|

انتقاد حسن‌پور از دولت

آیین‌نامه‌ها زیر چرخ خودرو

انحصار در صنعت خودروسازی و مقوله کیفیت خودروهای داخلی همواره نقل محافل مختلف بوده و هست؛ موضوعی که بالاخره مجلس انقلابی را برآن داشت تا قانون واردات خودروهای کارکرده با هدف رضایت و آسایش مردم و رقابتی شدن تولید و همچنین رفع انحصار را در خردادماه امسال تصویب کند؛ اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود چراکه دولت هنوز آیین‌نامه اجرایی آن را نهایی و ابلاغ نکرده است. در این میان برخی نمایندگان مجلس و صاحبنظران اقتصادی ابراز نگرانی کرده‌اند که اگر آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده سریع‌تر به نتیجه نرسد تجربه بد قانون واردات خودروهای نو که در هنوز در مقیاس تجاری عملی نشده است، تکرار می‌شود.

آیین‌نامه‌ها زیر چرخ خودرو

شهباز حسن پور یکی از همین افراد نگرانی است که مجدانه به دنبال تحقق خواسته‌های مردم تلاش می‌کند؛ او پیش از این نیز همراه و در کنار مردم برای مطالبه به‌حق آنان سخت کوشیده و در بخش‌های مختلف اقتصادی، فارغ از هر طیف و جناح سیاسی، همواره نقش موثر و مطالبه‌گری داشته است.

حسن پور؛ نماینده مردم در مجلس با اشاره به اقدام قاطعانه نمایندگان در خانه ملت درباره واردات خودروی نو و کار کرده اظهار کرد: با تصویب قانون خودروهای کارکرده و نو، مردم بسیار امیدوار شدند و تا حدی سوداگری‌ها در بازار خودرو نیز کنترل شد؛ اما امروز  با گذشت نزدیک به یکسال از تصویب قانون واردات خودروی نو عملا اتفاق خاصی را در این زمینه شاهد نیستیم و طرح واردات خودروی کار کرده نیز همچنان معطل  تصویب آیین نامه در هیات دولت و در پیچ و خمی نامعلوم و بی‌دلیل گرفتار شده است؛ درنتیجه دولت باید در این زمینه پاسخگو‌ باشد.

وی افزود: سالانه بیش از هفده هزار نفر از هموطنان ما در خودروهایی نا ایمن که به درستی از سوی مردم «ارابه‌های مرگ » لقب گرفته‌اند در تصادفات جانشان را از دست می‌دهند. براساس آمارهای رسمی کشته‌های تصادفات رانندگی سالانه در ایران دو برابر کل قاره‌ اروپاست که علاوه بر خسارات جانی خسارت‌های مالی جبران ناپذیری نیز در بردارد.

حسن پور تصریح کرد : نقش خودروهای بی‌کیفیت در تصادفات بیش از ۵۰ درصد است درنتیجه با تولید و واردات خودروهای با کیفیت و به روز می‌توان سالانه نیمی از مردم را از خطر مرگ نجات داد. همچنین با جلوگیری از این میزان خسارت جانی و مادی می‌توان برای چند ‌ده هزار نفر نیز شغل ایجاد کرد.

ناکارآمدی خود را گردن مردم نیاندازید

نماینده مردم در خانه ملت اضافه کرد : امروز دولتمردان از رکوردشکنی مصرف سوخت در کشور سخن‌ می‌گویند و مردم را مقصر می‌دانند؛ اما فراموش کرده‌اند که بی‌کیفیت‌ترین‌ و پر‌مصرف‌ترین خوردوها را با قیمتی گزاف در بازاری غیر رقابتی تحویل مردم می‌دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس فراکسیون اصناف و اشتغال مجلس با تاکید بر اینکه خودروهای بی کیفیت و ناایمن در شان مردم شریف ایران نیستند، افزود: مجلس انقلابی باید همانند اسمش انقلابی هم عمل کند و پیگیر مصوبات خود باشد.

او خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا مجلس با وظیفه‌ نظارتی خود در بحث معطل ماندن مصوبه واردات خودروی نو و کار کرده وارد نمی‌شود و از دولت توضیح نمی‌خواهد ؟ چرا وظیفه نظارتی مجلس در اجرای قانون با تاخیر مواجه شده است؟ چه کسانی، چه دستانی و با چه منافعی امنیت مردم را با عدم اجرای قانون واردات خودرو به گروگان گرفته‌اند و نمی‌گذارند مشکل مردم حل شود؟

حسن پور یاد آور شد : تا زمانی که انحصار بازار خودرو در کشور شکسته نشود، شرکت‌های خودروساز در راستای افزایش کیفیت اقدام نخواهند کرد.

نماینده مردم در مجلس گفت: صدای اعتراض به حق مردم در‌ موضوع خودرو باید شنیده شود و مجلس هم باید به وظیفه‌ نظارتی خود عمل و موانع واردات خودرو را به فوریت رفع کند. ضمن اینکه به طور قطع کلید حل مساله‌ کاهش مصرف سوخت، واردات خودروی با کیفیت، کم مصرف و مدرن است.

وی با انتقاد از طولانی شدن روند تصویب آیین‌نامه واردات خودرو های کارکرده در هیات دولت با اشاره به آیین نامه واردات خودروهای نو گفت: در این موضوع مهم و حیاتی که دغدغه مردم است نباید زمان را از دست داد؛ چرا که موضوع خودرو از نیازهای اساسی و اولویت مردم است. 

عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس فراکسیون اصناف و اشتغال مجلس افزود: نباید دولت به نحوی آیین‌نامه تدوین کند که با تعیین سقف قیمتی و چندصد دلار بالا و پایین شدن قیمت خودروی وارداتی عملا قانون واردات را بی اثر و ناتوان کند؛ بنابراین باید در راستای واردات خودرو نو و کارکرده به عنوان دغدغه مهم مردم به سرعت کاری انجام شود تا مردم بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به خواسته خود برسند. ما نیز در مجلس با قاطعیت و حساسیت ویژه این موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد و برای اجرای قانون در راستای رقابتی شدن بازار جهت دفاع از حقوق مردم که استفاده از ماشین های ایمن و به روز با قیمت عادلانه است؛ کوتاه نیامده و تا حصول نتیجه عقب نشینی نخواهیم کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها