|

رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کرد

به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنید

کیفیت یک کالا را از اتحادیه‌ها استعلام کنید

به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنید

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه یکی از عوامل وجود جنس‌های تقلبی در بازار گرانی و پایین بودن قدرت خرید مردم است، گفت: مصرف‌کنندگان باید دلیل ارزانی هر کالایی را بدانند و از اتحادیه‌ها درباره اصالت و کیفیت یک کالا استعلام بگیرند.

حمیدرضا رستگار درباره علت وجود اجناس تقلبی در بازار خودرو که اتفاقا در کالاها و لوازم پرمصرف مانند فیلتر و روغن خودرو نمود بیشتری دارد، اظهارکرد: در شرایطی که که توان مالی مردم برای خرید کالاهای باکیفیت کم می‌شود، خود به ‌خود به سمت خرید کالاهای ارزان‌تر کشیده می‌شوند و اساسا می‌توان گفت یکی از عوامل وجود جنس‌های تقلبی در بازار گرانی و پایین بودن قدرت خرید مردم است.

وی افزود: این بدان معنی است که مردم برای خرید قطعات اصلی توانمندی کافی را ندارند و از سوی دیگر در کنار قطعات اصلی، قطعاتی با کیفیت پایین‌تر به صورت وارداتی و تولیدات داخلی وجود دارد و برخی برای سودجویی بیشتر این اجناس با کیفیت پایین‌تر و ارزان‌تر را به طمع سود بیشتر با برندهای معتبر و گران‌تر عرضه می‌کنند. دومین مطلب این است که باید یک مقدار یک هماهنگی بین بعضی از دستگاه‌ها به صورت دقیق‌تر باشد.

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه نباید یک کالا به ویژه در حوزه قطعات یدکی و لوازم خودرو که با جان مردم سر و کار دارد، به صورت زیرپله‌ای و غیراستاندارد تولید شود، تصریح کرد: این یکی از دغدغه‌های اتاق اصناف بوده و حوزه در بازرسی و نظارت تمام تلاش خود را می‌کنیم که از این مسئله جلوگیری کنیم اما به نظر می‌رسد باید به این مسئله به عنوان یک موضوع ملی نگاه کرد. همه افراد جامعه اعم از بخش خصوصی و دولتی باید کمک کنند تا جلوی این نوع تخلفات گرفته شود و این کالاها که غیر استاندارد، بی کیفیت و تقلبی است، نباید وارد یا تولید شود

رستگار با بیان اینکه یکی از دلایل وجود کالاهای تقلبی در بازار این است که یک کالا باید به قیمتی برسد که مردم توان خرید آن را داشته باشند، گفت: در بسیاری از مواقع مردم رضایتی از خرید آن کالای تقلبی ندارند اما از نظر مالی نمی‌توانند کالای باکیفیت و گران‌تر را خریداری کنند. بنابراین توانمندسازی مردم خود یک نکته است و باید جلوی تورم را گرفته شود.

وی اضافه کرد: به نظر من هر قدر ثبات نرخ ارز در کشور واقعی‌تر باشد. یعنی بتوان نرخ ارز را در طول سال اینده ثابت نگه داشت مسلما قدرت خرید مردم بالاتر رفته و در چنین وضعیتی مردم اوضاع و احوال بهتری پیدا خواهند کرد و بساط خرید کالای تقلبی نیز به تدریج جمع خواهد شد. در هر صورت می‌توان گفت کالای تقلبی مانند قاچاق به اقتصاد ما خسارت می‌زند.

رئیس اتاق اصناف تهران تصریح کرد: مردم باید دلیل ارزان بودن یک کالا را متوجه شوند و بدانند چرا این کالا ارزان است. یعنی دقیقا اگر زمانی با کالایی مواجه شدند که دیدند فاصله قیمتی فاحشی با بازار دارد نباید فقط به برند یا خارجی بودن آن کالا دقت کنند. بلکه می‌توانند از شماره 135 اتحادیه تخصصی در تهران در حوزه‌های مربوطه‌شان مشورت بگیرند. از سوی دیگر توصیه می‌شود اگر مردم با مشکلی برخورد کردند باید حتما به اتحادیه رفته و شکایت کنند.

لازم به ذکر است که مردم " در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنید و از طریق کد دستوری اصالت سنجی *۴*٧٧٧٧*۴#  می‌توانید اصالت کالا را مورد بررسی و سنجش قرار دهید."

 همچنین در بازار قطعات خودرو کالای استاندارد که قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده بر روی آن درج و همچنین تشخیص اصالت کالا بر اساس کد یکتا به شماره پیامکی اصالت کالا ارسال می‌شود، یک نیاز و خواست جامعه مصرف‌کنندگان، تعمیرکاران خودرو و اتوسرویس‌ها است که مدتی است این خواسته تحت عنوان «خرید شفاف»، با درج قیمت تمام شده کالا، و با هشتک قطعه تقلبی یا (#فیک_پارت) دنبال و پیگیری می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها