|

آیا دریافت بورسیه برای تحصیل در کانادا امکان پذیر است؟

آیا دریافت بورسیه برای تحصیل در کانادا امکان پذیر است؟

هرساله ایرانیان زیادی با هدف تحصیل و رسیدن به مقاطع بالای علمی، به سایر کشورها مهاجرت می‌کنند. کشور کانادا یکی از بهترین مقاصد مهم دانشجویان ایرانی است. این کشور به سبب داشتن ظرفیت‌های علمی گسترده و فوق‌العاده، توانسته است از سراسر جهان دانشجو بپذیرد و هرساله تعداد زیادی متخصص در رشته‌های مختلف از دانشگاه‌های آن فارغ‌التحصیل می‌شوند. در این مطلب قرار است به این موضوع بپردازیم که آیا دریافت بورسیه برای تحصیل در کانادا امکان‌پذیر است؟ همچنین به نکات مهمی درباره مهاجرت به کانادا نیز اشاره خواهیم کرد.

با سیستم آموزشی کانادا آشنا شوید

سیستم آموزشی کشور کانادا شامل مراکز دولتی و خصوصی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به مؤسسات فنی، کالج دوره‌های شغلی، کالج‌های اجتماعی، مدارس زبان، کمپ‌های تابستانی، مدارس متوسطه، دانشگاه‌ها و کالج‌های دانشگاهی اشاره کرد. بر اساس قانون اساسی کشور کانادا، تقسیم مسئولیت آموزش‌وپرورش به‌صورت استانی است. این موضوع یعنی تفاوت‌های زیادی در بین سیستم‌های آموزشی هر استان وجود دارد. بااین‌حال، مقوله کیفیت آموزش در کانادا از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌توان گفت استانداردهای آموزشی کشور، به شکلی یکپارچه و منظم تدوین‌شده است. همین موضوع سبب شده است که تحصیل در کانادا برای بسیاری از مردم جهان تبدیل به یک هدف مهم شود. دانشجویان پس از گذراندن مقطع متوسطه، معمولاً به دانشگاه، کالج یا Cégep می‌روند. Cégep را باید مخفف کالج آموزش عمومی و حرفه‌ای به زبان فرانسوی دانست. این مقطع شامل دو سال دوره عمومی یا سه سال آموزش فنی بین دبیرستان و دانشگاه است.

آزمون و مدارک مهم زبان جهت تحصیل در کانادا

تحصیل در کشور کانادا دارای شرایطی و قوانینی است که فقط افراد دارای این شرایط می‌توانند از مزیت‌های آن برخوردار شوند. یکی از این موارد، آزمون‌های مربوط به زبان انگلیسی است که درواقع پیش‌نیاز تحصیل در این کشور است:

آزمون تافل

این آزمون توانایی افراد غیربومی در بخش‌های شنیدن، خواندن و نوشتن را موردبررسی قرار می‌دهد که تحصیل با این مدرک در کانادا نیاز به نمره قبولی بالایی دارد.

آزمون آیلتس

این آزمون برای بررسی سطح مهارت افراد در زبان انگلیسی و مهارت‌های شنیداری، خواندن، نوشتن و گفتار آن‌ها در این زبان است.

آزمون PTE

آزمون PTE یک تست مبتنی بر کامپیوتر است و توانایی خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت کردن افراد غیربومی که قصد اخذ پذیرش در مؤسسات آموزش عالی یا مؤسسات انگلیسی‌زبان دارند را بررسی می‌کند.

آزمون CAEL

آزمون زبان انگلیسی آکادمیک کانادایی یا همان CAEL، آزمونی برای ارزیابی میزان مهارت زبان انگلیسی (مبتنی بر مفاهیم مورداستفاده در محیط کالج و دانشگاه) در متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا است.

با آزمون‌های عمومی جهت تحصیل در کانادا آشنا شوید

به‌جز آزمون‌ها مربوط به مهارت زبان انگلیسی، یک دسته دیگر از آزمون‌ها نیز وجود دارند که اغلب مهارت‌های عمومی‌تر را مدنظر قرار می‌دهند. در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

آزمون GMAT

آزمون پذیرش مدیریت فارغ‌التحصیل یا GMAT، یک آزمون جهت سنجش مهارت متقاضیان دوره‌های مدیریت کسب‌وکار (MBA) بر اساس مهارت‌های آن‌ها در ریاضی، انگلیسی و استدلال است.

آزمون LSAT

آزمون پذیرش دانشکده حقوق یا LSAT، یک آزمون استاندارد برای داوطلبان تحصیل در رشته حقوق با رویکرد استدلال کلامی و دیگر مهارت‌های زبانی است.

آزمون GRE

آزمون سوابق فارغ‌التحصیلی یا GRE، یک آزمون جهت ارزیابی متقاضیان دوره‌های MS/MA در مدارس تحصیلات تکمیلی است.

آزمون SAT

این آزمون جهت ارزیابی مهارت‌های نوشتاری و سواد خواندن دانشجویان دوره کارشناسی است که برای موفقیت در مسیر آموزش عالی به آن نیاز خواهند داشت.

بورسیه تحصیل در کانادا

انگیزه‌ نامه چیست و با چه هدفی ارائه می‌شود؟

جهت مهاجرت به کانادا یا تحصیل در کانادا به انگیزه نامه یا SOP نیاز دارید. انگیزه نامه درواقع یک سند یا مقاله مهم است که شامل 1000 تا 1500 کلمه بوده و برای درخواست ویزای دانشجویی کانادا ارائه می‌شود. متقاضیان پذیرش و تحصیل با ارائه انگیزه نامه، اهداف و برنامه خود از مهاجرت به این کشور و تحصیل در آن را بیان می‌کنند. انگیزه نامه دارای حساسیت بالایی است و باید در نگارش آن به موارد زیر دقت کنید:

  • دلایل شما از انتخاب کانادا برای تحصیل
  • دلایل شما از انتخاب رشته موردنظر
  • دلایل شما برای انتخاب این دانشگاه خاص
  • بررسی سوابق تحصیلی
  • اهداف و برنامه‌های شما برای آینده

بورسیه‌های تحصیل در کانادا

بورسیه یک کمک‌هزینه تحصیلی برای دانشجویانی است که توانایی مالی کافی برای ادامه تحصیل ندارند. این بورسیه اغلب به افراد بااستعداد و نخبه که نمرات عالی دارند اعطا می‌شود و می‌تواند امیدبخش تحصیل آنان باشد. در ادامه به چندین مورد از بورسیه‌های این کشور، خصوصاً موارد مرتبط با مهاجرت به کانادا اشاره خواهیم کرد:

بورسیه‌های کشوری (Country-Based Scholarships)

چندین مورد از بورسیه‌های تحصیلی کانادا برای دانشجویان کشورهای درحال‌توسعه است. این بورسیه‌ها شامل پرداخت شهریه، هزینه‌های سفر و اقامت آنان است. ازجمله این بورسیه‌ها باید به Canadian Partnership for International Justice در مرکز مطالعات بین‌المللی مونترال (دانشگاه مونترال) اشاره کرد.

بورسیه‌های مالی تحصیلی (Financial Scholarships)

این دسته از بورسیه‌ها مبتنی بر نیاز مالی دانشجویان ارائه‌شده و بخش عمده‌ای از آن‌ها فقط برای ساکنان ایالات‌متحده در دسترس است. بااین‌حال برخی از دانشگاه‌ها نسبت به ارائه بورسیه‌های مبتنی بر نیاز (needs-based scholarships) به دانشجویان بین‌المللی اقدام می‌کنند.

بورسیه‌های مربوط به شایستگی Merit Scholarships for Excels in Communities

این بورسیه مختص به دانش‌آموزان با استعداد تحصیلی بالا برای تحصیل در کانادا است که در دبیرستان ازجمله بازیکنان برتر ورزشی نیز بوده یا در جامعه کارآفرینان برتر حضور داشته‌اند. برنامه OGS، به‌صورت مشترک توسط دانشگاه‌های انتاریو و استان انتاریو ارائه‌شده و استان انتاریو حدود دو سوم تأمین بورسیه را به خود اختصاص داده و دانشگاه نیز یک سوم آن را تأمین کرده است.

تحصیل در کانادا

سخن نهایی

تحصیل در کانادا یکی از اهداف مهم دانشجویان ایرانی و سایر کشورهاست. این کشور به لحاظ رتبه علمی، جایگاه خوبی دارد و شرایط تحصیلی آن نیز بسیار عالی است. در کنار تمام موارد ذکرشده، باید به مؤسسه مهاجرتی دکتر مخبری اشاره کنیم که می‌تواند در زمینه تحصیل در کشور کانادا به شما کمک‌های فراوانی کند.  همچنین شما می‌توانید علاوه بر مطالب ذکرشده، برای اطلاع از لیست کامل بورسیه‌های تحصیلی کانادا، رشته‌های برتر تحصیلی این کشور، برترین دانشگاه‌های این کشور و همچنین هزینه‌های تحصیلی آن به بخش مهاجرت تحصیلی به کانادا در وب‌سایت موسسه مهاجرتی دکتر مخبری مراجعه فرمایید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها