|

عجیب و غریب‌های لایحه بودجه 1402

لایحه بودجه سال آینده با ارقام و البته آشفتگی‌های عجیب و غریبی مواجه شده که برخی از آن‎‌ها تا کنون سابقه نداشته یا کمتر در لوایح سنوات قبلی شاهد آن بوده‌ایم؛ از ردیف‌های نامرتبط تا اعداد و ارقامی که تحت عنوان بودجه دستگاه‌ها و مجموعه‌‍‌های عموما غیر دولتی و حتی بی‌نیاز که در 224 صفحه تقدیمی رئیس‌جمهور به مجلس می‌توان آن را مشاهده کرد.

عجیب و غریب‌های لایحه بودجه 1402

به گزارش شبکه شرق، لایحه بودجه سال آینده با ارقام و البته آشفتگی‌های عجیب و غریبی مواجه شده که برخی از آن‎‌ها تا کنون سابقه نداشته یا کمتر در لوایح سنوات قبلی شاهد آن بوده‌ایم؛ از ردیف‌های نامرتبط تا اعداد و ارقامی که تحت عنوان بودجه دستگاه‌ها و مجموعه‌‍‌های عموما غیر دولتی و حتی بی‌نیاز که در 224 صفحه تقدیمی رئیس‌جمهور به مجلس می‌توان آن را مشاهده کرد.

 

بنیاد شهید 72 هزار میلیاردی اما بدون برنامه 

نخستین دستگاهی که بیشترین بودجه را در بین سازمان‌های دولتی دریافت می‌کند، بنیاد شهید است. این مجموعه در سال آینده اعتباری بالغ بر 72 هزار میلیارد تومان دریافت می‌کند اما هیچ برنامه و هدفی برای چگونگی و محل هزینه‌کرد آن در این لایحه مشخص نشده است.

 

بهزیستی با بودجه مستقل از وزارت تعاون!

پس از بنیاد شهید، سازمان بهزیستی بیشترین بودجه را در این بررسی به خود اختصاص می‌دهد که به بیش از 18 هزار میلیارد تومان می‌رسد. نکته عجیب‌‎تر از بی‌برنامه بودن این است که با وجود اینکه سازمان بهزیستی یکی از زیر مجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و رئیس آن با حکم وزیر تعاون منصوب می‌شود اما ردیف بودجه مستقلی دارد!

 

خاتم‌الانبیاء اعتبار 16 هزار میلیاردی را کجا خرج می‌کند؟

قرارگاه خاتم الانبیاء هم جزو نهادهای بودجه‌گیر از دولت است که در سال آینده در دو ردیف جداگانه اعتباری بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان دارد اما اینکه این قرارگاه با توجه به فعالیت‌های عمرانی و درآمدهای بالایی که از پروژه‌های مختلف دارد، چه نیازی به بودجه دارد، هم محل سوال است.

 

 

کمک 12 هزار میلیارد تومانی برای کمیته امداد!

کمیته امداد امام خمینی (ره) یکی از مجموعه‌های فرا دولتی یا شبه دولتی است که با وجوهات مردم و برای کمک به طبقات محروم و مستضعفان ابتدای انقلاب راه‌اندازی شد. این مجموعه معمولا بودجه‌ای ندارد اما در لایحه سال آینده اعتباری بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان آن‌هم با عنوان کمک دریافت خواهد کرد که باز هم این مجموعه هیچ برنامه‌ای برای نحوه هزینه‌کرد آن در لایحه بودجه ندارد.

 

 

بودجه 11 هزار میلیاردی صدا و سیما برای؟

سازمان صدا و سیما یکی دیگر از سازمان غیر دولتی است که درآمد بالایی از محل تبلیغات و سایر برنامه‌های اسپانسری و بازرگانی دارد اما هر ساله بودجه این سازمان بیشتر و بیشتر می‌شود. امسال دولت برای این مجموعه بیش از 11 هزار میلیارد تومان تعیین کرده است که بالغ بر 3000 هزار میلیارد تومان آن برای تولید محتواهای کیفی در قالب فیلم سریال و سریال‌های حضرت موسی، حضرت سلمان حضرت حمزه است.

 

هشت هزار میلیارد تومان بی‌برنامه در اختیار هلال احمر 

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، یکی دیگر از سازمان غیر دولتی است که در لایحه بودجه سال آینده اعتباری نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان دارد که البته آن هم بدون برنامه و تعیین ردیف‌های مستقل و هدفمند هزینه‌ای است.

 

 

10 هزار میلیارد تومان برای حوزه‌های علمیه

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و شورای عالی حوزه‌های علمیه دو مجموعه‌ دیگری هستند که روی هم رفته نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار دریافت می‌کنند. مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بیش از 6400 میلیارد تومان اعتبار دارد و شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز بالغ بر 3100 میلیارد تومان بودجه در سال آینده دارد که 2400 میلیارد تومان آن به خود شورا و 729 میلیارد تومان نیز سهم شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران است.

 

 

سازمان تبلیغات و جامعه‌المصطفی العالمیه در رتبه آخر

سازمان تبلیغات اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه دو نهاد با ماهیت دینی و مذهبی هستند که به ترتیب 2300 و 895 میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه سال 1402 دارند، جامعه المصطفی العالمیه بدون ردیفی مستقل و مشخص برای هزینه کرد این اعتبار است اما سازمان تبلیغات اسلامی تنها نهادی است که ردیف‌هایی مشخص و شفاف در جدول شماره هفت دارد. ستاد این سازمان، حوزه هنری سازمانتبلیغات ، موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بیشترین دستگاه‌های زیرمجموعه این سازمان هستند که این بودجه در آنجا خرج می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها