید بر ضرورت وجود ساختار و قوانین بازدارنده در حوزه قاچاق کالا، گفت: امیدواریم با فعال سازی کارگروهی ویژه برای مبارزه با قاچاق کالا در صنعت تهویه مطبوع، این مسئله با کمک مسئولان و سیاستگذاری‌های لازم مرتفع شود.

شایان ذکر است که این نشست مطبوعاتی در سالن اختصاصی اعضای انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات تهران برگزار شد. خبرنگاران پیش از این نشست، ضمن بازدید از غرفه‌ اعضای انجمن با مدیران گفتگو کردند و با جدیدترین محصولات و خدمات آن‌ها آشنا شدند.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات ساختمان و سیستم‌های تهویه مطبوع تهران، روز یکشنبه ١۶ مهر به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها