|

تعیین عدد سبد معیشت در جلسه کمیته مزد

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: پیش‌بینی ما این است که امروز عدد و رقم سبد معیشت تعیین می‌شود. فرمول محاسبه مشخص، نرخ تورم مشخص، داده و آمارهای نهادهای مربوطه مشخص است.

تعیین عدد سبد معیشت در جلسه کمیته مزد

به گزارش شبکه شرق، تنها ۱۴روز تا پایان سال باقی مانده است و بیش از ۱۴ میلیون کارگر منتظر تعیین دستمزد هستند, آیا امروز در کمیته دستمزد عدد و رقم سبد معیشت نهایی میشود تا جلسات چانه زنی مزدی به صورت جدی تر کلید بخورد؟

در حالی که تنها 14روز تا پایان سال باقی مانده است و هفته ی گذشته اخبارهای شورای عالی کار بیانگر این بود که در هفته ی جاری جلسات مزدی به صورت جدی تر آغاز به کار کرد که تا کنون خبری از جلسات شورای عالی کار نیست و طبق هفته های گذشته به احتمال زیاد امروز باید کمیته دستمزد تشکیل شود.

  در کمیته دستمزد ذیل شورای‌عالی کار، سبد هزینه معیشت زندگی یک خانوار معمولی کارگر محاسبه  می شود و مهم‌ترین اقلام تشکیل‌دهنده این سبد معیشتی اقلام خوراکی و غیرخوراکی است، در این زمینه نمایندگانی از انستیتو تغذیه مرکز آمار ایران، معاونت رفاه و مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی و مرکز آمار و نمایندگان دولتی و کارگران و کارفرمایان حضور دارند. هفته گذشته این جلسه به نتیجه مثبتی نرسید اما پیش بینی می شود که امروز عدد و رقم سبد معیشت کارگران برای ورود به چانی زنی دستمزد از هفته های آینده نهایی شود.

در جلسه 11 اسفند 1401 نمایندگان کارگران و کارفرمایان با وزیر کار مقرر شد که در جلسه های بعدی کمیته مزد هزینه های سبد معیشت بر اساس نرخ تورم بهمن ماه آنالیز شود و سپس بررسی ها برای تعیین رقم سبد معیشت صورت گیرد.

 

تورم بهمن ماه ملاک خوبی برای تعیین هزینه سبد معیشت

محمد رضا تاجیک؛ نماینده کارگران در شورای عالی کار  در مورد اینکه علاوه بر سبد معیشت، نرخ تورم چقدر در تعیین حداقل مزد تأثیر دارد، گفت: بر اساس تبصره یک ماده 41 قانون کار نرخ تورم و طبق تبصره 2 سبد معیشت خانوار کارگری هر دو به‌عنوان ملاک اصلی تصمیم‌گیری برای تعیین حداقل مزد کارگران مدنظر قرار می‌گیرد و ما منتظر هستیم مرکز آمار ایران رقم تورم سالانه منتهی به پایان بهمن ماه امسال را اعلام کند که درواقع نرخ تورم دی و بهمن‌ماه ملاک روشنی برای تورم در سال جاری خواهد بود، چون هرچه به روزهای پایانی سال می‌رسیم نرخ واقعی‌تری از تورم را می‌توانیم به دست آوریم.

*نمایندگان کارگری در تلاشند ابتدا نظر دولت را برای دستمزد، جلب کنند/ گویاجلب نظر نمایندگان کارفرمایی راحت‌تر است!

ناصر چمنی،فعال کارگری و نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار می گوید: از قرار معلوم دولت امسال در قبال افزایش دستمزد 1402کارگران آنطور که باید، به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

 وی ادامه داد:وقتی وزیر کار می‌گوید "امیدوار"هستیم دستمزد تا پایان سال تعیین گردد، نشانگر این است که یا وزیر اهمیت موضوع دستمزد را نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند.

چمنی گفت:در طول این مدت 7 و8 ساله که از ایجاد کمیته دستمزد سپری میشود، هر سال این کمیته سبد معیشت را مشخص می‌کند و سپس وارد جلسات تعیین دستمزد می‌شویم، اما تا این روز فعلاً رقم سبد معیشت تعیین نشده و دولت اجازه مشخص شدن آن را نمی‌دهد.

 وی اظهار داشت: در حال حاضر نمایندگان کارگری، در تلاشند نظر دولت را برای دستمزد 1402کارگران جلب کنند؛ چرا که گویا جلب نظر نمایندگان کارفرمایی راحت‌تر است.

 

توجه به اشتغال مشاغل خرد در تعیین دستمزد

علی اصغرآهنی ها, نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به اینکه باید تورم کنترل شود, چرا که عدم کنترل تورم هم به بخش کارفرمایی و هم کارگری آسیب می زند گفت: قطعاً‌ دستمزد در پایان اسفند ماه به نتیجه نهایی می رسد تا تورم های انتظاری محاسبه شود.

 آهنی ها با تأکید بر اینکه بحث کارفرمایان میزان افزایش حقوق نیست گفت: ما به دنبال این هستیم که افزایش ها به نحوی باشد که روی زندگی مردم اثر مثبت بگذارد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از اشتغال در کشور را واحدهای خرد تشکیل می دهند گفت: با توجه به اهمیت اشتغال واحدهای خرد ضرورت دارد که تورم کنترل شود تا اشتغال و اقتصاد در کشور مدیریت شود.

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها