|

​​تور استانبول یا تور آنتالیا؟ کدام را ترجیح می‌دهید؟

کشور ترکیه در میان گردشگران ایرانی آنقدر محبوب و پرطرفدار است که بسیاری هرچند بار هم که به آن سفر کرده‌ باشند باز در انتخاب از میان مقاصد خارجی سفر بدون هیچ تردیدی به سراغ آن می‌روند. با این وجود انتخاب از میان دو شهر آنتالیا و استانبول به این آسانی نیست و اغلب گردشگران را دچار تردید می‌کند. از این رو همواره این سوال در ذهن گردشگران ترکیه مطرح می‌شود که تور استانبول بهتر است یا تور آنتالیا؟ اگر این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده است پس حتما مطلب حاضر را تا انتها مطالعه کنید.

​​تور استانبول یا تور آنتالیا؟ کدام را ترجیح می‌دهید؟

استانبول و آنتالیا در یک نگاه

 

پیش از آنکه به سراغ مقایسه تور استانبول و تور آنتالیا از جنبه‌های مختلف برویم بد نیست کمی هم به معرفی این دو شهر ترکیه بپردازیم. شهر آنتالیا از جمله شهرهای مهم ترکیه بشمار می‌رود که تاکنون میزبان چندین رویداد بین المللی مانند نمایشگاه جهانی اکسپو بوده است و همواره در کنار شهر استانبول به عنوان برترین‌ترین شهرهای گردشگری ترکیه مورد توجه بوده است. آنتالیا از نظر میزان جمعیت هشتمین شهر پرجمعیت ترکیه محسوب می‌شود. در مقابل استانبول با مساحتی نزدیک به ۱۵۳۹ کیلومتر مربع از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شهرهای ترکیه است که پیشینه تاریخی آن را دست کم ۶۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برآورد کرده‌اند. این شهر که پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است عنوان پایتخت فرهنگی، تفریحی و گردشگری این کشور را دارد و تنها شهر اوراسیایی جهان محسوب می‌شود.

 

کلان شهر پرهیاهوی استانبول در مقابل آنتالیا

استانبول و آنتالیا هر دو از شهرهای پرتردد ترکیه محسوب می‌شوند با این حال فضای کلان شهر استانبول بیشتر شبیه به شهرهای پرهیاهوی پایتخت در دنیا است. در فضای شهری آنتالیا علیرغم حجم زیاد گردشگران، خبری از هیاهو و شلوغی استانبول نیست. به دلیل آنکه تعداد ساکنان استانبول بسیار بیشتر از ساکنان آنتالیا است و حجم زیادی از گردشگران نیز به این جمعیت افزوده می‌شود. از این رو گردشگرانی که با تور استانبول سفر می‌کنند بهتر است انتظار تردد در خیابان‌های بسیار شلوغ و ترافیک وحشتناک استانبول را داشته باشند. بعلاوه برای رفتن از یک نقطه استانبول به نقطه دیگر نیاز زمان زیادی لازم دارند و اغلب برای بازدید از جاذبه‌ها باید در صف‌های طولانی بایستند. در مجموع برای گردشگرانی که به دنبال گشت و گذار در فضایی آرام‌تر و منظم‌تر هستند تور آنتالیا مناسب‌تر است.

 

2

 

وضعیت آب و هوای استانبول در مقایسه با آنتالیا

بی‌شک قبل از رزرو بلیط هواپیما خارجی به مقصد استانبول یا آنتالیا اطلاع از وضعیت آب و هوای هر یک از آنها می‌تواند به انتخاب بهتر از میان این دو گزینه کمک کند. در انتخاب تور‌های این دو مقصد نیز همین موضوع صادق است. در مجموع شرایط آب و هوایی استانبول بیشتر متمایل به آب و هوای مناطق گرمسیری و مرطوب است. از این رو در تابستان‌ تا حد زیادی گرم و شرجی است و در زمستان نیز سرمای شدیدی دارد. در مقابل شهر آنتالیا به سبب مجاورت بیشتر با دریای مدیترانه آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد. زمستان‌های این شهر معتدل و تابستان‌هایش علیرغم آنکه کاملا آفتابی است به اندازه شهر استانبول سوزان نیست.

 

مقایسه جاهای دیدنی در استانبول و آنتالیا

از مهم‌ترین جنبه‌های هر مقصد گردشگری تنوع جاذبه‌های دیدنی و نوع تفریحات آن است. در انتخاب بین تور استانبول و تور آنتالیا نیز این موضوع حائز اهمیت است. بگذارید از جاذبه‌های استانبول شروع کنیم که به سبب تلفیق فضاهای مدرن در بخش اروپایی و فضای سنتی در بخش آسیایی همه نوع سلیقه‌ای را در برمی‌گیرد. استانبول شهری است با طبیعتی چشم‌نواز و مملو از مساجد، کلیساها و عمارت‌های کهن که علاقمندان به تاریخ را در خود غرق می‌کند. تنوع مراکز تفریحی مانند کلوب‌های بازی، شهربازی‌ها و پارک‌های آبی استانبول را در هیچ شهری از ترکیه نمی‌توان دید.

شهر آنتالیا به سبب تاریخ غنی خود جاذبه‌های تاریخی متعددی را در خود جای داده است اما بیشتر به عنوان یک شهر ساحلی شناخته می‌شود و بیشتر شهرتش در گردشگری را به واسطه جاذبه‌های طبیعی بدست آورده است. در واقع اولین چیزی که گردشگران تور آنتالیا را به وجد می‌آورد سواحل شگفت‌انگیز و طبیعیت دلنشین و آرامش‌بخش آن است. در آنتالیا گذراندن تعطیلاتی آرام در کنار سواحل و انجام تفریحات و ورزش‌های آبی از پرطرفدارترین کارهای گردشگران است در حالی که گشت و گذار در شهر و بازدید از جاذبه‌های متنوع به ویژه جاذبه‌های تاریخی از رایج‌ترین فعالیت‌های گردشگران تور استانبول است. بعلاوه تنوع گزینه‌های شکم‌گردی در آنتالیا کم نیست اما تنوع رستوران‌های ترکیه‌ای و بین المللی در استانبول زبانزد خاص و عام است.

 

مقایسه قیمت تور استانبول یا قیمت تور آنتالیا

فرقی ندارد بخواهید با تور سفر کنید یا با خرید بلیط هواپیما خارجی و بطور انفرادی. در هر حال برآورد هزینه‌های سفر از اصلی‌ترین ملاک‌های انتخاب مقصد به حساب می‌آید. هرقدر هزینه‌های سفر به یک مقصد بیشتر باشد انتظار می‌رود که قیمت تور آن نیز بالاتر باشد. اگر هزینه‌های سفر را در چند دسته کلی شامل هزینه حمل و نقل عمومی، هزینه وسیله سفر مانند بلیط هواپیما، هزینه اقامت، هزینه تفریحات و هزینه غذا قرار دهیم، در مجموع هزینه سفر به این استانبول یا آنتالیا کمابیش یکسان است. بنابراین قیمت تور استانبول و قیمت تور آنتالیا بیشتر تحت تاثیر زمان سفر قرار دارد. بطور کل قیمت این دو تور در فصل‌های پرگردشگر و ایام تعطیلات بیشتر از زمان‌های خلوت سفر است.

3

 

کلام آخر:

در این مطلب تلاش کردیم تا تور استانبول و تور آنتالیا را از جنبه‌های گوناگون با یکدیگر مقایسه کنیم اما لازم است به این نکته اشاره کنیم که در پاسخ به سوال تور استانبول بهتر است یا تور آنتالیا؟ نمی‌توان جواب مشخص داد. زیرا سفر با تور استانبول یا سفر با تور آنتالیا هر کدام نقاط مثبت و منفی خودشان را دارند که در مطلب بالا ذکر کردیم و انتخاب از میان آنها می‌تواند به جنبه‌های مختلف مرتبط شود. با این وجود اگر به دنبال آن هستید تا به یک تعطیلات آرامش‌بخش در مناطق ساحلی بروید تور آنتالیا گزینه مناسب‌تری است و اگر تمایل دارید تا بیشتر به موزه‌گردی یا جاذبه‌گردی و خرید در فضایی پر شور مشغول شوید احتمالا تور استانبول بیشتر مورد پسندتان قرار خواهد گرفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها