|

چرا باید از گرماتاب استفاده کنیم؟

دانستن این نکته جالب است که گرماتاب، یک ابداع چندان مدرن هم نیست؛ اما هنوز هم کارایی آن از دیگر سیستم‌ها بیشتر است.

چرا باید از گرماتاب استفاده کنیم؟

دانستن این نکته جالب است که گرماتاب، یک ابداع چندان مدرن هم نیست؛ اما هنوز هم کارایی آن از دیگر سیستم‌ها بیشتر است. در واقع اوایل قرن 18 میلادی بود که ستاره‌شناسی با نام هرشل، از یک منشور بهره برد تا نور را تجزیه کند. همچنین از یک دماسنج نیز استفاده کرد تا دمای امواجی که از منشور عبور می‌کنند را بسنجد.

او در این حین، متوجه شد که امواج تابیده شده از خورشید پس از عبور منشور در بخش طیف آبی رنگ کمترین میزان دما و در طیف قرمز رنگ بالانری دما را دارند. یعنی اگر دماسنج را از طیف آبی به سمت طیف قرمز حرکت دهیم، دما به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. هرشل پس از انجام این آزمایش، بیشترین دما را مادون قرمز نامید. شرح این آزمایش، به اینجا می‌رسد که سیستم هیتر سقفی هم از همین نوع، یعنی گرمایشی تابشی است. درواقع، در سیستم‌های گرمایشی تابشی، بیش از نیمی از گرمایش تابشی خورشید به صورت امواج گسترده در طیف مادون قرمز به زمین میرسد.

پس از کشف مادون قرمز توسط هرشل، در قرن بیستم میلادی بود که رابرت گوردون، دستگاهی را به میدان آورد که باتوجه به این کشفیات کار می‌کرد.

البته این دستگاه، نوعی هیتر تابشی لوله ای بود. حالا سالیان سال است که این سیستم، به عنوان سیستمی مقرون به صرفه گرمابخش انواع محیط‌ها از مرغداری گرفته تا کافه و بخاری گلخانه و حتی منازل شده است. نوعی از همین بخاری‌های تابشی، هیتر تابشی سقفی است که با نصب روی سقف، گرمای محیط را تامین می‌کند. این هیتر، انتخاب مناسبی برای فضاهای باز است.

چرا گرماتاب؟

استفاده از گرماتاب سقفی، مصرف برق را تا 90 درصد کاهش می‌دهد و این باعث می‌شود 40 تا 60 درصد مصرف گاز نیز کاهش پیدا کند. در نتیجه، استفاده از گرمایش تابشی بسیار مقرون به صرفه است و به ذخیره انرژی نیز کمک می‌کند. همچنین بخاری سقفی، امنیت بالاتری نسبت به انواع دیگر سیستم‌های گرمایشی دارد، از این رو، برای محیط‌های پرجمعیت یا صنعتی می‌تواند مناسب باشد. در کنار امنیت، استفاده و کاربری این سیستم‌ها نیز بسیار راحت و آسان است و یکی از دلایل پرطرفدارشدنشان همین است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها