|

انواع ضایعات آهن چیست؟ درجه بندی آن

انواع ضایعات آهن چیست؟ درجه بندی آن

ضایعات آهنی یکی از زمینه‌های پردرآمد در دنیای خرید و فروش ضایعات هستند که کاربردهای زیادی در صنایع دارند و منابع گسترده‌ای هم در قراضه‌های فلزی دارند. باید بدانید که قیمت ضایعات آهن به صورت کلی بر اساس درجه بندی و نوع آن تعیین خواهد شد؛ برای مثال قیمت ضایعات آهن سنگین در مقایسه با ضایعات آهن سبک بار بیشتر است زیرا وزن بالاتری دارد. بنابراین اگر می‌خواهید در زمینه خرید و فروش ضایعات آهنی سود کنید، باید درجه بندی این ضایعات را بشناسید.

 

انواع درجه بندی ضایعات آهن

به طور کلی بر اساس درصد خلوصی که ضایعات آهنی دارند و میزان آسیبی که به آنها وارد شده است، می‌توان ضایعات آهنی را به صورت زیر طبقه بندی کرد:

ضایعات آهن درجه یک

ضایعات آهنی درجه یک ضایعاتی هستند که درصد خلوص آنها بالای 97 درصد است؛ در نتیجه برای ورود به خط تولید، نیاز به فرآوری زیادی ندارند و می‌توان حتی به صورت مستقیم آنها را وارد خط تولید کرد. معمولا این ضایعات از صنایع مختلف به دست می‌آیند؛ برای مثال اگر در زمینه فروش ضایعات آهن شیراز کار می‌کنید و به دنبال بیشترین سود هستید، می‌توانید با کارگاه‌های تولید وسایل آهنی قرارداد ببندید و ضایعات آنها را جمع آوری کنید.

ضایعات آهن درجه دو

دسته دیگری از درجه بندی ضایعات آهنی به نام درجه 2 شناخته می‌شود که درصد خلوص آنها معولا بین 90 تا 97 درصد است؛ این نوع از ضایعات را بیشتر می‌توان در ساختمان‌های در دست ساخت یا در حال تعمیر پیدا کرد. به همین دلیل است که برای تعیین قیمت ضایعات میلگرد امروز هم باید به سراغ بررسی قیمت جهانی ضایعات آهنی درجه 2 بروید.

ضایعات آهنی درجه 3

ضایعات آهنی درجه 3 دارای آسیب نسبتا زیادی هستند و آثاری مانند زنگ زدگی یا خوردگی بر روی آنها وجود دارد؛ به همین دلیل درصد خلوص آنها از 90 درصد کمتر بوده و با قیمت کمتری خرید و فروش می‌شوند. برای مثال ضایعات ساختمانی که مقدار زیادی سیمان یا گچ به آنها چسبیده است یا ضایعات خودرو مانند اگزوز، شلنگ‎های فشار قوی و جلب‌های روغنی از این نوع هستند. این نوع از ضایعات معمولا نیاز زیادی به فرآوری دارند و به صورت مستقیم قابل استفاده نیستند.

ضایعات آهن ویژه

درجه بندی دیگری از ضایعات آهن به نام ویژه شناخته می‌شود که شباهت زیادی به قراضه‌های آهنی درجه 2 دارند؛ تنها تفاوت آنها این است که معمولا ابعادی کمتر از نیم متر دارند. برای مثال میلگردهایی که برای ساخت ساختمان بریده می‌شوند یا تیرآهنی که در اثر تخریب کوتاه شده است، در این دسته بندی قرار می‌گیرند.

ضایعات آهن سوپر ویژه

ضایعات آهن سوپر ویژه بالاترین درصد خلوص را در میان قراضه‌های آهنی درجه بندی شده دارند و می‌توانند بدون نیاز به طی کردن فرایند بازیافت، مجددا وارد کوره ذوب شده و با همان درصد آلیاژی مورد استفاده قرار بگیرند. این ضایعات معمولا بقایای محصولات آهنی هستند که در خطوط تولید به استاندارد مورد نظر نرسیده‌اند یا بیشتر از نیاز تولید بوده‌اند.

انواع ضایعات آهن از نظر وزنی

معیار دیگری که برای طبقه بندی انواع ضایعات آهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، وزن آنهاست. از این نظر، ضایعات آهنی به دو دسته سبک بار و سنگین بار تقسیم می‌شوند. ضایعات سبک بار آهن معمولا وزنی بین 0.5 تا 0.8 تن بر متر مکعب دارند؛ اما در مقابل حجم زیادی را اشغال می‌کنند. برای مثال کانال‌های کولر، کاپوت ماشین، ضایعات ورق گالوانیزه، بدنه وسایل خانگی، شبکه‌های آهنی و کابینت آشپزخانه در این دسته قرار می‌گیرند.

در صورتی که وزن ظاهری قراضه‌های آهنی از یک تن بیشتر باشد، به آنها ضایعات آهن سنگین بار گفته می‌شود. این نوع از ضایعات آهنی معمولا قیمت بالاتری نسبت به ضایعات آهنی سبک بار دارند. از مهمترین انواع ضایعات آهنی سنگین بار می‌توان به مواردی مانند ضایعات میلگرد، لوله‌های آهنی، تیرآهن، پروفیل، صفحات فولادی و ورق‌های پرس شده اشاره کرد.

سخن پایانی

یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت ضایعات اهنی، نوع و درجه بندی آنها است که بر اساس وزن و درصد خلوص آهن تعیین خواهد شد. به همین دلیل اگر می‌خواهید در زمینه فروش ضایعات آهنی سود داشته باشید، باید این درجه بندی‌ها و منابع هریک از آنها را بشناسید. در این مقاله به صورت کامل انواع ضایعات آهنی را به شما معرفی کردیم و گفتیم که چگونه می‌توانید برای ورود به بازار، این ضایعات را جمع آوری کنید. دقت داشته باشید که مرکز خرید ضایعات آهنی هم بر روی قیمت تعیین شده اثر دارد و حتما باید برای فروش این محصولات به جایی مراجعه کنید که بهترین قیمت را ارائه دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها