|

پیش‌بینی تورم تا پایان سال/ نرخ تورم به زیر ۳۰ درصد می‌رسد؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر شرایط موجود تداوم پیدا کند و تغییر خاصی در شرایط نرخ ارز و سیاست خارجی نداشته باشیم، احتمال تورم ۳۰ درصدی وجود دارد.

پیش‌بینی تورم تا پایان سال/ نرخ تورم به زیر ۳۰ درصد می‌رسد؟

 

به گزارش شبکه شرق، وضعیت تورم تا پایان سال به چه صورت خواهد بود و آیا تورم ۹.۵ درصدی که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است، محقق خواهد شد؟ این سوالی است که اقتصاددانان با توجه به شرایط کشور پاسخ‌های متفاوتی بدان می‌دهند. آنها در پاسخ‌های خود به سناریوهای مختلفی اعم از وضعیت اقتصادی، سیاسی، نرخ ارز و… اشاره دارند و بر این اساس محدوده‌ای را برای نرخ تورم در زمان مشخص در نظر میگیرند.

 بخش‌هایی از در گفت‌وگو با کامران ندری، اقتصاددان، در خصوص وضعیت تورم تا پایان سال را در ادامه می‌خوانید:

قاعدتا باید نرخ تورم‌ نقطه به نقطه و میانگین‌ نسبت به سال قبل پایین‌تر باشد. ‌به نظرم نرخ تورمی که بانک مرکزی هدف‌گذاری کرده است (۳۰درصد)، تا پایان سال تحقق پیدا می‌کند، زیرا شوک‌های قیمتی مثل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی، تا این لحظه نداشتیم و امیدواریم در نیمه‌ی دوم سال هم نداشته باشیم.

اگر این شوک‌های قیمتی تا پایان سال وجود نداشته باشد، ثباتی که در بازار ارز بوجود آمده است، ادامه پیدا کند و گشایشی که در حوزه‌ی نفتی ایجاد شده ادامه‌‌دار باشد و بتوانیم از درامدهای ارزی خود استفاده کنیم و در سمت  دیگر سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی را هم در نظر بگیریم که قصد دارد رشد نقدینگی را کنترل و مهار کند و در حدود ۲۶ الی ۲۷ درصد نگه دارد، بنابراین به نظر می‌رسد که نرخ تورم هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی قابل حصول خواهد بود، یعنی نرخ تورم در محدوده ۳۰ درصد اتفاق می‌افتد.

من نمی‌توانم پیش‌بینی بلندمدت ‌داشته باشم؛ چراکه ما به لحاظ سیاسی و اجتماعی شرایط باثباتی نداریم و ممکن است هر لحظه اتفاقی در حوزه‌‌ی سیاست خارجی بیافتد و حتی در داخل کشور به دلیل اینکه درجه نارضایتی مردم بالا است، با اینکه نرخ تورم در حال کاهش است ولی نرخ تورم ۳۰ درصد هم نرخ بسیار بالایی است و با توجه به اینکه درآمدهای اغلب مردم متناسب با نرخ تورم ۴، ۵ سال گذشته افزایش پیدا نکرده و وضعیت رفاهی مردم به شدت کاهش پیدا کرده و حاکمیت از فشارهای اجتماعی خود نکاسته بنابراین ممکن است تحولات اجتماعی رخ دهد.

در سیاست خارجی علی‌رغم این توافق‌هایی که اتفاق افتاده ولی موقت هستند و پایدار نیستند، همچنین تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کند، بنابراین گرچه وضعیت در سال‌های آینده را نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد ولی به نظر می‌رسد که احتمال تحقق اهداف کمی که در برنامه تعیین شده است، چه نرخ تورم ۹.۵ درصدی و چه رشد اقتصادی ۸ درصدی بسیار پایین است.

اگر شرایط فعلی تداوم پیدا کند، در بهترین حالت نرخ تورم بین ۲۰ الی ۲۵ درصد قرار گیرد. برای محدوده‌ی سقف تورم هم نمی‌توان رقمی اعلام کرد؛ زیرا با این وضعیت اداره‌کردن کشور، ابرتورم برای کشور ما محتمل است، گرچه احتمالش بالا نیست ولی امکان دارد گرفتار ابرتورم هم شویم. بنابراین برای نرخ تورم بعید می‌دانم زیر ۲۰ الی ۲۵ درصد اتفاق بیافتد، محدوده‌ی بالایی هم برایش وجود ندارد و می‌توان نرخ تورم هر مقداری رخ دهد، ولی به نظرم در سال‌های آینده نرخ تورم بالای ۲۵ درصد را خواهیم داشت.

 

منبع: اقتصاد آنلاین
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها