|

مجید گودرزی، کارشناس مسکن:

در ایران برای پفک قیمت گذاری و قانون داریم اما مسکن متری یک میلیارد دلار هم بشود، قانونی ندارد

مجید گودرزی، کارشناس مسکن گفت: متاسفانه بخش مسکن یک بخش کاملا رها شده است و بر خلاف بسیاری از کالا ها، قانون و منطق و عرف درستی ندارد.

در ایران برای پفک قیمت گذاری و قانون داریم اما مسکن متری یک میلیارد دلار هم بشود، قانونی ندارد

به گزارش شبکه شرق، مجید گودرزی، کارشناس مسکن، در آغاز درباره افزایش قیمت مسکن در مرکز تهران تا هر متر صد میلیون تومان گفت: متاسفانه بخش مسکن یک بخش کاملا رها شده است و بر خلاف بسیاری از کالا ها، قانون و منطق و عرف درستی ندارد. قیمت گذاری هر متر صد میلیون تومان نیز گران فروشی محسوب نمی‌شود. این کالا ضروری به شدت به مردم فشار می‌آورد و مردم به هر قیمتی ناچار به خریده اند، اما نتایج آن بسیار وحشتناک است.

چالش های مسکن در تهران به حدی رسیده است که طبق برخی گزارش های میدانی، قیمت مسکن حتی در مرکز شهر تهران به متری صد میلیون تومان رسیده است. این عدد نشان می دهد خانه دار شدن برای طبقه متوسط رسما تبدیل به یک آرزو شده و دیگر توانی برای تهیه یک خانه حتی پنجاه متری با این قیمت نیز وجود ندارد. بخصوص برای جوانان که از پتانسیل های مالی کمتری برخوردار اند و در آغاز زندگی به جمع کثیر اجاره نشینان می پیوندد.

مجید گودرزی، کارشناس مسکن، در آغاز درباره افزایش قیمت مسکن در مرکز تهران تا هر متر صد میلیون تومان به «انتخاب» گفت: متاسفانه بخش مسکن یک بخش کاملا رها شده است و بر خلاف بسیاری از کالا ها، قانون و منطق و عرف درستی ندارد. قیمت گذاری هر متر صد میلیون تومان نیز گران فروشی محسوب نمی شود. این کالا ضروری به شدت به مردم فشار می آورد و مردم به هر قیمتی ناچار به خریده اند اما نتایج آن بسیار وحشتناک است.

کم کاری دولت و مجلس در زمینه مسکن هر روز بیشتر می شود. ما یک بند قانونی برای ساماندهی قیمت مسکن نداریم. مسکن یک بحران ملی است و نیازمند یک عزم ملی است. بسیاری از نهاد های مسئول مانند شهرداری ها و مجلس از این قضیه سوءاستفاده می کنند. متاسفانه بحث قیمت گذاری ها هیچ حد و مرزی ندارد.

الان هم افزایش قیمت به هر میزان دور از ذهن نیست چون بی صاحب ترین و بی قانون ترین بخش جامعه مسکن است. ما برای پفک قیمت گذاری و قانون داریم اما مسکن متر یک میلیارد دلار هم بشود قانون ندارد و مردم هم مجبور اند در هر شرایطی این کالا را تامین کنند. بسیاری از مردم نیز حاشیه نشینی را با اجبار جانشین زندگی در شهر کرده اند. این موضوع به مرور تبدیل به یک موضوع امنیتی حاد می شود.

وی در ادامه نسبت به معیار قیمت گذاری و گران شدن مسکن افزود: ما بار ها خواستار بودیم که قانون گذاران یک بار برای همیشه بخش مسکن را سامان دهی کنند. ما قانون بها تمام شده را پیشنهاد کردیم و حالا نیز اصرار داریم که اجرایی شود و اگر این اتفاق اجرایی گردد قیمت مسکن تا هفتاد درصد قابل کاهش است.

الان یک نیرو مافیایی وحشتناک در جامعه هست که جلو هرگونه مصوبه را می گیرد و متاسفانه بخش های بانکی هم به این مسئله دامن می زنند و مردم واقعا به شدت تحت فشار قرار گرفتند. اگر قانون بها تمام شده تصویب شود می توانیم مطمئن شویم چالش مسکن برای همیشه وجود نخواهد داشت.

حل این بحران یک عزم ملی می خواهد. از نظر من هیچ منطقی برای گران شدن مسکن وجود ندارد چون ظرفیت ها بی نظیر است. ما سومین کشور بزرگ دنیا از لحاظ نیرو متخصص در بخش صنعتی از جمله ساختمان هستیم. اگر یک درصد زمین های ایران ساخت و ساز شود هر ایرانی ۱۹۶ متر زمین خواهد داشت. ما نقدینگی بسیاری داریم که اگر در بخش مسکن سرمایه گذاری شود هیچ مانعی برای افزایش ظرفیت مسکن نخواهیم داشت. منتهی بخش تولید با سوداگران توان رقابت ندارند.

گودرزی در پایان درباره ادامه وضعیت فعلی بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ گفت: من معتقدم که شورش های اجتماعی جواب محکم به آشفته بازار مسکن است. در اعتراضات و اغتشاشات اخیر بخش مهمی از خواسته های مردم اقتصادی بود که عمدتا نیز به مسکن برمی گردد. وقت آن رسیده است که به موضوع امنیتی و با حساسیت و به عنوان یک بحران ملی نگاه کنیم.

اینطور نباشد که یک نیاز ضروری را به یک بازار وحشی واگذار کنیم. الان خیلی راحت می توان این موضوع را کنترل کرد اما اراده ای برای آن وجود ندارد. مجلس که لقب انقلابی را یدک می کشد باید انقلابی عمل کند و این بحران را حل کند. منتهی می بینیم که خرده مالکین که در تاریخ معاصر ایران همواره دردسر ساز بوده اند الان نیز دردسر ساز اند و مقابل قوانین کارآمد می ایستند و قوانین خوب را ناکارآمد می کنند از جمله قانون مالیات بر خانه های لوکس!

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها