|

رییس اتحادیه طلا و جواهر:

پیش‌بینی رییس اتحادیه طلا و جواهر از بازار/ اگر برجام احیا شود، قیمت طلا و سکه چقدر می‌شود؟

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره شرایط کنونی بازار طلا و سکه گفت: با توجه به این‌که در بازارهای جهانی شاهد افزایش قیمت اونس طلا بودیم، در بازار داخلی روند کاهشی از روز دوشنبه هفته گذشته اتفاق افتاده و کاهش چشم‌گیری را شاهد بودیم.

پیش‌بینی رییس اتحادیه طلا و جواهر از بازار/ اگر برجام احیا شود، قیمت طلا و سکه چقدر می‌شود؟

به گز‌ارش شبکه شرق، رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان این‌که مردم می‌توانند به تخلیه حباب قیمت‌ها کمک کنند، می‌گوید: ما شرایط اقتصادی را باید برای مردم روشن کنیم و بگوییم که سکه با این رقم و این میزان حباب، توجیه اقتصادی ندارد.

گزارش‌ها از روند بازار طلا و سکه حاکی از آن است که هم‌اکنون هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ۲ میلیون ۲۵۳ هزار تومان قیمت دارد که از کاهش حدود ۹۴ هزار تومان قیمت‌ها حکایت دارد. قیمت هر قطعه سکه امامی نیز ۹۰۰ هزار تومان ریخت و در بازار ۲۶ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان شد.

کاهش قیمت طلا و سکه در حاکی در بازار رخ داده که قیمت دلار نیز وارد فاز نزولی شده و گزارش‌ها از ورود دلار به کانال ۴۷ هزار تومان حکایت دارد.

 

شیب تند کاهش قیمت طلا و سکه در بازار

وی می‌افزاید: مدیریت بانک مرکزی در رابطه با ثبات و کاهش قیمت ارز، بازار طلا و سکه را هم تحت‌تاثیر قرار داده و بازار از آن اوج التهاب و افزایشی که داشته، خارج شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر متذکر می‌شود: سطح کاهش قیمت طلا و سکه از قبل از شروع افزایش قیمت‌ها هم بیشتر شده است، یعنی تاریخی که افزایش قیمت سکه شروع شد، سکه ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود که تا ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافت، اما هم‌اکنون هر قطعه سکه امامی ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت پیدا کرده است.

بذرافشان تصریح می‌کند: به نظر من در حال حاضر قیمت‌ها به یک ثبات نسبی خوبی رسیده و تقاضایی هم طی هفته‌های گذشته وجود داشت، در بازار نیست و بازار روال عادی خود را طی می‌کند. در این شرایط، من فکر نمی‌کنم کاهش یا افزایش خاصی فعلا داشته باشیم.

وی عنوان می‌کند: در صورتی که در رابطه با اونس جهانی طلا تغییر خاصی نداشته باشیم و نیز بازار ارز توسط بانک مرکزی کنترل و مدیریت شود و در عین حال، با توجه به این‌که در روزهای پایانی سال قرار داریم، عرضه ربع سکه افزایش یابد، ثبات را در بازار شاهد خواهیم بود و حباب سکه نیز تخلیه شود.

 

حباب سکه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به این‌که حباب سکه امامی به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، می‌گوید: شرط تخلیه حباب سکه این است که یک مقداری عرضه توسط بانک مرکزی بیشتر شود و فقط ربع‌سکه عرضه نشود. مدیریت در رابطه با عرضه نیم‌سکه و سکه تمام نیز اتفق بیفتد.

بذرافشان می‌افزاید: ما همیشه گفته‌ایم و الان هم دوباره می‌گوییم که حباب سکه توجیه اقتصادی ندارد و غیرکارشناسی و بیش از حد است. یکی از راه‌حل‌های تخلیه حباب سکه این است که مردم انتخاب کنند که با توجه به افزایش حباب، به سمت خرید مصنوعات طلا بروند.

 

سکه تا ۲۰ میلیون تومان پایین می‌آید؟

وی در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که اگر حباب سکه تخلیه شود، احتمال کاهش قیمت تا سطح ۲۰ میلیون تومان دارد؟ عنوان می‌کند: ابتدای سال حباب سکه ۳۰۰ هزار تومان بود که الان به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر ادامه می‌دهد: اگر این حباب تخلیه شود، قاعدتا باید این اتفاق بیفتد، ولی یک مقداری برنامه‌ریزی و مدیریت باید وجود داشته باشد تا حباب سکه تخلیه شود.

بذرافشان تاکید می‌کند: بر همین اساس، مردم به سمت خرید مصنوعات طلا بروند، بهتر است که هم در این شرایط توجیه اقتصادی دارد و هم بخش تولید را تقویت می‌کند.

 

احیای برجام چه تاثیری روی بازار طلا و سکه دارد؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که احیای برجام، چه تاثیری می‌تواند روی بازار طلا و سکه بگذارد؟ می‌گوید: احیای برجام یک موضوع است، ولی خبرهای سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا می‌تواند نقش محوری در رابطه با نوسانات بازار ارز و طلا و سکه داشته باشد.

بذرافشان می‌افزاید: دلیل اصلی، کنترل قیمت‌ها در بازار داخلی و نوسانات اونس جهانی و عرضه و تقاضا در بازار اثر دارد. اگر عرضه توسط بانک مرکزی زیاد شود؛ با توجه به این‌که در روزهای پایانی سال قرار داریم، کاهش بیشتر قیمت‌ها و حباب سکه را شاهد خواهیم بود.

 

صف فروش طلا و سکه جمع شد

وی در پاسخ به این پرسش که در زمان افزایش قیمت‌ها در هفته گذشته، شاهد افزایش صف خرید طلا و سکه بودیم. حالا با توجه به کاهش قیمت‌ها، صف فروش ایجاد شده است؟ عنوان می‌کند: هر کس طبق یک دیدی وارد بازار شده است. من همان زمان هم گفتم که شرایط بازار طلا و سکه ریسک خود را دارد و کسانی که وارد این بازار می‌شوند، باید هم ریسک افزایش و هم ریسک کاهش را قبول کنند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تصریح می‌کند: یک دلیلی که مردم وارد این بازارها می‌شوند، حفظ ارزش پول ملی است؛ وگرنه در گذشته طلا را به عنوان یک سرمایه درازمدت می‌خریدند و یا به صورت زینتی استفاده می‌کردند.

 

قیمت‌ها به چه سمتی می‌رود؟

بذرافشان متذکر می‌شود: به اعتقاد من در حال حاضر قیمت‌ها به حداقل رسیده و من فکر نمی‌کنم که دیگر خیلی کاهش یا افزایشی در بازار داشته باشیم؛ با توجه به این‌که بازار به ثبات رسیده و بازار حالت التهاب و تقاضا را ندارد و حالت عادی را طی می‌کند.

وی با بیان این‌که مردم می‌توانند به تخلیه حباب قیمت‌ها کمک کنند، می‌گوید: ما شرایط اقتصادی را باید برای مردم روشن کنیم. ما باید بگوییم که سکه با این رقم و این میزان حباب، توجیه اقتصادی ندارد؛ این در حالی است که در نهایت هزینه ضرب سکه ۱۰۰ هزار تومان است. با این اوصاف، چرا باید سکه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حباب داشته باشد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر می‌افزاید: ورود به بازار طلا و سکه ریسک‌پذیر است و ممکن است با یک خبر یا اعمال سیاست، قیمت‌ها ریزشی شود.

بذرافشان در عین حال درباره قیمت‌ها در بازار عنوان می‌کند: من فکر می‌کنم تا نهایت تا پایان هفته نوسان قیمت‌ها یک تا ۳ درصد خواهد بود که آن هم طبیعی است. قیمت‌ها به ثبات رسیده و مردم می‌توانند به راحتی مبادلات خود را در رابطه با خرید مصنوعات طلا و سکه انجام دهند.

وی با اشاره به نوسان بازار جهانی طلا، تاکید می‌کند: با توجه به این‌که بازار به ثبات خوبی رسیده، افزایش قیمت‌ها را در بازار نخواهیم داشت.

منبع: خبر آنلاین
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها