|

ضرورت تقویت و ارتقای ژنتیک نژاد مرغ بومی و تشویق احیاگران توسط دولت‌

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر ضرورت اهتمام وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تقویت مرغ لاین آرین گفت: نژاد مرغ لاین مربوط به اوایل دهه 70 است، بنابراین ابتدا باید اقداماتی جهت تقویت و ارتقای ژنتیک آن انجام شود تا پس از آن پرورش مرغ لاین برای مرغداران صرفه اقتصادی داشته باشد.

ضرورت تقویت و ارتقای ژنتیک نژاد مرغ بومی و تشویق احیاگران توسط دولت‌

به گزارش شبکه شرق، محمد سبزی در گفت‌وگویی اظهار داشت: اوایل شروع به کار مجلس فعلی‌ بازدیدی از مرکز مرغ آرین داشتیم، آن زمان انگلیس با تحریم‌کردن مرغ نژاد راس، کشور را در حوزه جوجه‌ریزی با چالش روبه‌رو کرده بود که به دنبال آن ‌مقام معظم رهبری دستور تقویت و احیا مرغ لاین ایرانی را دادند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره محاسن و معایب مرغ لاین تصریح کرد: از جمله مزایای مرغ لاین می‌توان به اتکا تولید مرغ در داخل کشور اشاره کرد؛ ولی متأسفانه با تغییردادن ذائقه مردم، اغلب اندازه کوچک مرغ لاین را عیب آن تلقی می‌کنند درحالی‌که همین موضوع نشان‌دهنده سلامت مرغ است.

* حمایت از مرغداران با اصلاح ژنتیک مرغ لاین آرین

وی دلیل عدم استفاده‌ مرغداری‌ها از مرغ آرین را صرفه اقتصادی پایین‌تر آن خواند و گفت: در حال حاضر دولت تا حدودی به سمت احیا مرغ لاین حرکت کرده و در مرغداری‌ها تقریباً هم مرغ لاین، هم سایر نژادهای مرغ وجود دارد؛ اما برخی از مرغداری‌ها نیز به‌اجبار از مرغ لاین استفاده نمی‌کنند؛ زیرا رشد بالاتر از 1600 گرم از این مرغ صرفه اقتصادی ندارد و انتخاب عموم جامعه هم به سمت مرغ درشت رفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت اهتمام جهاد کشاورزی نسبت به تقویت مرغ لاین عنوان کرد: باتوجه‌به اینکه نژاد مرغ لاین مربوط به اوایل دهه 70 است ابتدا باید اقدامات لازم جهت تقویت و ارتقا ژنتیک آن انجام شود تا پس از آن پرورش مرغ لاین برای مرغداران صرفه اقتصادی پیدا کند.

* دولت باید احیاگران مرغ لاین را تشویق کند

به گفته سبزی در سال‌های اخیر در دنیا بحث امنیت غذایی مطرح شده که پس از آن دولتمردان نسبت به تقویت بخش کشاورزی، صنعت مرغداری، دام و طیور گام‌هایی را برداشته‌اند؛ اما متأسفانه به‌طورکلی بخش کشاورزی نسبت به صنعت مظلوم واقع شده است همچنین حمایت‌های دولت از مرغداری‌های صنعتی بزرگ و بخش خصوصی برای احیای مرغ لاین خیلی محسوس نیست و به‌نوعی مشوق‌های لازم برای آنها وجود ندارد.

بین کشورهای دنیا فقط 8 کشور از جمله ایران صاحب فناوری مرغ لاین هستند و مرغ لاین موجود در ایران با نام آرین شناخته می‌شود.

تا دهه 80 بدون نیاز به واردات مرغ، بخش قابل‌توجهی از نیاز به جوجه‌ریزی در صنعت مرغداری در داخل تأمین می‌شد؛ اما به‌مرور زمان سهم مرغ‌های آرین در تأمین جوجه یک‌روزه به‌شدت کاهش یافت و تا اوایل دهه 90 به صفر رسید.

پس از حذف مرغ لاین آرین از صنعت مرغداری کشور عملاً تمام جوجه‌های یک‌روزه موردنیاز مرغداران از طریق واردات مرغ از کشورهای غربی تأمین می‌شد و باتوجه‌به افزایش تحریم‌ها مسئله توقف تولید گوشت مرغ در کشور باعث شکل‌گیری ناامنی غذایی شد بر همین اساس مقام معظم رهبری دستوری مبنی بر احیای مرغ لاین آرین دادند تا با خنثی‌سازی تحریم‌ها امنیت غذایی ایران تأمین شود.

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها