|

پدیده نوسانات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال: علل و تأثیرات آن

پدیده نوسانات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال: علل و تأثیرات آن

اگر پیگیر قیمت ارز دیجیتال و بازار آن باشید احتمالاً متوجه نوسانات شدید در این بازار شده‌اید. برای نمونه ممکن است ارز یک شبکه 1000درصد رشد کند یا ارزی با سابقه چندین و چند ساله تنها با یک خبر ورشکسته شود و تمام ارزشش به باد برود!

 

اما چرا چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهد؟ بازار کریپتو چه تفاوتی با بازار‌هایی مانند فارکس دارد که نوساناتش بسیار منطقی‌تر است؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به‌صورت کامل این پدیده را در بازار کریپتو بررسی کنیم.

منظور از نوسانات در بازار ارز دیجیتال چیست؟

Volatility به معنای نوسان در بازار‌های مالی به معنای افزایش یا کاهش قیمت دارایی‌های موجود در بازار است که بر روی ارزش کل بازار تاثیر می‌گذارد. دلیل خریدوفروش دارایی‌های مختلف در بازار‌های مالی همین نوسان‌ها است.

تمام بازار‌های بزرگ مانند بازار کریپتو، بورس و فارکس نوسان را به‌طور لحظه‌ای تجربه می‌کنند و سرمایه‌گذاران نیز از این موضوع مطلع هستند. یکی از هدف‌های ورود به بازار حفظ ارزش است اما باید توجه داشته باشید که این مورد تنها هدف نیست.

بسیاری برای کسب سود از افزایش یا کاهش قیمت‌ها وارد بازار می‌شوند. برای چنین هدفی نوسانات اهمیت دارند. پس نوسانات به‌خودی‌خود مسئله مضری نیستند اما اگر بیش از حد باشند ریسک معامله را بالا می‌برند. در بازار ارز دیجیتال ما بیشترین نوسانات را نسبت به دیگر بازار‌های مالی شاهد هستیم.

چرا در بازار ارز دیجیتال شاهد نوسانات شدید هستیم؟

تمام بازار‌های دنیا در مراحل اولیه تولد و رشد خود همانند بازار کریپتو بودند. بسیاری از سرمایه‌گذاران فراموش می‌کنند که عمر کریپتو حتی به بیش از دو دهه هم نمی‌رسد!

این بازار هنوز نوپا است و عوامل زیادی در آن باعث می‌شود که نوسانات شدید و گاهی غیرمنطقی باشند. این موضوع برای سرمایه‌گذاران زیادی تبدیل به فرصت شده است.

بسیاری با دانستن این نکته وارد بازار می‌شوند چون می‌دانند که تنها در همین مراحل اولیه امکان کسب سود‌های کلان در بازار را دارند. البته که ریسک ضرر‌های سنگین هم هست.

چه عواملی بر نوسان قیمت ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارند؟

این‌که بازار در مراحل اولیه رشد خود است یک دلیل کلی برای دانستن چرایی نوسانات بوده و نمی‌توانیم تنها به آن اکتفا کنیم. پس در ادامه دلایل بیشتری برای نوسانات ذکر می‌کنیم تا شما هم با این پدیده بیشتر آشنا شوید.

بحث عرضه و تقاضا: همه چیز به عرضه و نقاضا بستگی دارد

عرضه و تقاضا یک مفهوم مهم در اقتصاد است و همه تا حدودی با معنای آن آشنا هستیم. ارز‌های سنتی با دارایی‌های فیزیکی پشتیبانی می‌شدند.

اما ارز‌های دیجیتال هیچ پشتوانه‌ای جز تقاضا ندارند (البته برخی ارز‌های خاص مانند استیبل‌کوین‌هایی چون تتر در این بحث جا نمی‌گیرند). اگر بیت کوین ارزشمند است دلیل آن تقاضا است.

اگر روزی مردم فکر کنند که بیت کوین ارزشمند نیست دیگر هیچ ارزشی نخواهد داشت، چون کسی دوست ندارد آن را بخرد و از طرفی صاحبان آن به‌دنبال فروشش خواهند بود. به‌همین سادگی در بازار ارز دیجیتال همه چیز به عرضه و تقاضا بستگی دارد و همین هم نوسانات را برای ارز‌ها رقم می‌زند.

ارز‌های نوظهور: فرصت برای دارایی‌های جدید هست

بیت کوین، اتریوم، تتر و چند ارز دیگر با این‌که از پیشگامان بازار هستند اما همواره در تهدید ارز‌های دیجیتال جدید قرار دارند. این ارز‌ها جزء اولین‌ها هستند اما دقیقاً همین موضوع می‌تواند به ضرر‌شان تمام شود.

22222222

ارز‌های جدید می‌توانند مشکلات و نواقص آن‌ها را برطرف کنند و خیلی راحت پیشگامان بازار را کنار بزنند. در بازار امروز نیز چنین چیزی اتفاق افتاده است.

اما به‌دلیل تقاضا که در بحث قبلی به آن اشاره کردیم ارز‌های اولیه هنوز در صدر هستند و فعلاً امکان حذف آن‌ها وجود ندارد. در این بازار همواره دارایی‌های جدیدی می‌توانند ظهور کنند و نوسان بیافرینند.

رسانه‌: شایعه‌ها و اخبار قیمت می‌سازند

رسانه یکی از مهم‌ترین عوامل برای تاثیرگذاری روی قیمت ارز دیجیتال و ایجاد نوسان در بازار است. اخبار امروز می‌توانند برای دارایی‌های مختلف قیمت‌سازی کنند و کاملاً آن را برای مدت زمان کوتاهی تحت کنترل داشته باشند.

اخبار در این سال‌ها به پیشرفت و نابودی دارایی‌های زیادی کمک کرده است. بازار کریپتو در این مرحله یک بازار هیجانی است و کاربران آن نیز بر همین اساس رفتار می‌کنند.

به‌همین دلیل زمانی که یک خبر منتشر می‌شود آن‌ها سریعاً براساس همان خبر دست به عمل می‌زنند و این حرکت دسته‌جمعی نوسانات را تشدید خواهد کرد.

دیگر عوامل: سرمایه‌گذاران مبتدی، حجم بازار و پیش‌بینی

هر کسی می‌تواند وارد بازار کریپتو شود. برای ورود افراد به داخل این بازار هیچ محدودیت خاصی نیست. به‌همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار آماتور هستند و رفتار دسته‌جمعی و اصطلاحاً گله‌ای آن‌ها می‌تواند به نوسانات دامن بزند.

هر چقدر که بازار سنش بیشتر شود رفتار سرمایه‌گذارانش نیز بالغانه‌تر خواهد شد. بازار کریپتو نسبت به دیگر بازار‌های مالی مانند طلا و بورس کوچک‌تر است. بازار کوچک‌تر کریپتو یعنی تغییر قیمت ارز دیجیتال به دست عوامل کوچک‌تر.

همین موضوع باعث شده تا گروهی مانند نهنگ‌ها بتوانند بازار را کنترل کنند و ارزش دارایی‌ها را در دست داشته باشند. از سویی دیگر باقی سرمایه‌گذاران مدام درحال حدس روند بازار و نحوه تفکر نهنگ‌ها هستند. پیش‌بینی هرروزه قیمت و رفتار منجر می‌شود که نوسانات در بازار تشدید شود.

مسائل قانونی بر روی نوسانات بازار تاثیرگذار هستند؟

قیمت ارز دیجیتال متأثر از قوانین جهانی نیز هست. اقدامات مثبت و قوانینی که منجر به باز‌شدن دست ارز‌های دیجیتالی هستند برای بازار مفید است و به آن مجالی برای عرض اندام بیشتر خواهد داد.

اما اخبار منفی و قوانین محدودکننده دست آن را خواهد بست و سرمایه‌گذاران را نیز نسبت به ادامه مسیر دلسرد خواهد کرد. این دو دسته قوانین به‌صورت همزمان درحال تصویب هستند و حالا دیگر خودتان می‌توانید حدس بزنید تقابل آن‌ها چه نوسانی در بازار ایجاد خواهد کرد.

چه زمانی نوسانات کمتر و بازار پایدارتر خواهد شد؟

گذشت زمان احتمالاً می‌تواند پایداری قیمت ارز دیجیتال را حفظ کند و ثبات را به بازار هدیه بدهد. از سویی دیگر قوانین باعث می‌شود که بازار روند مشخصی داشته باشد و دیگر شاهد نوسانات عجیب‌غریب در آن نباشیم.

سرمایه‌گذاران نیز به مرور زمان نسبت به بازار آگاهی بیشتری پیدا خواهند کرد و دیگر براساس هیجانات رفتار نمی‌کنند. در بسیاری از بازار‌ها سرمایه‌گذاری بلندمدت است و پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده بازار کریپتو نیز چنین وضعیتی داشته باشد. 

جمع‌بندی

در این مقاله نوسانات و تاثیر آن بر قیمت ارز دیجیتال را بررسی کردیم. عوامل زیادی هستند که می‌توانند نوسان‌ساز باشند و بر روی قسمت تاثیر داشته باشند.

دلیل این‌که نوسانات در بازار کریپتو نسبت به دیگر بازار‌ها بیشتر است عمر کم این بازار است. با گذشت زمان این بازار نیز همانند بازار طلا، فارکس و دیگر بازار‌ها به ثبات خواهد رسید و کاربرانش منطقی‌تر رفتار می‌کنند. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها