|

جزئیات مهم از دهک‌بندی یارانه معیشتی

دهک بندی یارانه در قالب اجرای قانون هدفمندسازی یارانه یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه دولت ها قرار داشته و دارد. دهک به معنای یک دهم جمعیت کل کشور و یک مفهوم نسبی و جمعیتی است.

جزئیات مهم از دهک‌بندی یارانه معیشتی

به گزارش شبکه شرق، رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، تاکید کرده است که دهک خانوارها تا دوره بعدی دهک بندی غیر قابل تغییر بوده و مجدداً با دریافت داده‌های ثبتی اقتصادی و اجتماعی ارزیابی خواهد شد.

دهک بندی یارانه در قالب اجرای قانون هدفمندسازی یارانه یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه دولت ها قرار داشته و دارد. دهک به معنای یک دهم جمعیت کل کشور و یک مفهوم نسبی و جمعیتی است.

در این اخباری هم درباره تغییرات این دهک بندی یارانه معیشتی در چند وقت اخیر دست به دست شده است که در تازه ترین مورد، رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان به ارائه توضیحاتی درباره این موضوع و همچنین عدم تغییر دهک خانوارها تا دور بعدی دهک بندی که با دریافت داده های ثبتی اقتصادی و اجتماعی ارزیابی خواهد شد پرداخته است.

در طرح «امنیت غذایی کودکان» برای هر کودک زیر ۵ سال مشمول طرح در دهک یک تا ۵، مبلغ یک میلیون تومان و دهک‌های ششم و هفتم، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان واریز می‌شود.

علیرضا محمدی ضمن اشاره به بروز رسانی اطلاعات رفاه ایرانیان و اعمال داده‌های جدید اقتصادی خانواده‌ها، به ایسنا گفت: هموطنان می‌توانند آخرین تغییرات شناسنامه اقتصادی خانواده خود را در سایت حمایت ملاحظه کنند این در حالیست که داده‌های یاد شده مربوط به آخرین و به‌روزترین اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های ذی ربط است. طبق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به بروزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاه‌های مختلف مشمول ماده ۲۹ برنامه توسعه ۵ ساله ششم، دهک بندی و وسع سنجی خانوارها را ۲ بار در سال انجام می دهد، لذا دهک خانوارها تا دوره بعدی دهک بندی غیر قابل تغییر بوده و مجدداً با دریافت داده‌های ثبتی اقتصادی و اجتماعی ارزیابی خواهد شد.»

 به گفته محمدی، «در جدیدترین به روز رسانی صورت گرفته ،۶۰ هزار خانوار از زمره یارانه‌بگیران حذف» و همچنین «60 هزار خانوار دهک اول تا سوم جدید نیز به چرخه دریافت یارانه معیشتی وارد شدند».

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان گفت: «حذف شدگان، از خانوارهای بالای درآمدی و صدک‌های ۹۹ و ۱۰۰ بودند؛ این در حالیست که در مجموع تنها یارانه ۱۰ درصد از خانواده‌های صدک ۹۹ و ۱۰۰ قطع شده است.»

با این وجود یکی از سوالاتی که همواره برای برخی از خانواده های ایرانی ایجاد شده است، چگونگی آگاهی از این است که در دهک چندم دهک بندی قرار دارند. برای پاسخ به این سوال کافی است تا با ورود به سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه، ضمن وارد کردن اطلاعات شخصی مربوط به خانوار، از جزییات اینکه در دهک چندم هستید مطلع شوید.

 

منبع: اقتصاد نیوز
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها