|

واردات لوازم خانگی آماده به صرفه نیست؟!

در حالی که بسیاری از تجار در سالهای اخیر به دنبال آزاد سازی واردات لوازم خانگی هستند، رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس واردات لوازم خانگی آماده را به صرفه نمی داند.

واردات لوازم خانگی آماده به صرفه نیست؟!

به گزارش شبکه شرق، رضا تقی‌پور رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: واردات کالای تمام شده به نفع اقتصاد ما نیست چرا که در اولین گام به تولید صدمه می‌زند و صدمه به تولید در ادامه اشتغال را با مخاطره مواجه می‌سازد. از سوی دیگر تا زمانی که شما محصول کامل وارد کنید شاید در ابتدا با استفاده از محصول باکیفیت یک رضایت خاطر داشته باشید اما اگر شرایط اقتصادی تغییر کند و مثلا در خدمات پس از فروش با موانعی همچون تحریم مواجه شویم آن کالا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که با تولید محصولات و کالاها در کشور یک چرخه اقتصادی برقرار می‌شود، همچنین در مرور زمان این صنعت خواهد توانست استانداردها و کیفیت خود را ارتقاء داده و به‌روز کند که این امر باید با نظارت دستگاه‌های ناظر در این حوزه انجام پذیرد.

 

تقی پور درخصوص وضعیت صنعت لوازم خانگی و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، گفت: وزارت صمت باید برای تنظیم بازار این کالاها مدل‌های مدیریتی طراحی کند و در صدور پروانه‌ برای تولیدکنندگان، این شاخص‌ها را لحاظ کند، متاسفانه در حال حاضر شاهد خلا تنظیم‌گری در برخی حوزه‌ها هستیم به گونه‌ای که یکباره واردات ممنوع می‌شود و از آنجا که رقابت در بازار به دلیل این ممنوعیت از بین می‌رود و در بحث کیفیت و قیمت با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شویم.

رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: برای جبران خلاء رقابت در حوزه لوازم خانگی به دلیل ممنوعیت واردات وزارت صمت که متولی و تنظیم‌گر این حوزه است، باید مدل‌های جدید پیش‌بینی کند تا از قیمت‌های ناعادلانه و کمبود این کالاها در بازار جلوگیری شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مواد اولیه و قطعات مورد استفاده در تولید لوازم خانگی از منابع داخلی به دست می‌آید، مردم حق دارند که توقع داشته باشند این محصولات را حتی با قیمت‌های پایین‌تر از کشورهای همسایه و منطقه به دستشان برسد.

 

منبع: اقتصاد 100
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها