|

آبکاری استیل چیست و چگونه انجام می شود؟

قبل از شروع بحث آبکاری استیل بهتر است بدانیم که استیل چیست و در چه مواردی بکار می‌آید. استیل یک نوع آلیاژ فولادی است و از مزایای آن می‌توان به مقاومت بسیار بال در برابر خوردگی شیمیایی، زنگ‌زدگی در برابر رطوبت و استحکام قابل‌قبول آن اشاره کرد.

آبکاری استیل چیست و چگونه انجام می شود؟

استیل چیست؟

قبل از شروع بحث آبکاری استیل بهتر است بدانیم که استیل چیست و در چه مواردی بکار می‌آید. استیل یک نوع آلیاژ فولادی است و از مزایای آن می‌توان به مقاومت بسیار بال در برابر خوردگی شیمیایی، زنگ‌زدگی در برابر رطوبت و استحکام قابل‌قبول آن اشاره کرد. این آلیاژ را عمدتاً کروم و آهن تشکیل داده است و میزان کروم موجود در این آلیاژ حداقل 11 درصد می‌باشد. دلیل مقاومت استیل در برابر خوردگی ایجاد لایه اکسید کروم می‌باشد. مزایای استیل باعث شده است تا استفاده از آن بسیار در صنعت رواج داشته باشد.

 

آبکاری استیل به چه روش‌هایی انجام می شود؟

  • روش الکترولیتی

  • روش الکترولس

آبکاری استیل به روش الکترولیتی

این روش متداول‌ترین روش آبکاری استیل است که هم‌اکنون در جهان اجرا می‌شود. استفاده از جریان الکتریکی(I) در این روش دلیل نام‌گذاری آبکاری استیل الکترولیتی است. درروش آبکاری استیل الکترولیتی لایه‌ای نازک از فلز مورد نظر با استفاده از جریان الکتریکی بر روی ورق استیل قرار می گیرد. در این روش فلز آبکاری مورد نظر به یک جریان الکتریکی متصل می شود و این فلز جهت پوشش دهی به بار منفی این جریان اتصال پیدا می کند. بعد از این مرحله دو فلز با بارهای موجود در یک حمام الکترولیتی قرار می گیرند و پوشش دهی استیل انجام می شود.

هنگامی که فلزات در حمام الکترولیتی قرار دارند، جریانی که برای انجام آبکاری مورد نیاز است توسط آند تامین می شود و اتم های موجود به اتمام می رسند. از مزیت های استفاده از این روش برای انجام آبکاری استیل این است که می توانید به راحتی ضخامت سطح آبکاری را تنظیم کنید. هرچند که میزان پوشش استیل بر روی قطعه ای که دست شماست به عوامل زیادی از جمله سطح ولتاژ جریان، دمای حمام الکترولیتی، مدت زمان القای جریان الکتریکی و موارد دیگر بستگی دارد

آبکاری استیل به روش الکترولس

یکی دیگر از روش هایی که امروزه برای آبکاری استیل قطعات استفاده می شود، آبکاری استیل به روش الکترولس می باشد. مزیت این روش نسبت به روش آبکاری الکترولیتی استیل، عدم استفاده از منبع تغذیه خارجی است. الکترولس به فارسی به معنای عدم نیاز به الکترود است و یکی دیگر از نام های این روش اوتوکاتالیستی می باشد. در این روش بجای استفاده از روش های الکتریکی در ایجاد رسوب استیل بر روی اجسام از روش های شیمیایی استفاده می شود. انجام واکنش های متنوع شیمیایی بصورت همزمان باعث می شود که آبکاری استیل به روش الکترولس انجام شود. آبکاری استیل با استفاده از نیکل یکی از روش های رایج آبکاری الکترولس استیل است. این روش با ایجاد حمام نیکل و نمک اجرا می شود. خرید فولاد فنر هم در این روش انجام می شود.

آبکاری استیل

آماده سازی استیل و فلز جهت انجام آبکاری

در تمامی فرآیند های آبکاری جدا از نوع فلزی که برای آبکاری انتخاب می شود، مراحلی وجود دارد که پیش از شروع آبکاری نیاز است انجام شود. در آبکاری استیل مراحل آماده سازی به نسبت ساده است. در مرحله اول باید فلز را از هرگونه آلودگی پاک‌کنیم چراکه وجود آلودگی باعث می‌شود پوشش مورد نظر شما به خوبی روی فلز قرار نگیرد. اگر حتی کمی زنگ زدگی روی استیل وجود داشته باشد هنگامی که آبکاری استیل انجام می شود می تواند باعث بوجود آمدن لکه های سفید، سیاه، حفره و زبری روی سطح شود.

بدیهی است که اگر می خواهید نتیجه دلخواهی داشته باشید، باید زمان مناسبی را به مراحل پیش از انجام آبکاری استیل اختصاص دهید. در ادامه روش های پاکسازی سطح فلز مورد آبکاری را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

اولین گام برای پاکسازی: سمباده کاری

به عنوان اولین مرحله برای شروع پاکسازی آبکاری استیل، شما باید سطح فلز مورد نظر را از هرگونه زنگ زدگی و خوردگی پاک کنید. برای انجام این کار باید از یک سمباده استفاده کنید. با استفاده از سمباده کشی سطح ناهمواره روی فلز کاملا صاف می شود.

چربی زدایی

نوبت به پاک کردن آلودگی ها از سطح فلز می رسد. مواد مختلف شیمیایی از جمله شوینده های مخصوص برای انجام این کار استفاده می شوند. انحلال و صابونی کردن از مراحل مهم این بخش هستند.

پرداخت در آبکاری استیل

این مرحله نسیت به مراحل قبلی آسان ولی مهم است. در این مرحله با استفاده از دستگاه های مخصوص شیار ها و خراش هایی که در بدنه فلز وجود دارد را از بین می بریم.

خنثی سازی، مرحله آخر

آخرین مرحله از فرآیند آماده سازی فلز برای آبکاری مرحله خنثی سازی است. با پاک کردن تمامی مواد اسیدی و قلیایی باقی مانده از روی قطعه و در نهایت آبکشی کردن، فلز برای آبکاری استیل آماده می شود.

فلزات پر مصرف در آبکاری استیل

  • نقره

  • مس

  • قلع

  • طلا

  • روی

  • پالادیوم

همچنین امکان استفاده از چند فلز برای ایجاد پوشش روی فلز وجود دارد.

دو نوع متداول آبکاری استیل

آبکاری استیل در انواع مختلفی انجام می شود و در این مقاله به معرفی دو نوع پرکاربرد آن می پردازیم.

آبکاری روی

روی (Zn) یکی از فلزاتی است که کاربرد زیادی در صنعت جهان دارد و یکی از کاربرد های مهم آن در صنعت آبکاری است. برای انجام آبکاری استیل به نوع روی از روش گالوانیزه کردن استفاده می شود. یکی از پراستفاده ترین محل هایی که از آبکاری روی استیل استفاده می شود در ساخت بدن خودرو است. استفاده از روی بر روی استیل باعث می شود که مقاومت این فلز افزایش چشمگیری داشته باشد، و همچنین کاهش خوردگی فلز را سبب می شود. در نهایت به افزایش مقاومت فلز دربرابر زنگ زدگی نیز کمک می کند.

آبکاری روی استیل

آبکاری لوله آهنی

یکی دیگر از نام های این نوع از آبکاری استیل، لوله آبکاری سرد می باشد. در این روش از یک ورق روغنی، فلز مورد نظر، نیکل و کروم استفاده می شود. معمولا در تولید مواردی که ظاهر آن ها دارای اهمیت است از این روش استفاده می شود. برای مثال در تولید لوازم آشپزخانه.

سخن آخر

شما می توانید برای دریافت قیمت ورق استیل و آبکاری استیل با ایران متال مارکت و شرکت آبکاری ظریف در تماس باشید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها