|

قیمت کدام محصولات لبنی بدون تغییر ماند؟/ هشدار تولیدکنندگان: در تولید با مشکل مواجه می‌شویم

قیمت مصوب هر کیلو شیر خام ۲۰ اردیبهشت از ۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت و پس از یک ماه، قیمت لبنیات نیز بین ۲۵ تا ۳۵ درصد بالا رفت این در حالی است که دامداران و کارخانه‌های تولید محصولات لبنی همچنان از نرخ‌گذاری جدید ناراضی هستند.

قیمت کدام محصولات لبنی بدون تغییر ماند؟/ هشدار تولیدکنندگان: در تولید با مشکل مواجه می‌شویم

به گزارش شبکه شرق، همشهری نوشت: ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با توافق ستاد تنظیم بازار و شورای عالی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت مصوب هر کیلو شیر خام از ۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت. اما تولیدکنندگان شیر خام کماکان از این نرخ‌گذاری جدید ناراضی هستند و کارخانه‌های تولید محصولات لبنی هم منتقد تغییر دیرهنگام قیمت‌ محصولات لبنی و عدم تغییر قیمت اقلام لبنی یارانه‌ای هستند.

تولید شیر هیچ سودی ندارد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با بیان اینکه قیمت ۱۵ هزار تومانی شیر برای تولیدکنندگان هیچ سودی ندارد، به همشهری آنلاین گفت: قیمت پیشنهادی ما برای هر کیلو شیر خام ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان بود اما اینقدر آن را چکش‌کاری کردند که روی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان توافق شد این در حالی است که قیمت تمام‌شده تولید هر کیلو شیر خام آنهم اول سال ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان بود اما همین عدد هم وقتی به ستاد تنظیم بازار رفت به ۱۵ هزار تومان کاهش یافت.

احمد مقدسی با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری بیان کرد: قیمتی که برای امسال تعیین شده است جز ضرر، هیچ عایدی‌ای برای تولیدکنندگان ندارد و باید منتظر کاهش تولید در آینده بود.

مقدسی در مورد سرانه تولید و مصرف شیر در کشور هم گفت: ما حدود ۱۱.۵ میلیون تن شیر تولید می‌کنیم که حدود ۸ میلیون تن وارد صنایع لبنی می‌شود، بقیه به صنایع شیرخشک و لبنیات سنتی و خودمصرفی وارد می‌شود و حدود ۱۰ درصد هم صادر می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور ادامه داد: بر این اساس برآورد می‌شود که سرانه تولید ما ۱۳۵ کیلو و سرانه مصرف (صنعتی و سنتی) هم حدود ۱۲۰ کیلو باشد.

مقدسی در مورد تاثیر گران شدن قیمت شیر خام بر میزان مصرف جامعه گفت: در حال حاضر ارزان‌تر از لبنیات در بازار نداریم و مشکل ما در بخش لبنیات، ضعف فرهنگ مصرف است چرا که امروز نوشابه از شیر گران‌تر است اما ما چهار برابر دنیا نوشابه مصرف می‌کنیم در حالی که در مصرف شیر بین ۳۰ تا ۴۰ کیلو با میانگین جهانی اختلاف داریم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور افزود: استاندارد مصرف لبنیات در دنیا ۳۰۰ کیلو در سال اما در ایران ۱۲۰ کیلو است.

افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی قیمت لبنیات

با افزایش قیمت هر کیلوگرم شیر خام در اواسط اردیبهشت‌ماه، صنایع تولید فراورده‌های لبنی نیز خواستار افزایش قیمت لبنیات شدند که بعد از حدود یک ماه تاخیر، به تازگی با درخواست آنها موافقت شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات درباره افزایش قیمت لبنیات به همشهری آنلاین گفت: قیمت لبنیات از حدودا یک هفته پیش بین ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است.

علی رجبی برزآبادی ادامه داد: با توجه به نوع و درصد چربی، قیمت محصولات متفاوت است و هر چه میزان چربی بیشتر باشد به قیمت پایه هم اضافه می‌شود.

رجبی در مورد قیمت جدید محصولات لبنی گفت: همچنان قیمت ۴ قلم کالای تنظیم بازار تغییر نداشته و با همان قیمت قبل به فروش می‌رود اما شیرهای بطری و ماست‌های دبه‌ای پرچرب و خاص تغییر قیمت داشته‌اند.

کارخانه‌داران با ضرر کار می‌کنند

سخنگوی انجمن صنایع لبنی هم با بیان اینکه محصولات لبنی دو نوع قیمت‌گذاری دارند، به همشهری آنلاین گفت: ۴ قلم محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی است و قیمت آنها از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود. بقیه اقلام مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی نیست و قیمت آنها بر اساس آیین‌نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل و با محاسبه هزینه‌های تولید به‌علاوه حدود ۱۷ درصد سود برای تولیدکنندگان تعیین می‌شود.

محمدرضا بنی‌طبا ادامه داد: بخش اصلی هزینه‌های تولید محصولات لبنی (حدود ۷۵ درصد) به قیمت ماده اولیه یعنی شیر خام وابسته است که امسال ۲۰ اردیبهشت با افزایش ۲۵ درصدی از ۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان رسید این در حالی است که افزون بر شیر خام، مابقی هزینه‌های تولید محصولات لبنی در یک سال گذشته با افزایش بعضا چندبرابری همراه بوده است برای مثال هزینه‌ اقلام پتروشیمی ظروف و بسته‌بندی با افزایش ۱۰۰ درصدی، پرداخت حقوق و دستمزد با افزایش ۲۸ درصدی، قیمت دلار با افزایش ۷۰ درصدی و قیمت چربی شیر با افزایش ۳۳ درصدی از ۱۵۰ تومان به ۲۰۰ تومان، هزینه‌های حمل و نقل ۳۰ درصد به‌طور رسمی بدون احتساب پشت بارنامه و سایر هزینه‌های سربار مانند هزینه انرژی نیز با افزایش همراه بوده است.

بنی‌طبا افزود: در حالی شاهد افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت تمام‌شده محصولات لبنی هستیم که همچنان ۴ قلم از محصولات لبنی بدون تغییر مانده و به قیمت سال قبل است و این اجحاف در حق تولیدکنندگان است.

گفتنی است اقلام لبنی یارانه‌ای شامل شیر نایلونی کم‌چرب، شیر بطری کم‌چرب، پنیر یو اف و ماست دبه‌ای کم‌چرب است که همچنان به قیمت مصوب اردیبهشت ۱۴۰۱ به فروش می‌روند. بر این اساس، شیر نایلونی پاستوریزه کم‌چرب ۹۰۰ گرمی ۱۵ هزار تومان، شیر بطری یک لیتری کم‌چرب ۱۸ هزار تومان، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی کم‌چرب ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان و پنیر یواف نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷ هزار تومان است.

در تولید با مشکل مواجه می‌شویم

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در ادامه با انتقاد از عدم تغییر قیمت این اقلام گفت: هر سال همزمان با تغییر قیمت شیر خام، قیمت محصولات لبنی تغییر می‌کرد اما امسال در حالی که قیمت شیر خام روی سایت سازمان حمایت درج شد بعد از یک ماه، مجوز افزایش قیمت داده شد و تولیدکنندگان محصولات لبنی با ضرر به کار خود ادامه دادند.

بنی‌طبا با تاکید بر اینکه اگر قیمت اقلام لبنی یارانه‌ای تغییر نکند تولیدکنندگان دیگر نمی‌توانند تولید کنند، بیان کرد: در حالی که قیمت هر کیلو شیر خام به ۱۵ هزار تومان رسید کارخانه‌داران شیر خام را باید به قیمت ۱۵ هزار تومان آنهم از درب گاوداری بخرند اما هزینه‌های حمل و نقل و فراوری و بسته‌بندی را باید از جیب خود بدهند در این شرایط شاید کارخانه‌هایی که تنوع محصول دارند برای حفظ سهم بازار خود، بتوانند از پس تولید بربیایند اما کارخانه‌های کوچکی که فقط این ۴ قلم را تولید می‌کنند مجبورند یا تولید نکنند یا قیمت را بالا ببرند که آن‌موقع هم گرفتار تعزیرات می‌شود.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی افزود: پیگیری‌های ما در خصوص اصلاح قیمت محصولات لبنی از پیش از سال نو آغاز شد اما با قریب به گذشت ۳ ماه از سال هنوز تصمیمی از سوی مسئولان اتخاذ نشده است، نام این عملکرد را هرچه بگذاریم، حمایت از تولید نیست. در هر حال تولید اقلام اساسی مردم با ادامه این شرایط حتما با مشکل مواجه خواهد شد.

 

منبع: همشهری
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها