|

علی بابایی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس:

رشد دوباره دستمزد مزدبگیران موجب تولید تقویت می شود

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: معقتدیم حقوق حتی اگر یک تومان باشد باید مالیات دریافت شود. ما مخالف مالیات نیستیم مشرط به اینکه عدالت مالیاتی در کشور حاکم شود، اگر این نگاه تقویت نشود نمی‌توان برای کشور تصمیم گرفت.

رشد دوباره دستمزد مزدبگیران موجب تولید تقویت می شود

به گزارش شبکه شرق،  رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: در عرصه عرضه و تقاضا و با بالا رفتن دستمزد مزدبگیران، مصرف‌کننده قدرت خرید بیشتری خواهد داشت و سازوکار لازم برای تولید و عرضه بیشتر فراهم می‌شود.

علی بابایی کارنامی ضمن اشاره به منفعت افزایش دستمزدها برای مزدبگیران بیان کرد: بحث دستمزدها، کارگران کشور را با توجه به شرایط اقتصادی کشور قانع نکرد. سبدهای معیشتی کارگران، تورم موجود و سفره‌های کارگران با تصمیمات منطقی و مورد قبول شورای حقوق و دستمزد مواجه بود اما متاسفانه با توجه به شرایطی که وجود داشته و دارد امروز دغدغه همه کارگران این است که دولت نگاه جبرانی داشته باشد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس ادامه داد: در صورت عدم تصمیم جبرانی دولت برای ساماندهی دستمزدها از دو منظر شاهد خسارت خواهیم شد، اول خسارت به کارگرانی که نیازمند مالی و رفاهی از جهات مختلف هستند و دوم در حوزه بهره‌و‌ری کار در کشور دچار خسارت خواهیم شد.

 

وی با تأکید بر اینکه رشد تولید مبنای مهار تورم در کشور است اظهار کرد: یکی از کانون‌های اصلی رشد تولید کارگران شریف هستند. کارگران انتظار داشتند دولت برای جبران تأمین کالاهای اساسی در سفره‌های آنان نگاه حمایتی داشته باشد. امروز با میزان دریافتی حداقلی، کارگران شرایط سختی دارند.

بابایی کارنامه گفت: امروز نیازمند این هستیم به تولید توجه ویژه شود. امیدوارم دولت سیاست جبرانی در دستور کار خود قرار دهد و به مجلس ارسال کند و در فرصت 8 ماه باقیمانده سال فکری اساسی داشته باشد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پاسخ به اینکه سهم واقعی دستمزد کارگری در نرخ تورم چه میزان است که در مقابل افزایش آن مقاومت می‌شود، اظهار کرد: در برآورد انجام شده 5 درصد بود. اگر نگران این بحث باشیم دغدغه رفاه این قشر را نداریم . ضمن اینکه اگر نقدینگی به کارگران پرداخت شود این نقدینگی کالای لوکس نیست بلکه کالای اساسی است و لزوما وقتی کالای اساسی خریداری می‌شود در واقع به رشد تولید کمک خواهد شد. به عبارتی هر چه نقدینگی کارگر بالاتر رود مطمئنا به تورم دامن نخواهیم زد و این سیاست باید در اولویت دولت باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا جامعه کارفرمایی به دلیل افزایش هزینه‌ها و نظام قیمت‌گذاری دستوری در مقابل بالابردن دستمزدها مقاومت می‌کند یا دلیل دیگری برای این موضوع وجود دارد؟ گفت: نه این طور نیست. کارفرمای واقعی در برابر این رویه مقاومت نمی کند، مگر کارفرما از اوضاع زندگی کارگر و دستمزدها اطلاع ندارد!

بابایی کارنامه با بیان اینکه البته «کارفرمانما» که تعداد زیادی هم در کشور وجود دارد در برابر این رویه مقاومت می‌کنند افزود: متاسفانه این جوسازی‌ها توسط کارفرمانماهاست که به دنبال کاسبی و اقتصاد بر مدار رانت هستند. این نوع دیدگاه کشور را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند. اولین اقدام اساسی این است که به کارگر کمتر از 15 میلیون تومان حقوق پرداخت نشود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به تاثیر افزایش دستمزد در سال جاری و رابطه آن با افزایش موج بیکاری اظهار داشت: این موضوع ارتباطی با هم ندارد. کارگران مظلومند و پشت و پناهی ندارند. مافیا در برخی ارکان تصمیم‌گیری‌ها نفوذ دارد و تا وقتی مافیا باشد اقتصاد ما روان، منطقی و رابطه مثبت کارگر و کارفرما نخواهد شد زیرا مافیا در تصمیم‌گیری دخالت دارند.

 

وی ضمن اشاره به اینکه نباید از بنگاه‌های اقتصادی که بر پایه مزد منطقی، لقمه حلال و مبنای تعالیم دینی هستند غافل شویم گفت: امیدوارم مسئولین رابطه درست کارگر و کارفرما را به خوبی بشناسند.

بابایی کارنامه در پاسخ به اینکه اگر دولت مالیات حقوق و هزینه‌هایی که با افزایش دستمزد رشد می‌کند را افزایش ندهد آیا مقاومت کارفرمایان در مقابل افزایش دستمزد شکسته خواهد شد؟ ادامه داد: بحث مالیات سازوکار متفاوتی دارد. من معتقدم به کارگر حقوق منطقی بدهیم و مالیات هم بگیریم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه ما مخالف دریافت مالیات نیستیم گفت: اتفاقا در دنیا یکی از ابزار‌های مقابله با تورم مالیات است، اما متاسفانه در کشور ما دلالان، رانت‌خواران اقتصادی، واسطه‌گران و سفته‌بازان مالیات پرداخت نمی‌کنند و فقط کارمند، مزدبگیران و کارگران زحمتکش مالیات می‌دهند؛ طبیعی است در این شرایط نمی‌توانیم تورم را کنترل کنیم.

وی گفت: تورم ساخته ذهن گروه اول یعنی دلالان و رانت‌خواران اقتصادی است و گروه دوم یعنی کارگران و کارمندان شناسایی شده هستند. امیدوارم مسئولین کشور در دولت و مجلس در این باره بازنگری اساسی داشته باشند. نگاه مدیران بر سازوکار مالیات باید تغییر کند. مالیات برای کسانی که در گروه اول هستند باید شناسایی شود و تصمیم جدی برای آنان باید گرفت.

بابایی کارنامه گفت: خوشبختانه در بودجه 1402 برای کارمندان و کارگران تا سقف 10 میلیون تومان اجازه معافیت مالیات داده شده است، البته معقتدیم حقوق حتی اگر یک تومان باشد باید مالیات دریافت شود. ما مخالف مالیات نیستیم مشرط به اینکه عدالت مالیاتی در کشور حاکم شود، اگر این نگاه تقویت نشود نمی‌توان برای کشور تصمیم گرفت.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پاسخ به اینکه آیا افزایش دستمزدها با تحریک یک طرفه تقاضا می‌تواند رکود بخش تولید را جبران کند گفت: با افزایش دستمزد اگر بهره‌وری کارگر بالا رود تقاضا بیشتر می‌شود و تولید که در عرضه است را تحریک می‌کند. در این صورت جمع‌بندی خوبی خواهد داشت و عرضه و تقاضا توازن خواهد یافت.

وی افزود: در سال گذشته با افزایش دستمزدها مشاهده کردیم طبق آمار در 8 ماه دوم سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، آمار بیمه بیکاری کمتر شده بود و افزایشی نبود. این موضوع نشان می‌دهد هر چه مزد کارگر بیشتر شود قیمت تمام شده بالاتر نمی‌رود و برکاتی خواهد داشت و می‌تواند به رونق تولید کمک کند.

بابایی کارنامه در پایان گفت: در عرصه عرضه و تقاضا و با بالا رفتن دستمزد مزدبگیران، مصرف‌کننده قدرت خرید بیشتری خواهد داشت و سازوکار لازم برای تولید و عرضه بیشتر فراهم می‌شود.

 

منبع: اقتصاد 100
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها