|

بلاک چین چگونه بر آینده صنعت بانکداری تأثیر می‌گذارد؟

چرا بلاک چین برای بانک‌ها بسیار مهم شده است؟ این واقعیت را باید پذیرفت که صنعت بانکداری یا هر صنعت دیگری به دنبال مشتری بیشتر و کسب درآمد بالاتر است.

بلاک چین چگونه بر آینده صنعت بانکداری تأثیر می‌گذارد؟

چرا بلاک چین برای بانک‌ها بسیار مهم شده است؟ این واقعیت را باید پذیرفت که صنعت بانکداری یا هر صنعت دیگری به دنبال مشتری بیشتر و کسب درآمد بالاتر است. 

 ازاین‌رو بانک‌ها باید به دنبال راهکارهایی باشند که بتوانند سرعت خدمت‌دهی را افزایش دهند و در کنار آن، راحتی انجام امور مختلف را برآورده کنند. از طرفی این فناوری با حفظ حریم خصوصی و دقت در عملکرد از پارامترهای مهم بانکداری دیجیتال در آینده به حساب می‌آید...

چرا بلاک چین برای بانک‌ها بسیار مهم شده است؟ این واقعیت را باید پذیرفت که صنعت بانکداری یا هر صنعت دیگری به دنبال مشتری بیشتر و کسب درآمد بالاتر است. ازاین‌رو بانک‌ها باید به دنبال راهکارهایی باشند که بتوانند سرعت خدمت‌دهی را افزایش دهند و در کنار آن، راحتی انجام امور مختلف را برآورده کنند. از طرفی این فناوری با حفظ حریم خصوصی و دقت در عملکرد از پارامترهای مهم بانکداری دیجیتال در آینده به حساب می‌آید.

تکنولوژی بلاک چین می‌تواند از طریق سیستم‌ها و فرآیندهای بانکی کارآمد، تسویه حساب سریع‌تر به مشتریان ارائه دهد و تأثیرات مثبت و مهمی را در این راستا برای صنعت بانکداری محقق سازد. در ادامه این متن سعی می‌شود به چگونگی تأثیرات بلاک چین بر خدمات و فرایندهای بانکی پرداخته شود.

  • تأیید هویت مشتریان و حفظ حریم خصوصی
  • انقلاب در پرداخت‌ها با تکنولوژی بلاک چین
  • قراردادهای هوشمند در بانکداری دیجیتال

تأیید هویت مشتریان و حفظ حریم خصوصی

تصور کنید که بر اساس شغل یا نیاز خود باید در چند بانک حساب افتتاح کنید، هر بانک برای ثبت اطلاعات اولیه شما چند فرم در اختیارتان می‌گذارد؟ چقدر باید زمان صرف کنید تا برای انجام ثبت‌نام یا عملیات بانکی تأیید هویت شوید؟ طبیعتاً تجربه افتتاح حساب و یا تأیید هویت شدن را داشته‌اید و به خوبی از زیر و بم این موضوع باخبرید. فناوری بلاک چین در این موضوع می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا این فرایند دشوار را آسان‌تر سازد. یعنی این سرویس با به اشتراک گذاشتن یکسری از اطلاعات حساس، با حفظ حریم خصوصی، مانع از تکرار ایجاد داده و صرف هزینه و زمان اضافی می‌شود. به طور مثال یک مشتری قبل از اینکه برای تجارت با بانک B اقدامی انجام دهد در بانک A فرایند شناخت مشتری را انجام می‌دهد، در این حالت مشتری می‌تواند از گواهینامه بانک A برای اثبات هویت در بانک B استفاده کند. از طرف دیگر بلاک چین به کمک یک فرایند نظارتی که برای تأیید نمایه مشتری استفاده می‌شود می‌تواند به امنیت تأیید هویت بیفزاید. 

blockchain

بلاک چین با رمزنگاری اطلاعات و توزیع آن‌ها (شبکه ی شناسایی غیرمتمرکز) سبب ایجاد یک راه حل ویژه برای انجام فرایند شناخت مشتری می‌شود
بانک‌ها نیز می‌توانند از این روش برای تائید هویت مشتریان استفاده کنند، لازم به ذکر است که بانک می‌تواند از این شیوه ی رمزنگاری برای محافظت از اطلاعات حساس خود بهره ببرد. 

انقلاب در پرداخت‌ها با تکنولوژی بلاک چین

یکی از بهترین امکاناتی که تکنولوژی بلاک چین به مشتریان ارائه می‌دهد و می‌تواند در آینده ی صنعت بانکداری دیجیتال به میزان بسیار زیادی تأثیرگذار باشد، ارائه ی یک پنل(رابط) واحد است. یعنی این امکان به مشتریان داده می‌شود تا با استفاده از یک رابط یا یک پنل کاربری، تمام حساب‌های بانکی خود را در بانک‌های مختلف مدیریت کنند. این موضوع خود، انقلابی را در پرداخت‌ها و مخصوصاً پرداخت‌های بین بانکی ایجاد می‌کند. اگر بخواهیم خیلی ساده این موضوع را توضیح دهیم می‌توانیم بگوییم که بلاک چین مرزهای بین بانکی و موانعی که بر اساس پرداخت سنتی در بانک‌ها حاکم است را از میان برمی‌دارد و همه در یک شبکه واحد قرار می‌گیرند، اما این بدان معنا نیست که هر بانک استقلال هویتی و کاری خود را از دست می‌دهد. 

در موضوع پرداخت‌ها و مخصوصاً پرداخت‌های بین بانکی(پرداخت‌های مرزی) تکنولوژی بلاک چین بیشترین تأثیر را بر روی صنعت بانکداری می‌گذارد. به طور مثال ریپل با ایجاد یک شبکه¬ی بلاک چین توانسته بانک‌ها را به هم متصل کند و پرداخت‌ها در آن، ظرف مدت چند دقیقه انجام شود. 

حفظ حریم خصوصی و امنیت در پرداخت از دیگر مواردی است که جزء تأثیرات بلاک چین بر بانکداری دیجیتال محسوب می‌شود. بلاک چین یک سیستم دفتر توزیع شده است که این امکان را به معاملات می‌دهد قبل از اینکه بخشی از زنجیره‌ شوند، توسط همه شرکت‌کنندگان در آن بازار تأیید گردند. از آنجا که این شبکه ی رایانه‌ای غیرمتمرکز است، هیچ سیستم رایانه‌ای مرکزی وجود ندارد که هک و خراب شود، در نتیجه این فناوری باعث امنیت بیشتر سیستم می¬شود. همچنین در این شبکه هویت افراد نامعلوم است که حفظ حریم خصوصی را به همراه دارد، اما صحت مالکیت تأیید می‌شود. 

قراردادهای هوشمند در بانکداری دیجیتال

از بلاک چین برای تنظیم قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود که طبق معیارهای از قبل مشخص شده به صورت خودکار اجرا می‌شود. از طرفی خودکارسازی فرایندها در بانکداری دیجیتال با استفاده از قراردادهای هوشمند برای برنامه‌ریزی جریان‌های نقدی مؤثرتر خواهد بود و می‌تواند با ایجاد انعطاف و شفافیت بیشتر، مورد تقاضای نهادهای نظارتی صنعت بانکداری باشد.

فناوری بلاک چین می‌تواند مواردی فراتر از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا توسعه فناوری‌های مالی جدید باشد. قراردادهای هوشمند می‌تواند برای زمینه‌های دیگر مانند اسناد، حقوق مالکیت، دارایی‌های دیجیتال یا فیزیکی و جلوگیری از کلاه‌برداری مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، در صنعت الماس، دفتر دیجیتال برای شناسایی الماس و تأیید معامله، امکان ایجاد شفافیت بیشتر در بازار الماس که قبلاً بسیار مبهم بوده را فراهم کرده است.

تردیدی نیست که تکنولوژی بلاک چین با سرعت زیادی بانکداری دیجیتال را دستخوش تغییر و تحول می‌کند و همه‌گیری این موضوع روز به روز بیشتر به چشم می‌خورد اما این فناوری عصای جادویی نیست که همه ی مشکلات بانکی را برطرف کند. بانک‌ها نباید انتظار داشته باشند که یک شبه انقلابی در کل صنعت ایجاد شود. در حال حاضر به نظر می‌رسد برخی از ذینفعان این فناوری انتظارات غیرواقعی زیادی دارند، اما نباید فراموش کرد که ایجاد تغییرات زمان بر است!  

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها