|

قانون معافیت مالیاتی درخصوص خرید ملک در ترکیه

قانون معافیت مالیاتی درخصوص خرید ملک در ترکیه

سرمایه گذاری ملکی و خرید املاک خارجی در همه کشورها با هزینه­های مضاعفی مانند مالیات همراه است. مالیات بر ارزش افزوه می­تواند هزینه قابل توجهی برای سرمایه گذاران خارجی داشته باشد. اما دولت ترکیه برای اینکه شرایط خوبی را برای سرمایه گذاران فراهم کند، در زمینه مالیات شرایط و معافیت­هایی را در نظر گرفته است که در این مطلب قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم. اگر قصد سرمایه گذاری ملکی در ترکیه را دارید، پیشنهاد می­کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

مالیات بر ارزش افزوده اتباع خارجی در ترکیه

در کشور ترکیه هیچ فرقی نمی­کند که شما شهروندی این کشور را اخذ کرده باشید یا به عنوان یک فرد خارجی در آن اقامت دارید؛ همه اتباع خارجی که در این کشور زندگی و از امکانات آن استفاده می­کنند، موظف هستند مانند سایر شهروندان ترکیه مالیات پرداخت کنند.

در این کشور مقدار مالیات پرداختی اتباع خارجی همانند سایر افراد و شهروندان ترک است و هیچ تفاوتی با آنها ندارد. اگر در کشور ترکیه شما فعالیتی انجام دهید و درآمدی از آن حاصل کنید، درآمد حاصل شده مشمول مالیات بر درآمد می­شود و باید مالیات آن را به دولت بپرازید.

 

قانون معافیت مالیاتی خرید ملک برای اتباع خارجی در ترکیه

طبق بند (i) ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده، دولت ترکیه برای اتباع و موسسات خارجی که مقیم ترکیه نیستند و کارت اقامت و پاسپورت این کشور را ندارند، این فرصت را فراهم کرده است که در خرید اولین ملکی که با خرید آن سند به نام خریدار زده می­شود، از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند. البته اجرای این قانون مشروط بر این است که هزینه ملک به صورت ارزی (دلار، یورو یا پوند) به ترکیه آورده شود.

معافیت مالیاتی خرید ملک امتیازی است که دولت ترکیه برای سرمایه داران خارجی در نظر گرفته است. این امتیاز یکی از تصمیماتی است که دولت برای آسان کردن مسیر سرمایه گذاری و جذاب کردن خرید ملک در ترکیه برای سرمایه داران در نظر گرفته است. البته دقت داشته باشید که قانون معافیت مالیاتی خرید ملک فقط برای خرید اول است.

 

کد مالیاتی اتباع خارجی چیست؟

کد مالیاتی یک کد 10 رقمی است که افراد خارجی در انجام معاملاتی مانند خرید و فروش ملک، افتتاح حساب، درخواست اجازه کار، درخواست اقامت ترکیه، اجاره کردن ملک یا مغازه، خرید و فروش خودرو و... در ترکیه به آن نیاز دارند.

برخلاف تصور غلط برخی از افراد، دریافت شماره مالیاتی در ترکیه لزوما برای پرداخت مالیات نیست. شماره مالیاتی برای انجام برخی از کارها در کشور ترکیه الزامی است که یکی از مهمترین آنها خرید ملک در ترکیه با هدف درخواست اقامت یا درخواست اخذ پاسپورت این کشور است.

مالیات خرید ملک در ترکیه چگونه است؟

مالیات بر ارزش افزوده یا VAT که در ترکیه به آن Katma Deger Vergisi گفته می­شود، هزینه­ای است که به صورت سالانه به عنوان مالیات ملک دریافت می­شود. به طور کلی به تمامی معاملات خرید و فروش املاک مسکونی، اداری و تجاری مالیات تعلق می­گیرد. مبلغ مالیات بر ارزش افزوده ارتباطی به قیمت خانه در ترکیه یا نرخ تورم ندارد، بلکه با توجه به متراژ ملک و کاربری آن تعیین و نسبت به قیمت ملک خریداری شد محاسبه می­شود. انواع مالیات خرید ملک در ترکیه عبارتند از:

  1. مالیات بر ارزش افزوده: درصد آن با توجه مساحت ملک بین 1 تا 18 درصد است.

  2. مالیات ثبت سند: مالیاتی است که در زمان ثبت سند به نام خریدار، توسط اداره اسناد ترکیه دریافت می­شود. مقدار این مالیات به میزان ۴ درصد مبلغ اعلام شده توسط طرفین به اداره اسناد است. با توجه به اینکه طبق قانون جدید، مبلغ سند ملک نباید از مبلغ کارشناسی ملک کمتر باشد، این مالیات به صورت توافقی بین خریدار و فروشنده پرداخت می­شود.

  3. مالیات بر سود: مالیاتی است که از مالک یا همان فروشنده دریافت می­شود. این مالیات در صورتی دریافت می­شود که وی در کمتر از ۵ سال با خرید و فروش ملک به سود رسیده باشد. این مالیات بر اساس تاریخ­ها و مبالغ خرید و فروش ملک محاسبه می­شود و اگر از آخرین خرید و فروش ملک ۵ سال بگذرد، مالک از پرداخت مالیات معاف است.

 

 

چه کسانی واجد شرایط معافیت مالیاتی در ترکیه هستند؟

شرایط معافیت مالیاتی مشمول موارد زیر می­شود:

  • طبق بند (i) ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده، اتباع و موسسات خارجی که مقیم ترکیه نیستند و کارت اقامت یا پاسپورت ترکیه را ندارند، در خرید اولین ملک و هم زمان با به نام زدن سند از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. مشروط بر اینکه هزینه آن را به صورت ارزی پرداخت کنند.

برای درخواست معافیت مالیات بر ارزش افزوده داشتن شرایط زیر الزامی است:

  • هزینه ملک خریداری شده باید به صورت ارز خارجی پرداخت شده باشد

  • خریداران تا یک سال اجازه فروش ملک را ندارند و در صورت فروش، باید مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت کنند

 

 

مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه چگونه محاسبه می­شود؟

در معاملات املاک و مستغلات ترکیه سه نوع نرخ مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد که برحسب متراژ ملک مشخص می­شود. نرخ مالیات بستگی به نوع و اندازه املاک خریداری شده دارد:

  • برای املاک مسکونی کوچکتر از ۱۵۰ مترمربع ۱ درصد

  • برای املاک مسکونی بزرگتر از ۱۵۰ مترمربع 18 درصد

  • برای املاک و مستغلات تجاری، اداری و دو منظوره هم 18 درصد

 

 

مدرک مورد نیاز برای استفاده از قانون معافیت مالیاتی

چنانچه شهروند ترکیه هستید و پیش­تر نسبت به اخذ پاسپورت خود اقدام کرده­اید، مدارک مورد نیاز برای پیگیری امور مالیاتی ملک به این ترتیب است:

  • ترجمه معتبر گذرنامه و مدارک هویتی

  • اثبات اسناد رسمی آدرس فرد در ترکیه

  • معاملات مالی گذرنامه از اداره پلیس ترکیه

  • نامه اداره کل مهاجرت که نشان می­دهد متقاضی ساکن ترکیه است

اگر برای سرمایه گذاری در این کشور اقدام می­کنید و اقامت یا پاسپورت ندارید، مدارک زیر را باید ارائه کنید:

  • ترجمه رسمی و نسخه اصلی گذرنامه خریدار

  • دریافت شماره مالیات خریدار

  • تکمیل فرم اطلاعات هویت

  • گزارش کارشناسی ارزش ملک

  • سند فعلی ملک

  • شناسنامه فروشنده

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها