|

وی آر اف VRF: جدیدترین سیستم سرمایش و گرمایش را بشناسیم

معرفی سیستم های تهویه مطبوع جریان متغییر مبرد یا VRF

وی آر اف VRF: جدیدترین سیستم سرمایش و گرمایش را بشناسیم

سیستم های تهویه مطبوع جریان متغییر مبرد (VRF یا DVM) جدیدترین سیستم تهویه مطبوع شامل سرمایش و گرمایش برای واحدهای مسکونی، اداری، فضاهای تجاری، فروشگاهها، اماکن ورزشی و تفریحی و سالن های اجتماعات می باشد. این سیستم شامل واحدهای خارجی است که از طریق لوله کشی مبرد(گاز فریون درون سیستم) به چندین واحد داخلی متصل می شوند تا سرمایش و گرمایش را برای مناطق جداگانه فراهم کنند. 

 

 

سیستم VRF چگونه کار می کند

در این سیستم مایع مبرد حاصل از چگالش در یونیت خارجی به انشعاب های مختلفی تقسیم و راهی یونیت های داخلی شده و بعد از عبور از شیر انبساط، وارد کویل سرمایش DX می گردد. از سمت دیگر، هوای ورودی به یونیت داخلی (هوای اتاق) از روی کویل عبور کرده و پس از کاهش دما به اتاق دمیده می شود.  در فناوری VRF، بواسطه استفاده از کمپرسورهای دیجیتالی یا کمپرسورهای اسکرال اینورتردار، نرخ جریان (Flow) مبرد (Refrigerant) ورودی به کویل یونیت های داخلی، می تواند متغیر (Variable) باشد. به این ترتیب با تغییر نرخ جریان مبرد، براحتی امکان کنترل دمای هر فضا، بطور جداگانه وجود خواهد داشت. با انعطاف‌پذیری طراحی، راحتی برتر و عملکرد عالی، سیستم‌های تهویه مطبوع جریان مبرد متغیر (VRF) راه‌حل مناسبی را برای هر کاربرد ارائه می‌دهند.

 

 

فناوری هوش مصنوعی.

سیستم‌های DVM از هوش مصنوعی (AI) با الگوریتم‌های شبکه عصبی عمیق برای بهینه‌سازی عملکرد سیستم با کنترل فشار بالا و پایین، فعال‌سازی و عملکرد چرخه یخ‌زدایی و نظارت بر کاهش مبرد برخوردار هستند. فناوری جدید هوش مصنوعی به تجهیزات این امکان را می دهد که بر اساس کاربردهای سیستم برای صرفه جویی در انرژی، در فشارها و دماهای هدف دقیق کار کنند.

 

 

محدوده دمایی گسترده

سیستم های VRF-DVM طوری طراحی شده اند که از 122 درجه فارنهایت (50 درجه سانتیگراد) دمای محیط تا 22- درجه فارنهایت (30- درجه سانتیگراد) دمای محیط به کار خود ادامه دهند. این سیستم ها می توانند سرمایش و گرمایش را در فضاهای داخلی فراهم کنند. در حالت که به سیستم پمپ حرارتی (Heat Pump) شناخته می شود، امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها، اما نه به صورت همزمان وجود خواهد داشت. چنانکه در فصل گرما و به هنگام سرمایش، کویل یونیت های داخلی با دریافت مایع مبرد عبوری از شیر انبساط، به عنوان یک اواپراتور عمل کرده و در فصل سرما، به هنگام گرمایش، با دریافت بخار داغ خروجی از کمپرسور، به عنوان یک کندانسورعمل می کند.

 

 

تنوع در نوع یونیت های داخلی

سیستم‌های DVM امکان کنترل دقیق دما را در مناطق مختلف فراهم می‌کنند و راحتی را برای طیف وسیعی از افراد درون فضای داخلی فراهم می‌کنند. یونیتهای داخلی با عملکرد عالی، نصب آسان و سهولت در کارکرد در انواع و شکلهای مختلف قابل اتصال به دستگاه VRF هستند. حتی میتوان انواع مختلف را به یک دستگاه همزمان متصل کرد. با استفاده از فناوری‌های نوآورانه مانند فناوری پرتاب باد WindFree™ و با بیش از 10 نوع واحد داخلی شامل سقفی توکار، کانالی، دیواری، زمینی، انواع کاستی ها، سقفی روکار و...، در ظرفیت های 7000 تا 96000 Btu/h، تقریباً برای هر کاربرد راه حل هایی وجود دارد.

 

شناخت بهتر مزایا و معایب سیستم VRF به عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی های تهویه مطبوع مستلزم بررسی ویژگی های آن در مقایسه با سایر سیستم‌ های مشابه (کولر گازی / داکت اسپلیت / ترکیب مینی ‌چیلر و فن‌ کویل / ترکیب چیلر مرکزی و فن‌ کویل) می باشد.

 

مزایای سیستم VRF/DVM

  1. با توجه به اینکه در صورت بکارگیری سیستم VRF برای هر اتاق یا فضای مشخصی در ساختمان، یک یونیت داخلی به طور جداگانه (مانند کولر و فن کویل) تعبیه می شود، امکان کنترل دما در هر فضا، به شکل مستقل وجود خواهد داشت. این چنین می توان برخلاف سیستمی چون داکت اسپلیت، هر فضایی را متناسب با کاربری و نیاز افراد ساکن در آن فضا کنترل نمود.

  2. امکان دریافت سرمایش و گرمایش از سیستم و حذف موتورخانه، دیگ، بویلر، پمپ سیرکوله آب و لوله کشی های مرتبط با بحث گرمایش از پروژه

  3. در مقایسه با کولر گازی و داکت اسپلیت، مصرف برق کمتری دارد.

  4. با توجه به عدم نیاز به یک یونیت خارجی به ازای هر یونیت داخلی (بر خلاف کولر گازی و داکت اسپلیت) به زیبایی نمای ساختمان لطمه ای وارد نشده و فضای کمتری اشغال می گردد.

 

معایب سیستم VRF/DVM

  1. استفاده از کمپرسور در سیستم های VRF جهت تولید گرمایش (مانند کولر گازی و داکت اسپلیت هایی که کویل گرمایش ندارند)، به منزله مصرف قابل توجه برق خواهد بود که با توجه به هزینه های بالای برق در ایران برای پروژه های کوچک مشکل زاست. راه حل پیشنهادی در این حالت استفاده از کویل آبگرم برای پنلهای داخلی در فرصت گرما می باشد.

  2. در ساختمان های با ارتفاع زیاد امکان نصب دستگاه های مینی VRF (تا ظرفیت 80،000) روی بام وجود ندارد. در این ساختمانها یا باید از سیستم VRF به شکل مرکزی استفاده کرد و یا دستگاههای مینی VRF را در چندین تراز مختلف به عنوان مثال در تراس ها یا محوطه حیاط گذاشت.

 

 

نحوه خرید و قیمت دستگاه های VRF

گروه مهندسین تتا (با نام تامین، تهویه، الکترونیک) با ارائه پشرفته ترین سیستم های VRF تولیدی شرکت سامسونگ ساخت کره جنوبی که با عنوان DVM S2 عرضه می شوند، تمام مزایا و موارد بالا به علاوه مزایای بیشتر مختص این برند را برای پروژه های ساختمانی با انواع کاربری مسکونی، تجاری، صنعتی و ... فراهم می کند. گروه مهندسین تتا جدیدترین نوع دستگاههای تهویه مطبوع را از مبدا تولیدکننده در کشور کره جنوبی و با نمایندگی فروش و خدمات رسمی از شرکت SAMSUNG تامین می کند. برای مشاوره فنی و خرید پیرامون دستگاههای VRF یا همان DVM و همچنین سایر دستگاههای سیستم تهویه مطبوع که این مجموعه اقدام به واردات یا تولید آنها درون کشور می کند با گروه مهندسین تتا از طریق وبسایت آن به آدرس tetacompany.com و یا شماره تماس 88509802-021 تماس حاصل فرمایید. همچنین با مراجعه به آدرس این مجموعه در شبکه های اجتماعی @iranteta با محصولات و خدمات این شرکت بیشتر آشنا شوید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها