|

راهکار های قانونی مطالبه اجاره بهای عقب افتاده از مستاجر

راهکار های قانونی مطالبه اجاره بهای عقب افتاده از مستاجر

هنگامی که شما عقد اجاره ای را منعقد میکنید و خانه خود را به دیگر اجاره میدهید،به شما موجر و به فردی که خانه شما را اجاره کرده است،مستاجر گفته میشود.

مطابق آنچه که در قرارداد اجاره شما ذکر میشود،شما باید اجاره بهای معین شده از مستاجر خود دریافت کنید و میتواند مبلغ اجاره بهای شما به صورت روزانه،هفتگی،ماهیانه و یا حتی سالیانه دریافت شود که البته عرف در جامعه ما،دریافت اجاره بهاء به صورت ماهیانه است.

حال مطابق این قرارداد و این عقد منعقد شده،مستاجر موظف است ماهیانه مبلغ معین شده را به شما پرداخت کند و اگر این کار را نکند و اجاره بهای پرداخت نشده و عقب افتاده داشته باشد که در اصطلاح حقوقی به آن اجور معوقه میگویند. شما میتوانید خسارات معوقه را از وی دریافت کنید و حتی میتوانید قرارداد اجاره را به دلیل تخلفات مستاجر از پرداخت اجاره بهاء و ورود خسارت به شما،فسخ کنید.

در ادامه به شما خواهیم گفت که برای مطالبه اجاره بهاء عقب افتاده و یا همان اجور معوقه،چه راهکار های حقوقی را باید در پیش بگیرید. با گروه وکلای عدل محور همراه باشید..

 

نحوه مطالبه قانونی اجور معوقه

برای دریافت اجور معوقه شما باید به قرارداد اجاره خود نگاه کنید و مال الاجاره مذکور در عقد اجاره را،به نسبت قرارداد اجاره خود بسنجید.

چنانجه مستاجر شما در عین مستاجره شما زیاده روی کرد و یا به عین مستاجره ضرر رساند و در استفاده از آن تعدی و تفریط کرد و یا از تعهداتش سر باز زد و تعهدات خود نظیر پرداخت به موقع مال الاجاره را انجام نداد،شما میتوانید نه تنها عقد اجاره خود را فسخ کنید بلکه میتوانید مال الاجاره پرداخت نشده و اجور معوقه را نیز از وی دریافت کنید.

برای این کار بهتر است در ابتدا اظهارنامه ای برای مستاجر بفرستید و در این اظهارنامه که از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال میشود موارد زیر را ذکر کنید

  • استناد به عقد اجاره و شماره قرارداد و عقد
  • استناد به وجود بند مذکور در قرارداد و ذکر مبلغ مال الاجاره
  • استاد به عدم دریافت مال الاجاره به مدت مشخص شده علی رغم مطالبه
  • استناد به بند موجود در قرارداد جهت فسخ قرارداد در صورت عدم انجام تعهدات
  • استناد به بند موجود در قانون مدنی جهت ایجاد حق فسخ در صورت عدم انجام تعهدات
  • مطالبه اجاره بهاء معوقه با ذکر مبلغ و میزان مدت عدم پرداخت اجاره
  • ذکر این نکته که در صورت عدم پرداخت اجاره بها در مهلت 10 روزه و یا 14 روزه،از طریق مراجع قضایی صالح پیگیری خواهد شد

پس از ارسال اظهار نامه و گذشت مدت زمان معین شده در اظهارنامه میتوان با در دست داشتن مدارک و منضماتی نظیر اجاره نامه،حساب بانکی جهت اثبات عدم پرداخت اجاره بهاء،اظهارنامه و ... دادخواست مطالبه اجور معوقه و فسخ قرارداد اجاره را به دادگاه ارائه داد.

مشاوره حقوقی و ارائه راهکار

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی با کارشناسان حقوقی ما در مجموعه عدل محور تماس بگیرید :

٠٩١٢٢۴۴۵٨۵۵ – 02122710546

آدرس : تجریش خیابان فنا خسرو جنب مجتمع تجاری تندیس پلاک ١٦

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها