|

9 علت بوی سوختگی یخچال فریزر و نحوه رفع آن

بوی سوختگی یخچال فریزر از مشکلات بسیار مهمی است که باید جدی گرفته شود! چون این بو نشان دهنده اشکال در اتصالات داخلی دستگاه بوده و در نهایت می تواند به سوختگی موتور یا مشتعل شدن یخچال منجر شود. با توجه به رایج بودن بوی سوختگی پشت یخچال فریزر، در ادامه علت ایجاد این بو و نحوه رفع و حل مساله را ارائه می دهیم.

9 علت بوی سوختگی یخچال فریزر و نحوه رفع آن

 

1- اشکال در رله استارت

در یخچال فریزرها برای تنظیم روشن و خاموش شدن موتور یا کمپرسور، قطعه کوچکی به نام رله تعبیه شده است. این قطعه نقش بسیار مهمی در روشن و خاموش شدن موتور دارد. به طوریکه با خراب شدن آن عملکرد دستگاه به طور کامل مختلف می شود. در یخچال فریزرهایی که رله استارت خراب است، ممکن است موتور نتواند در زمان مناسب خاموش شود. در نتیجه برای مدت طولانی موتور روشن بوده و در اثر داغ کردن بیش از اندازه بوی سوختگی از یخچال منتشر می شود.

2- سوختگی موتور یخچال

یکی از بدترین دلایل بوی سوختگی یخچال فریزر، اشکال در موتور آن است. موتور مانند قلب در یخچال عمل می کند و سیم پیچی های پیچیده و مهمی دارد. با گذشت زمان و به دلایل مختلف از قبیل روشن بودن طولانی مدت موتور، این قطعه کارایی خود را از دست می دهد. سیم پیچی داخلی موتورهای قدیمی در اثر گرما خیلی زود بوی سوختگی ایجاد می کنند. در اثر جدی نگرفتن این مساله مهم، احتمال آتش گرفتن موتور نیز وجود دارد. در این شرایط بهترین کار خاموش کردن دستگاه و کشیدن آن از برق و تماس با مراکز تعمیر یخچال فریزر در منزل تهران یا سایر شهرها است.

3- اشکال در لامپ یخچال

در تمام یخچال فریزرها لامپ وجود دارد که با باز کردن درب دستگاه روشن می شود. در حالت استاندارد بعد از بستن درب باید این لامپ خاموش شود. به دلیال مختلف از قبیل اشکال در دکمه و کلید فشاری لامپ و اتصالات آن ممکن است لامپ خاموش نشود و در اثر داغ شدن بیش از اندازه سیم ها بوی سوختگی ایجاد می شود. علاوه براین، با روشن ماندن طولانی مدت لامپ، لاستیک دور آن حرارت زیادی می بیند و در نهایت بوی سوختگی از آن به مشام می رسد.

علت بوی سوختگی یخچال فریزر

4- فرسودگی سیم کشی داخلی؛ علت بوی سوختگی یخچال فریزر قدیمی

در یخچال فریزرهای جدید که زمان زیادی از استفاده آنها نگذشته است به ندرت بوی سوختگی احساس می شود. این در حالیست که یخچال فریزرهای قدیمی به شدت در معرض این مشکل هستند. چون سیم کشی های داخلی یخچال فریزرهای قدیمی فرسوده شده و بافت روی سیم ها آسیب میبیند. در نتیجه در اثر سوختگی سیم ها و اشکال در قطعاتی مانند فیوزها این بو به بیرون انتشار پیدا می کند. برای رفع این قبیل مشکلات بهترین کار تماس با نمایندگی تعمیر یخچال فریزر امرسان در تهران یا سایر نمایندگی های مرتبط با برند دستگاه است.

5- خرابی ترموفیوز

در تمام یخچال فریزرها قطعه ای به نام ترموفیوز یا فیوز حرارتی وجود دارد که روشن و خاموش شدن المنت را کنترل می کند. با افزایش بیش از اندازه دمای المنت، این قطعه مدار را قطع کرده و المنت را از کار می اندازه. در غیر این صورت المنت بیش از اندازه روشن بوده و داغ می شود و قطعات پلاستیکی اطراف نیز داغ می شوند. در نهایت این شرایط به ایجاد بوی سوختگی در یخچال فریزر منتهی می شوند. برای رفع این مشکل ابتدا باید ترموفیوز بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

6- اشکال در سیستم نوفراست یخچال

در حالت استاندارد اگر یخچال فریزر دارای سیستم یخ زدایی یا نوفراست باشد، به صورت خودکار این کار انجام می شود. بعد از روشن شدن المنتف برفک ها ذوب شده و سپس المنت قطع می شود. اگر یخچال فریزر بوی سوختگی می دهد، بررسی کنید که آیا سیستم یخ زدایی درست عمل می کند یا خیر؟ این احتمال وجود دارد که المنت در زمان مناسب خاموش نشود و قطعاتی پلاستیکی اطراف آن  بوی سوختگی بدهند.

7- خرابی ترموستات یخچال

قطعه بسیار مهم دیگری که در تمام یخچال فریزرها وجود دارد، ترموستات است. این قطعه در واقع همان سنسور دما است که به صورت مرتب دمای داخل کابین یخچال و فریزر را اندازه گیری می کند. در صورت گرم شدن یخچال، ترموستات این اطلاعات را به برد ارسال می کند. سپس فرمان روشن و خاموش شدن به موتور ارسال می شود. در برخی از مواقع ممکن است دمای یخچال فریزر روی مقدار استاندارد قرار داشته باشد، اما سنسور به اشتباه تشخیص می دهد. اگر سنسور دما را اشتباه تشخیص دهد، موتور زمان طولانی روشن خواهد بود و یه همین دلیل قطعات پلاستیکی بوی سوختگی در دستگاه ایجاد می کنند.

سنسور سنجش دما یا ترموستات قیمت زیادی نداشته و به همین دلیل به محض مشاهده اشکال در آن بهتر است با مرکز تعمیرات لوازم خانگی برای تعویض این قطعه تماس بگیرید.

8- کثیفی کمپرسور و کندانسور

در اغلب منازل به تمیزی پشت یخچال و لوله های آن هیچ توجهی نمی شود. به همین دلیل به مرور لایه های ضخیمی از گرد و غبار و چربی روی لوله های کندانسور و کمپرسور تجمع می کند. این لایه ها مانند عایق عمل کرده و امکان خروج هوای گرم از لوله ها فراهم نمی شود. با گذشت زمان لوله های اواپراتور یا کندانسور و موتور داغ شده و بوی سوختگی از آنها به مشام می رسد.

9- اشکال در کابل برق یخچال

علاوه بر موارد فوق، این احتمال وجود دارد که کابل برق و پریزی که به آن متصل است دچار اشکال باشند. این مساله بیشتر در یخچال فریزرهای قدیمی رخ می دهد و لازم است کابل تعویض شود. در غیر این صورت احتمال برق گرفتگی و نوسان شدید برق و سوختگی قطعات داخلی دستگاه وجود دارد.

جمع بندی

بر اساس آنچه در متن به آن اشاره شد، علت بوی سوختگی یخچال فریزر می تواند اشکال در قطعاتی از قبیل رله استارت، ترموفیوز، ترموستات، کمپرسور، کثیفی لوله های کندانسور و همچنین اشکال در سیم کشی ساختمان و کابل ورودی به یخچال باشد. در نتیجه بهتر است به محض استشمام بوی سوختگی، یخچال فریزر را از برق بکشید و با تعمیرکار تماس بگیرید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها