|

دوچرخه ثابت چگونه به چربی سوزی کمک می کند

دوچرخه ثابت یک انتخاب محبوب و راهی کارآمد برای تناسب اندام، سالم‌تر شدن و افزایش توانایی‌های قلبی عروقی به حساب می‌آید. همچنین دوچرخه ثابت گزینه بسیار خوبی برای کاهش وزن است.

دوچرخه ثابت چگونه به چربی سوزی کمک می کند

دوچرخه ثابت یک انتخاب محبوب و راهی کارآمد برای تناسب اندام، سالم‌تر شدن و افزایش توانایی‌های قلبی عروقی به حساب می‌آید. همچنین دوچرخه ثابت گزینه بسیار خوبی برای کاهش وزن است.

همه افراد روزانه مقدار مشخصی کالری مصرف می‌کنند تا بنا به عواملی مانند جنسیت و سن عملکرد طبیعی داشته باشند. هرجا که صحبت از کاهش وزن می شود، به معنی کم‌کردن میزان کالری است که در اختیار بدن قرار می‌گیرد؛ یعنی افراد باید کالری کمتری نسبت به آنچه بدن‌شان نیاز دارد، مصرف کنند.

یکی از راه‌های کم‌کردن کالری، ورزش کردن است. ورزش کالری می‌سوزاند و بنابراین وقتی ورزش می‌کنید، مقدار کالری مصرفی بدن افزایش می‌یابد و به این ترتیب کاهش وزن اتفاق می‌افتد. ورزش‌های هوازی یکی از بهترین روش‌های کالری سوزی محسوب می‌شوند؛ دوچرخه ثابت هم یکی از بهترین ورزش‌های هوازی است. البته مقدار کالری مصرفی که در یک جلسه ورزش با دوچرخه ثابت می‌سوزد، به شدت تمرین، مدت زمان و همچنین عوامل فردی مانند وزن و … بستگی دارد.

مزایای استفاده از دوچرخه ثابت

اولین مورد راحتی است. دوچرخه‌های ثابت فقط به فضایی به اندازه کافی بزرگ نیاز دارند که در آن جا شود. این فضا می‌تواند در اتاق نشیمن، اتاق خواب یا هرجایی از خانه باشد. یعنی افراد می‌توانند هر زمان که دوست دارند، از آن استفاده کنند. همچنین در خانه به‌راحتی انجام می‌شود و خطراتی مانند تصادف با وسایل‌نقلیه، عابران‌پیاده، سایر دوچرخه‌سواران و حتی جاده‌های خیس و لغزنده و .. را به دنبال ندارد.

یکی دیگر از دلایلی که دوچرخه‌های ورزشی برای کاهش وزن خوب هستند، این است که یک ورزش کم‌فشار به حساب می‌آیند و مانند سایر تمرینات روی مفاصل یا رباط‌ها فشار نمی‌آورند. همچنین برای کسانی که در حال حاضر مشکلاتی دارند و نیاز به محافظت از مفاصل خود دارند، دوچرخه ثابت ورزشی بهترین انتخاب است.

مچ پا، زانو، باسن و سایر مفاصل ممکن است هنگام دویدن، پریدن یا سایر تمرینات هوازی دچار آسیب شود. از آنجا که پاها در دوچرخه ثابت از پدال‌ها بلند نمی‌شود، برای مفاصل ایمن‌تر است.

انواع دوچرخه ثابت

دوچرخه عمودی ایستاده

این دوچرخه‌ها بیشترین شباهت را به دوچرخه‌های ورزشی متحرک دارند. پدال‌ها زیر بدنه قرار گرفته اندو صندلی کوچکتری دارد. می‌توانید از این دوچرخه به صورت نشسته یا ایستاده استفاده کنید. دوچرخه عمودی نه تنها به طور طبیعی روی پاها کار می‌کند، بلکه بر فعالیت مغز نیز تاثیر دارد. قیمت دوچرخه ایستاده نسبت به سایر مدل ها مناسب‌تر است، اما برای استفاده افراد مسن مبتلا به زانو درد و کمر درد توصیه نمی‌شود.

دوچرخه نشسته

پدال های دوچرخه در جلو قرار دارد. صندلی بزرگ و تکیه گاه دارد. در این نوع دوچرخه نیازی به نگه داشتن دستگیره ها نیست اما در مواقع نیاز دو میله در اطراف دوچرخه‌ثابت قرار دارد. در مقایسه با دوچرخه ثابت، فشار بسیار کمتری روی قسمت بالایی بدن به خصوص مچ دست وارد می شود. دوچرخه نشسته یک انتخاب ایده‌آل برای مبتدیان است.

دوچرخه اسپینینگ

این دوچرخه بیشترین عملکرد را روی قسمت های بالایی بدن دارد. این دوچرخه برای کسانی که پیشرفته و حرفه ای هستند یا به دنبال ارتقاء بازی دوچرخه‌سواری خود هستند، چالش برانگیزتر است. کالری‌سوزی این نوع دوچرخه ثابت بسیاربالا بوده و برای لاغری و تناسب اندام نیز به کار می‌رود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها