|

تاثیر آپدیت برلین اتریوم روی شبکه اتریوم چیست؟

در تاریخ بلاک چین، اتریوم 2.0 مورد انتظارترین ارتقا و همچنین با تاخیرترین ارتقا است

تاثیر آپدیت برلین اتریوم روی شبکه اتریوم چیست؟

اتریوم با آماده شدن برای ارتقای کل سیستم، نحوه استفاده و ایمن سازی پلتفرم را به شدت تغییر داد. در پنج سال گذشته چندین ارتقاء انجام شده است که قصد دارند قابلیت استفاده و مقیاس‌پذیری اتریوم را بهبود بخشد. اتریوم 2.0 یک ارتقاء مورد انتظار و تغییری بلندپروازانه و ریشه‌ای است که در شبکه پیاده‌سازی در سال گذشته اجرا شد ولی اجرای کامل آن چندین سال زمان نیاز دارد. در این مقاله از قابلیت‌های جدید اتریوم مطلع شوید. 

 

آپدیت‌های جدید اتریوم

هارد فورک برلین

در اوایل در آوریل 2021، اتریوم تحت یک هارد فورک قرار گرفت که شامل چهار EIP بود که کمی قیمت گس را تغییر داد و انواع تراکنش‌های جدید را مجاز کرد. نام «برلین» مربوط به پایتخت آلمان است که میزبان اولین رویداد Devcon اتریوم بود. با این حال، به‌روزرسانی‌ها جزئی بودند و به عنوان «پله سنگی» برای رسیدن به هارد فورک بزرگ‌تر طبقه‌بندی شدند.

هارد فورک لندن

در 4 آگوست 2021، اتریوم یازدهمین ارتقای خود را انجام داد که "لندن هارد فورک" نامیده می‌شود. این به‌روزرسانی شامل پنج پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) است که هدف آنها بهینه‌سازی پروتکل است.

EIP-1559 چیست؟

در سال 2018، EIP-1559 برای اولین بار توسط ویتالیک بوترین ارائه شد. پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP 1559 ) با هدف کارآمدتر کردن تراکنش‌های اتریوم با استفاده از یک سیستم ترکیبی از کارمزدها و نکاتی برای ایجاد انگیزه یکنواخت برای استخراج‌کنندگان در دوره‌های ازدحام شبکه بالا و پایین است.

مدل حراج متغیر قیمت اول که در حال حاضر برای تعیین کارمزد تراکنش‌های اتریوم استفاده می‌شود، با مدل کارمزد پایه قطعی‌تر جایگزین می‌شود.

در مدل «حراج قیمت اول»، تراکنش‌کنندگان قیمت‌هایی را ارائه می‌کنند که مایلند برای یک تراکنش بپردازند و برای فضای روی بلوک اتریوم با یکدیگر رقابت می‌کنند. این پیشنهادات نظارت می‌شوند، سپس توسط ماینرها فیلتر می‌شوند تا بدانند چه کسی حاضر است بالاترین قیمت گس را برای به حداکثر رساندن سود بپردازد. این بدان معناست که برای تایید بلوک‌ها توسط ماینرها، کاربران باید قیمت‌های بالایی را در دوره‌های شلوغی شبکه ارائه دهند. این سیستم علاوه بر ناکارآمدی، فاقد شفافیت است.

به طور متعارف، یک کارمزد گس توسط یک کاربر برای یک ماینر ارسال می‌شود تا تراکنش در یک بلوک گنجانده شود. در حال حاضر، هزینه گس قرار است به عنوان نوعی «سوزاندن» به خود شبکه منتقل شود که به عنوان «کارمزد پایه» یاد می‌شود و تنها یک انعام اختیاری به ماینرها پرداخت می‌شود.

چه زمانی EIP-1559 راه‌اندازی شد؟

EIP-1559 به عنوان بخشی از هارد فورک لندن وارد شد و این ارتقای پیش‌بینی‌شده،ساختار هزینه‌های بسیار بدخواهانه شبکه را اصلاح کرد. با پیاده سازی EIP-1559، کارمزد تراکنش‌ها قابل پیش‌بینی‌تر خواهد بود. تأخیر در تأیید تراکنش را کاهش می‌دهد و با خودکار کردن سیستم پیشنهاد هزینه، تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، یک حلقه بازخورد مثبت بین فعالیت شبکه و عرضه اتریوم ایجاد خواهد کرد.

از آنجایی که EIP-1559 یک تجربه کاربری سازگارتر را برای کاربران فراهم می‌کند، دستکاری هزینه‌ها را حذف می‌کند و تورم قیمت ETH را کاهش می‌دهد، بدون ریسک یا ملاحظات امنیتی نیز انجام نمی‌شود. شایان ذکر است که درآمد ماینر مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از آنجایی که بیش از 40 درصد از درآمد ماینرها از کارمزد تراکنش به دست می‌آید، آن‌ها (ماینرها) در مخالفت با این پیشنهاد با پیشروی آن به سمت شبکه اصلی تجمع کرده‌اند.

EIP-1559، اگرچه یک ارتقاء و بهبود عمده در شبکه اتریوم است، اما درمان همه چیز نیست. تراکنش‌ها را ساختارمندتر می‌کند، اما همه مشکلات شبکه را برطرف نمی‌کند، به این دلیل که راه‌حل مقیاس‌پذیر نیست.

استیکینگ اتریوم

در نیمه‌ی اول شروع Beacon Chain حدود 4.6 میلیون اتریوم به اشتراک گذاشته شده است. از آنجایی که مدل‌های نقدینگی جدید برای افراد پدیدار شد و تعداد فزاینده‌ای از مؤسسات برای مشارکت آماده شدند، نگرانی‌ها در مورد عدم برداشت کوتاه‌مدت در سهام برطرف شد.

تاکنون، بخش قابل توجهی از جامعه بر 13% سپرده‌گذاری شده توسط دو صرافی بزرگ متمرکز شده است. با این حال، 55٪ از سهام تخصیص واضح را ارائه نمی‌دهد. این گروه همچنین شامل سهامی است که توسط برخی دیگر از ارائه‌دهندگان سهام یا افرادی که فعالیت‌های سهامداری خود را انجام می‌دهند، مدیریت می‌شوند.

مراحل بعدی اتریوم

از زمان پیدایش زنجیره بیکن، تحولی در نقشه راه ارتقای اتریوم به شبکه‌ای مقیاس پذیر و پایدار وجود دارد که با تغییر نام های Eth2 و Ethereum 2.0 منعکس شده است. اعتقاد بر این است که با گذشت زمان، این نام‌ها توسط جامعه پذیرش می‌شوند، سپس یک لایه اجماع (زنجیره Eth2/Beacon) و یک لایه اجرا (Eth1 mainnet) برای ما باقی می‌گذارند.

این اجرا را بر روی PoS Beacon Chain می‌آورد. در حال حاضر انتظار می‌رود که برداشت از حساب‌های اعتبارسنجی خیلی زود پس از تحویل Merge فعال شود. بدون این، شاردینگ و سایر تغییرات فنی بیشتر ارائه نخواهد شد.

تغییر جوایز

کارمزد گس مرتبط با تراکنش در حال پردازش، پاداش اعتباردهندگانی است که برای پیشنهادهای بلوک انتخاب شده‌اند. این زمانی اتفاق می‌افتد که Beacon Chain قابل اجرا شود. اگرچه آنها به ارتفاع فعلی نخواهند رسید، اما تأثیری بر درصد کل پاداش‌هایی که توسط اعتبارسنجی‌ها در شبکه به دست می‌آید، خواهد بود.

حتی اگر این میزان با آنلاین شدن اعتبارسنج‌های بیشتر کاهش یابد، پاداش‌ها می‌توانند تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کنند. مطمئناً، این بستگی به این دارد که اعتبارسنج‌ها چقدر خوب اجرا می‌شوند و همچنین تقاضا برای تراکنش‌های لایه 2 افزایش می‌یابد، زیرا اکوسیستم به سمت اجرای ارزان‌تر و سریع‌تر مهاجرت می‌کند.

نتیجه‌گیری

در تاریخ بلاک چین، اتریوم 2.0 مورد انتظارترین ارتقا و همچنین با تاخیرترین ارتقا است. در سال 2015، پیش بینی می‌شد که در فاصله یک سال و چهار ماه راه اندازی شبکه توسعه یابد. توسعه دهندگان یک "بمب سختی" را در پروتکل کد اصلی اتریوم ایجاد کردند. انتظار می‌رود این بمب سختی، دشواری استخراج اتریوم را به تدریج تا سطوح غیرقابل مدیریت افزایش دهد. در اصل برای اطمینان از ارتقای موفقیت آمیز از PoW به PoS در آنجا قرار گرفت، ارتقایی که ماینرها را به طور کامل از طراحی شبکه حذف کرد. زمانی که در طی آن سختی استخراج در حال افزایش است به عنوان "عصر یخبندان" شناخته می‌شود. روند رشد و تاثیرات این هاردفورک روی قیمت اتریوم را از اینجا مشاهده کنید.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها